Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om avstängd väg?  (läst 22110 gånger)

torparna

• Skåne
Råd om avstängd väg?
« skrivet: 20 aug-11 kl 21:03 »
Hej

Är det någon som kan ge råd om hur man kan gå tillväga när vägen som använts i över hundra år helt sonika stängts av av grannen? Det finns inget giltigt servitut (vilket jag trott, eftersom det finns nämnt i ett gammalt köpekontrakt från 1908). Jag har försökt att få det inregistrerat som ett avtalsservitut, men det har grannen invänt i två inlagor mot. Jag valde att inte "väcka talan" mot honom för jag visste helt enkelt inte hur jag skulle gå till väga. Nu förstår jag att min enda utväg är att försöka få till stånd ett official servitut, men det kan dröja och framförallt kommer det att kosta.

Nu till min egentliga fråga, vi har fem får på vårt torp som vi därför inte kan ta därifrån, men heller inte kommer till med fordon = kan inte få dit foder när det börjar bli aktuellt. Jag fick rådet att kontakta Kronofogdemyndigheten, men enligt dem så kan de bara hjälpa till om jag har rätt att nyttja vägen!!

1. Är det någon som vet hur man kan gå till väga?
2. Är det någon som är intresserad av 1 bagge och 4 tackor?

Göingehälsningar från en mycket olycklig torpare

// Ulla
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råd om avstängd väg?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 21:47 »
vad folk håller på :P... ytterligare ett fall för grannfejden i tv3? vad har grannen för anledning att stänga vägen? ren jävelskap?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 21:52 »
Någon väg måste man ju ha till sin fastighet, och även om det inte finns servitut så finns det ju något som heter "av hävd och tradition" eller något sådant

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 21:57 »
du får väl hyra en rejäl helikopter och dundra förbi 05.00 varje morgon ;D
Fjäderfän och kaniner

Abigail

« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 22:05 »
Det gäller att hålla sig väl med den granne som är markägare där vägen går om servitut saknas. Man kan inte tvinga sig till rätt att ha väg på annans mark.

Hörde talas om en som stängde av vägen så att husägaren inte kunde köra bil dit. Husägaren satte ut huset till salu men det gick inte så bra att sälja, Grannen som ägde marken där vägen gick kunde sedan köpa billigt. Något att tänka på när man ska köpa hus och servitut för väg saknas.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 22:18 »
Någon väg måste man ju ha till sin fastighet, och även om det inte finns servitut så finns det ju något som heter "av hävd och tradition" eller något sådant

Helt rätt den väg som man av hävd har nyttjat har man också rätt till ingen kan stänga av så du inte når din mark.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 22:22 »
Så snart du ansöker om ett officialservitut har du rätt att använda vägen tills frågan är avgjort. Mottagningsbevis för ansökan räcker för att kronofogden ger handräckning. Sedan så ser lantmäteriet till att det blir en väg, det blir dyrt men att inte ha en väg är ännu dyrare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 22:24 »
Helt rätt den väg som man av hävd har nyttjat har man också rätt till ingen kan stänga av så du inte når din mark.

finns det någon lag att stödja sig på? att det är rimligt räcker ju tyvärr inte så långt...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 22:45 »
Ja, jordabalken men du måste ansöka om servitut innan du kan tvinga grannen att öppna vägen igen. Lantmäteriet kommer att tilldela nån form av servitut, frågan är bara om det blir denna väg eller en ny, men det finns inte en möjlighet för alla fastighetsägare omkring att förhindra ett servitut.

Abigail

« Svar #9 skrivet: 21 aug-11 kl 00:04 »
Ja, jordabalken men du måste ansöka om servitut innan du kan tvinga grannen att öppna vägen igen. Lantmäteriet kommer att tilldela nån form av servitut, frågan är bara om det blir denna väg eller en ny, men det finns inte en möjlighet för alla fastighetsägare omkring att förhindra ett servitut.
Är du verkligen 100% säker på detta? Jag tror inte att man kan tvinga på någon servitut.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 21 aug-11 kl 00:28 »
Är du verkligen 100% säker på detta? Jag tror inte att man kan tvinga på någon servitut.

Ja,alla fastigheter har rätt till en framkommligt väg. Du har som markägare inte möjligheten att isolera din granne från verkligheten. Vi har också behövt leka den leken, först för att tvinga en markägare att öppna sin väg och sen för att tvinga fram en lösning till vår fastighet.

https://lagen.nu/begrepp/Servitut

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-11 kl 01:14 »
För jävligt alltså. Men jag skulle nog bita i det sura äpplet och ansöka. Och sen kanske erbjuda grannen att hjälpa till och sanda och hålla fritt från is på vintern? Han står väl för någon form av vägavgift också. Eller är detta ett sätt för honom att komma undan denna?

Jag har ett annat exempel. Över min mark går telefonledningen till alla grannar bortöver OCH till en grannby längre bort i geografin. På passerade grannars tomt finns servitut. På min tomt står en telefonstolpe men inget servitut finns! Hi hi tänk om man skulle börja bråka om att det står mitt i vägen för min nya vattentäkt eller nåt. Dom har förresten knutit en knut  :o mitt på ledningen över tomten. Ser ganska så knäppt ut. Kallas landsbygd, det här ...

Kan bli knivigt det här för dig, torparna. Om det bara är kostnadsfrågan som gäller för grannen kan ni väl dela på kakan litet? Hoppas han inte vill jävlas bara. Vad har han angett för skäl?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Abigail

« Svar #12 skrivet: 21 aug-11 kl 01:45 »
Nu sitter jag här och är nyfiken. Varför stängde grannen av vägen för er? Var det bara ni eller var det fler som använde vägen? Har han plöjt upp vägen eller bara satt upp en bom? Är det du ensam som har underhållit vägen eller vem har gjort det? Har ni kanske blivit ovänner om något helt annat?

Äsch, jag vet att jag inte har med det att göra men jag är nyfiken  :-[ . Du väljer ju självklart själv om du vill svara på mina frågor eller inte.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 21 aug-11 kl 06:11 »
Kostnaden från lantmäteriet kommer du och din granne att få dela efter andelstal som bestäms av lantmäteriet.

aronsson

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 aug-11 kl 08:43 »
Ring och prata med lantmäteriet, dom kan svara på exakt vad som gäller för vägen i.a.f. Jag har haft samma problem men enl. lantmäteriet var min väg en gammal samfälld väg som jag har rätt att nyttja (och underhålla..) efter att jag påtalade detta till min granne sa han inte så mycket mer..  :)
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Kira

• Småland
« Svar #15 skrivet: 21 aug-11 kl 09:23 »
Har ni pratat med lantmäteriet, det kan finnas servituthandlingar registrerade på er eller grannens fastighet.

http://stromstadstidning.se/nyheter/resogalto/1.976179-har-inget-servitut-maste-bygga-ny-vag

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 21 aug-11 kl 09:31 »
Har ni pratat med lantmäteriet, det kan finnas servituthandlingar registrerade på er eller grannens fastighet.

http://stromstadstidning.se/nyheter/resogalto/1.976179-har-inget-servitut-maste-bygga-ny-vag

Hoho, spännande dom, inte alls i linje med tidigare utfall i högsta domstolen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 21 aug-11 kl 09:32 »
Hoho, spännande dom, inte alls i linje med tidigare utfall i högsta domstolen.

Om man dock är fastboende kan man få bidrag med upp till 70% av nya vägbygget ifall det behövs.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #18 skrivet: 21 aug-11 kl 11:06 »

Så mycket är alltså "gammal hävd" värt!!!.

Fråga:

Hur lång tid tar det egentligen att få ett official/tvångsservitut, och vilka kostnader innebär detta för sökanden?.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 21 aug-11 kl 12:03 »
Så mycket är alltså "gammal hävd" värt!!!.

Fråga:

Hur lång tid tar det egentligen att få ett official/tvångsservitut, och vilka kostnader innebär detta för sökanden?.

Vårat gick på 40tkr som delades upp efter andelstal i vägen, så alla fick betala var sin slant, vi äger 77% så vi betalade mest. De tog 4 månader tills det var klart och vi fick använda den andra vägen fram tills att den nya vägen var färdigtställt eller maximalt 9 månader efter att servitutet vann laga kraft.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser