Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvor och kyla  (läst 7417 gånger)

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
Duvor och kyla
« skrivet: 22 aug-11 kl 13:09 »
Är intresserad av skaffa ett par Påfågelduvor som ska gå tillsammans med fasanerna.
Tänkte ha dom tillsammans med fasanerna i en voljär på ca 20m2.

Klarar sig Påfågelduvorna utan värme med bara ett vindtätt hörn och tak om vintern?
eller behöver dom vämehus?

/Camilla

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Duvor och kyla
« Svar #1 skrivet: 22 aug-11 kl 22:52 »
Är intresserad av skaffa ett par Påfågelduvor som ska gå tillsammans med fasanerna.
Tänkte ha dom tillsammans med fasanerna i en voljär på ca 20m2.

Klarar sig Påfågelduvorna utan värme med bara ett vindtätt hörn och tak om vintern?
eller behöver dom vämehus?

/Camilla
Det finns många delade meningar om detta..
Jag själv tror att de klarar sig utmärkt utan uppvärmt utrymme. Men vindtätt är nog bra. (undantag skrattduva, diamantduva mfl skulle jag tro, dessa behöver nog uppvärmt)

Tror knappast stadsduvorna på tex plattan i stockholm har något varmt krypin att övervintra på.
och det verkar bli fler och fler stadsduvor så de verkar ju inte lida...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 12:52 »
Klart de gör. Mina bor utomhus året om, voljären har visserligen tak men det är också allt. De har ett litet "hus" de kan gå in i men ingen av de är intresserad av att använda det.  :P  Sitter hellre o sover på pinnar än att gå in i den vindskyddade delen.  ::)  Har dock vissa kvällar stoppat in de iaf, då jag tyckte det var "för kallt" för de att vara ute. Tidigt på morgonen satt de utanför huset iaf.  ::) Så visst klarar de kyla bra.... 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 12:47 »
Det vore ju toppen om de kunde klara sig. Ska införskaffa mig några till nästa sommar så hinner de vänja sig.

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 19:16 »
Sen var det den där lilla detaljen med att vi bor i ett avlååååångt land på fel ledd...
I skåne klarar sig till och med skrattduvorna ute om dom kan flyga in i ett hönshus eller frostfritt duvslag, för även om det kan bli nog så kallt där nere så är det sällan långvarig kyla.

Här i Uppland har jag mina brevduvor ute året runt och de sitter gärna ute, men när det var kallare än -30 i över en vecka så frös ett par av fantailduvorna ihjäl faktiskt, sedan dess sitter det en frostvakt i duvslaget,  då håller sig vattnet frostfritt med...  Funkar utmärkt och både brev- och påfågelsduvor klarar sig finfint hur kalt det än verkar bli...
Grannen har inget duvslag utan har sina duvor i en trädgårdsvoljär bara och han har en vanlig infravärmearmatur (sån som folk har på balkongen) monterad 40cm över en av sittpinnarna i den delen som har tak.
Kennel SweetCaileanz

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 22:51 »
mina vuxna duvor har klarat kyla bra.... de har en hylla och ett krypin i voljären men sitter oftast på sina sittpinnar.. nackdelen är att äggen fryser och eventuella små i bona riskerar att frysa.. de får ju ungar året om typ...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser