Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om avstängd väg?  (läst 22102 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Råd om avstängd väg?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-11 kl 12:04 »
Vårat gick på 40tkr som delades upp efter andelstal i vägen, så alla fick betala var sin slant, vi äger 77% så vi betalade mest. De tog 4 månader tills det var klart och vi fick använda den andra vägen fram tills att den nya vägen var färdigtställt eller maximalt 9 månader efter att servitutet vann laga kraft.

Då gjorde ni en riktig vägförening av vägen?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 21 aug-11 kl 12:36 »
Då gjorde ni en riktig vägförening av vägen?

Nej, vi har samfälld väg med förenklad förvaltning. Dvs vi träffas en gång om året för att diskutera åtgärdar, splittar vägbidraget efter andelstal och när det kommer fakturor så skickar vi den vidare till de övriga 2 medlemmar med vilken delmängd de ska betala på vägen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torparna

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 21 aug-11 kl 17:49 »
För jävligt alltså. Men jag skulle nog bita i det sura äpplet och ansöka. Och sen kanske erbjuda grannen att hjälpa till och sanda och hålla fritt från is på vintern? Han står väl för någon form av vägavgift också. Eller är detta ett sätt för honom att komma undan denna?

Jag har ett annat exempel. Över min mark går telefonledningen till alla grannar bortöver OCH till en grannby längre bort i geografin. På passerade grannars tomt finns servitut. På min tomt står en telefonstolpe men inget servitut finns! Hi hi tänk om man skulle börja bråka om att det står mitt i vägen för min nya vattentäkt eller nåt. Dom har förresten knutit en knut  :o mitt på ledningen över tomten. Ser ganska så knäppt ut. Kallas landsbygd, det här ...

Kan bli knivigt det här för dig, torparna. Om det bara är kostnadsfrågan som gäller för grannen kan ni väl dela på kakan litet? Hoppas han inte vill jävlas bara. Vad har han angett för skäl?

Hej, jag är inte helt van vid forum och är därför inte helt på det klara med hur jag skall svara dig, men jag gör ett försök;
Jag inser att jag förmodligen måste stå för kostnaderna själv. Han är en väldigt bitter man som retat sig på mig och min släkt i generationer bakåt, och så har hans far gjort!!! De har alltså i ca 90 år (tillsammans, han är 76 år idag) retat sig på att vi kört på vägen, men inte förrän nu fysiskt hindrat oss. Jag är inte klar över vad det är som triggat det hela.
Det är bara min fastighet som är berörd och vi ligger "vid vägs ände" - och till och med ännu därefter har det ju visat sig....

Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

torparna

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 aug-11 kl 18:05 »
Tack för alla råd och tips, artikeln från Strömstad är i stort sett identisk med min situation. Man känner sig helt maktlös...

Ren Hals

« Svar #24 skrivet: 21 aug-11 kl 18:21 »
Tack för alla råd och tips, artikeln från Strömstad är i stort sett identisk med min situation. Man känner sig helt maktlös...

Jag kan har på nära håll sett ett liknande fall där en gammal surbonde plötsligt stängde av vägen med bom för en familj som bodde längre in i skogen och med vägen över bondens gård som enda tillfart till sin fastighet där de bodde permanent med barn och djur (sedan många år). De trodde ju att det var självklart att de skulle få rätt (typ med hänvisning till hävd) men efter att ha gått hela vägen rättsligt så slutade det med att de fick betala alla rättegångskostnader plus att de fick bygga en ny väg fram till sin gård. Rättegångarna kostade nära en miljon och vägen 300 000 (efter alla bidrag). Det var bara att svälja den bittra brygden för dem och betala.
Att de inte kastar ruttna ägg på bonden varje gång de ser honom fattar jag inte. Jag hälsar i alla fall inte på honom längre.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 21 aug-11 kl 18:26 »
Finns ju inget folkvett idag. Men vad händer om "surbonden" dör? Då kanske man slipper eländet? Eller då tar väl nästa generation vid istället.  :-X Och dom kör kanske med andra metoder...
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #26 skrivet: 21 aug-11 kl 18:31 »
Nej, vi har samfälld väg med förenklad förvaltning. Dvs vi träffas en gång om året för att diskutera åtgärdar, splittar vägbidraget efter andelstal och när det kommer fakturor så skickar vi den vidare till de övriga 2 medlemmar med vilken delmängd de ska betala på vägen.

Ja, ni har köpt er del av vägen, alla förvaltar vägen tillsammans och betalar nu underhåll efter nyttjande del, så gör vi också på våra två vägar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

torparna

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 21 aug-11 kl 18:55 »
Detta skulle vara ett svar på christinag, men det ville sig inte riktigt!

Ja -det är ju en avvägning, de har inga barn så...... men samtidigt måste jag först och främst få bort mina djur därifrån och helst även färdigställa den renovering som pågår. Grannen är idag 76 år vilket innebär att han kan hålla ut många år än, så det blir väl till att bita i det sura äpplet  :'( Det har varit vårt smultronställe och vår oas i tillvaron, men efter alla hot och trakasserier så känns det inte lika kul längre. Eftersom han inte bor på fastigheten utan bara är nere ibland så känner man i alla fall inte hatet i luften hela tiden!
« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 18:58 av torparna »

tinna.m

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 21 aug-11 kl 19:07 »
Kolla upp i lugn och ro vad som gäller.
Tänk efter om det finns nån person som kan funka som medlare, präst, hembrännare, storbonde, lanthandlare eller vem som nu kan tänkas kunna funka. Utrusta vederbörande med en lammstek/75:a/blomma eller vad som nu känns lämpligt. Låt medlaren lyssna på gubben och se om det går att få fram var skon klämmer. Det värsta som kan hända är att hen blir avvisad och mutan beslagtas men det kan det kanske va värt. Många gånger finns lösningen i att ni tex betalar skottningen på vintern eller dyl, vilket blir betydligt billigare än en ny väg. Då kan han dessutom njuta av att "ha fått rätt" vilket för vissa är mycket värt.
Men börja med att kolla upp vad som gäller i just detta fallet.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Abigail

« Svar #29 skrivet: 22 aug-11 kl 09:39 »
Det första jag tänkte på i morse när jag vaknade var den här vägen. Och jag visste då när jag nätt och jämt var vaken varför han stängt av vägen.

Mannen är 76 år, har inga barn och är där bara ibland. Han tänker sälja gården och anser att vägen drar ner värdet på hans fastighet. Visst låter det som en trolig förklaring.

En annan förklaring kan vara att han börjar bli dement. En del människor blir ju faktisk mindre snälla när de blir gamla, en del blir riktigt elaka. Eller också äter han någon medicin som gör honom grinig. Eller också går han och grubblar på någon gammal oförrätt, verklig eller inbillad, och det har gjort att han stänger av vägen.

Jag gissar på att min första gissning är rätt. Och då kanske det kommer en ny ägare så småningom som det gäller att hålla sig väl med.

TW

• Finland
« Svar #30 skrivet: 22 aug-11 kl 09:46 »
Ge inte upp!
1. Ta reda på vad som är grunden till det hela. Samla alla fakta. Ta reda på alla fakta så långt bakåt i tiden som man kan komma. Ta reda på hur stor del av vägunderhållet som ni borde stå för och tänk efter om ni verkligen har stått för er andel. Första steget är alltid att dubbelkontrollera så att man själv har skött alla sina åligganden och inte provocerat fram hämnd till exempel genom att inte betala för vägunderhåll eller köra oförsiktigt förbi andras hus. Det kan finnas många sorters gammal hävd och gamla avtal och gamla servitut och bodelningar som man måste känna till hundratals år bakåt. Läs lagen.

2. Hitta någon som kan förhandla med gubben så som tinna.m säger.

3. Om resultatet att att ni har betalat allt ni skall och skött allt ni skall och gubben inte går att förhandla med är det bara att börja processa. Rätt skall vara rätt och översittare skall sättas på plats. Jag tycker att det är vars och ens medborgerliga plikt att hålla efter maktmissbrukare och översittare i samhället.

Det kan faktiskt hända att Abigail har rätt......ta reda på om han tänker sälja utan att informera köparen om er väg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Abigail

« Svar #31 skrivet: 22 aug-11 kl 10:14 »
Kanske skulle det vara en möjlighet att erbjuda sig att ensam stå för all snöröjning av vägen? Och naturligtvis undvika att lägga upp höga vallar framför hans bostad.

torparna

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 22 aug-11 kl 21:29 »
Tack än en gång för flera tips.

Jag håller på att undersöka om det finns någon rad om att en väg får användas av den "avsöndrade fastigheten" i det köpeavtal som innfaller närmast efter 1908 hos "stamfastigheten", då "mitt" avtal är daterat. Enligt Lantmäteriet måste det finnas med skriftligt i hans köpeavtal annars är det inte giltigt, och det finns inget som heter vare sig gammal eller urminnes hävt enligt det kommunala Lantmäteriet i Hässleholm.

Vad gäller kostnader, så har jag aldrig betalt något - och han har aldrig haft några utlägg för vägen eller på något sätt krävt någon betalning av mig, min far eller min morfar. Vi har dock själva underhållt vägen med lite grus ett par gånger - och det menar han nu ca 6 år senare att det var egenmäktigt förfarande!! och det var det kanske så här med facit i hand, men då trodde jag att vi hade rätt att använda vägen! Han har aldrig varit nere under vintertid så han har aldrig drabbats av någon snöröjning, men vi har försökt vara väldigt försiktiga när vi röjt. Vi har bara en 4-hjuling så det är ganska svårt att få bort snön vilket har gjort att mycket har gjorts för hand.

Efter att jag blev varse att han verkligen tänkte stänga av vägen frågade jag honom om det handlade om ekonomisk kompensation, och erbjöd honom att ange en summa och fick då till svar att han hade pengar vad han behövde och lite till! Jag fann inte riktigt ord att kontra - eftersom det förmodligen var helt korrekt!

Vi är kallade till alla möte rörande vägsamfälligheten som dock slutar strax innan grannens fastighet, men den har vi heller aldrig betala till (det har ingen av de berörda behövt heller). Eftersom vägsamfälligheten slutar innan grannens fastighet så är inte vår fastighet formellt med i vägsamfälligheten, men som sagt har vi varit kallade till de möte som hållits.

// Torparna

Cyklisten

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 aug-11 kl 21:50 »
Vi hade något liknande här i närheten. En liten fastighet,  avstyckad från en större, stamfastigheten. Den lilla fastigheten ville göra väg över en tredje fastighet, som vägrade. Då beslutade Fastighetsdomstolen att "bördan av vägen skall bäras av stamfastigheten".

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 aug-11 kl 16:03 »
Vi hade något liknande här i närheten. En liten fastighet,  avstyckad från en större, stamfastigheten. Den lilla fastigheten ville göra väg över en tredje fastighet, som vägrade. Då beslutade Fastighetsdomstolen att "bördan av vägen skall bäras av stamfastigheten".
Vilket jag tycker låter helt rimligt

torparna

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 23 aug-11 kl 17:56 »

Det låter intressant, vet du hur de gick till väga? Som jag förstår det måste jag kontakta det kommunala Lantmäteriet och göra en ansökan, men där måste jag själv också ange vem som skall betala, bl a.

tinna.m

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 23 aug-11 kl 18:34 »
Citera
kommunala Lantmäteriet

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2582
Ring och förklara ditt ärende så blir du ihopkopplad med rätt person. Ha fastighetsbeteckning till hands på din och grannens fastighet. Annars går det med bara adressen.
De kan kolla vidare och förklara vilka möjliga vägar(ha ha..) det finns.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fordson

« Svar #37 skrivet: 23 aug-11 kl 18:46 »
Är du verkligen 100% säker på detta? Jag tror inte att man kan tvinga på någon servitut.

Jo då, Lantmäteriet är en Svensk Myndighet vilken innebär att äganderätten kan inskränkas lite hur som helst. Men det är nog svårt och tar lång tid. Ägare kan ju överklaga etc. och det lär inte vara prioriterat direkt. Vi har en lantmäteriförrättning på gång som hållit på i 1,5 år nu och det verkar inte hända nåt i brådrasket. Om vägen funnits i över hundra år och det är den enda vägen in så tror jag att ni kommer att få ett tvångsservitut till slut. Men som sagt,det kan ta tid.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 23 aug-11 kl 18:59 »
Det låter intressant, vet du hur de gick till väga? Som jag förstår det måste jag kontakta det kommunala Lantmäteriet och göra en ansökan, men där måste jag själv också ange vem som skall betala, bl a.

Det är sakägarna som ska betala, dvs du och den som eventuellt får vägen över sin mark, det betalas efter andelstal.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #39 skrivet: 30 aug-11 kl 10:14 »
stå på dig .. ;)
grannen kan inte stänga av vägen för er..  jag hörde av en mäklare att i sverige finns det ALLTID  servitut på väg till sin fasighet(eller möjlighet attt få servitut). det är bara en formalitiet, ansök hos lantmäteriet.. och om grannen motsätter sig så kan man bli tvungen att dra om vägen, då får grannnen stå för kostanden.. säg det åt han ska du se att han ger sig.. ;)
tycker det är förbasktat tråkgigt med bråkiga grannar..  dom som inte bara hålla sig på sin gård och sköter sitt..  ??? :P
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
Grubblarn, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser