Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner- självhushållningsbiten  (läst 15086 gånger)

Irmelinis

• Gäst
SV: Kaniner- självhushållningsbiten
« Svar #20 skrivet: 20 aug-11 kl 22:37 »
Man kan ha et rikare liv även om man har mindre pengar  :D

Ja absolut, det är dit jag vill komma.
Men jag vill heller inte leva på "avgrundens kant" ;) i ekonomin bara för att eventuella kaniner och höns kostar mer än vad de ger tillbaks i kött, ägg och sällskap. Det är lite så det känns när man läser här och folk säger att det inte kommer gå runt om man inte har storskalig uppfödning.

Jag är helt ny på detta, som ni märker. Ni är så snälla som diskuterar med mig, och snart ska jag själv få uppleva vad ni pratar om. Är dock rätt säker på att jag inte kommer vilja gå tillbaks sedan, när jag väl har provat!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 21 aug-11 kl 21:49 »
Många bra idéer. Håller på att klura på vilket "bonings-sätt" som blir bäst för kaniner hos oss. Antar att det är som med mycket annat, att jag får prova mig fram.
Att odla kvistbete är intressant, hur många träd har du till det?
då det varje natt springer räv och grävling i trädgården så har det hänt att kaniner legat döda i sina burar..ihjälskrämda/stressade..  därför har jag dem inte i betesburar längre...  större delen av min tomt består av kvistbete bla rönn,sälg mm men då jag har plats och vill öka på foderutbudet så har jag satt flertalet sticklingar av olika sorter..salixarterna går bra att föröka med sticklingar.. ännu är det i uppstartskedet men jag räknar med att kunna skörda rejält om några år och föda kaninerna tämligen gratis...
Fjäderfän och kaniner

Irmelinis

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 aug-11 kl 22:05 »
då det varje natt springer räv och grävling i trädgården så har det hänt att kaniner legat döda i sina burar..ihjälskrämda/stressade..  därför har jag dem inte i betesburar längre...  större delen av min tomt består av kvistbete bla rönn,sälg mm men då jag har plats och vill öka på foderutbudet så har jag satt flertalet sticklingar av olika sorter..salixarterna går bra att föröka med sticklingar.. ännu är det i uppstartskedet men jag räknar med att kunna skörda rejält om några år och föda kaninerna tämligen gratis...

Okay, vilken bra plan :)
Går det att göra likadant med fruktträd till kaninerna, eller är rönn och sälg de bästa sorterna näringsmässigt?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 aug-11 kl 22:09 »
Okay, vilken bra plan :)
Går det att göra likadant med fruktträd till kaninerna, eller är rönn och sälg de bästa sorterna näringsmässigt?
fruktträd ger bra grenar.. men de funkar inte att sticklingsföröka... sälg och rönn växer naturligt på tomten... därför planterar jag andra betesbegärliga sorter..(ärligt talat så vet jag inte vilket som ger mest näring) variation i födan och att det förlänger skördetiden med olika arter...
Fjäderfän och kaniner

Irmelinis

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 aug-11 kl 12:09 »
fruktträd ger bra grenar.. men de funkar inte att sticklingsföröka... sälg och rönn växer naturligt på tomten... därför planterar jag andra betesbegärliga sorter..(ärligt talat så vet jag inte vilket som ger mest näring) variation i födan och att det förlänger skördetiden med olika arter...

Aha är det så det funkar! Intressant, tycker jag :)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #25 skrivet: 22 aug-11 kl 12:44 »

Har man rotäkta äppleträd av de gamla sorterna så funkar det.
Fast div. salixträd växer som ogräs på de flesta ställen, t.ex här  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #26 skrivet: 22 aug-11 kl 14:43 »
Är det bara norska kaniner som inte ska ha grenar från stenfruktträd (bara från kärnfruktträd)  ???

Kommer inte ihåg vad det är stenfruktträden innehåller som inte är bra.. Kanske bara en myt, eller?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 22 aug-11 kl 18:22 »
Stenen innehåller blåsyrs som är gifitg. Därför.. ska inte kaniner ha det.. men jag tror nog att smarta kaniner vet ;)
Mina ratar i alla fall även kvistarna.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 aug-11 kl 19:09 »
Stenen innehåller blåsyrs som är gifitg. Därför.. ska inte kaniner ha det.. men jag tror nog att smarta kaniner vet ;)
Mina ratar i alla fall även kvistarna.

/Januschka

Aha, noterar. *skaffa smarta kaniner* ;D

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #29 skrivet: 23 aug-11 kl 08:34 »
Aha, noterar. *skaffa smarta kaniner* ;D
Men det är bara smarta kaniner som klatrar i träd. Kanske bättre att skaffa ointelligenta eller lata kaniner. Dom orkar inte klatra i körsbärsträden  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #30 skrivet: 23 aug-11 kl 10:31 »
Jag räknar inte arbetstiden. Kan bara inte förstå hur det inte kan vara lönande, och åtminstone gå pyttelite plus eller jämnt upp, att vara självhushållande.

Är det till för människor med ganska mycket pengar?
Är det en liten "lyx" att leva "fattigt" som förr i tiden? :(

Nej det är absolut ingen "lyxhobby". Det finns ett skäl till att kaninproduktionen ökade under kriget, utöver att annat kött var ransonerat. Det var att det är enkelt och lönsamt att föda upp kaniner. Har du en lämplig köttras kan du få kanske få så mycket som 100 kg kött på två honor och en hanne. För att lära mer om uppfödning, foderstater mm rekomenderar jag denna bok http://bokman.nu/index.php?route=product/product&product_id=6489 små pengar för mycket kunskap. Övriga djur som jag rekommenderar som bra självhusållardjur är höns och gäss. Djur som ger bra avkastning med förhållandevis liten insats av både kapital och arbete.
Min bästa ägodel är min vedspis!

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #31 skrivet: 23 aug-11 kl 10:46 »
Glömde tipsa om en annan bok. Det är John Seymors bok om självhushållning med ISBN 91-0-042965-1. Den finns inte på förlaget längre men du kan kanske få fatt på den på begagnadmarknaden. Den har varit ett stöd för mig i 30 år. Dessutom otroligt underhållande skriven.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 aug-11 kl 11:54 »
Nej det är absolut ingen "lyxhobby". Det finns ett skäl till att kaninproduktionen ökade under kriget, utöver att annat kött var ransonerat. Det var att det är enkelt och lönsamt att föda upp kaniner. Har du en lämplig köttras kan du få kanske få så mycket som 100 kg kött på två honor och en hanne. För att lära mer om uppfödning, foderstater mm rekomenderar jag denna bok http://bokman.nu/index.php?route=product/product&product_id=6489 små pengar för mycket kunskap. Övriga djur som jag rekommenderar som bra självhusållardjur är höns och gäss. Djur som ger bra avkastning med förhållandevis liten insats av både kapital och arbete.

Tack så mycket!! :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 23 aug-11 kl 12:46 »
Jag har uppfödning av kaniner till slakt, i huvudsak till eget bruk, men har försökt sälja avelsdjur och slaktdjur i sådan omfattning att jag kan betala för det foder jag måste köpa in. Jag har för sökt i två omgångar, en gång för 10-15 år sedan, och sedan nu de senaste åren. Kan bara konstatera att om man inte har tillgång till i princip gratis foder utan att det kräver alltför mycket arbete, så går det inte ihop sig.

Jag vill själv äta kött från kaniner (och andra djur med, men det är ju OT) som haft det bra, haft rimligt med plats, fått äta ett naturligt och som inte får mediciner i onödan.

Mina kaniner har blivit smittade av vildkaninerna här omkring, haft förluster och fått köpa dyr medicin. Jag skördar grönt, men det ökar risken för smittspridning från de vilda kaninerna. Jag köper hö väldigt förmånligt, och kompletterar pellets med billigare spannmål. Jag har annonserat en hel del, haft med kaninerna på marknader och bytardagar (vilket också ökar risken för smitta). Har haft renrasiga och fina kaniner. Det kött jag får fram kostar mig ca 80-100 kr/kg, arbete oräknat. Har bestämt mig att ge det en sista chans, och prova med gotlandskaniner, och se om de växer tillräckligt bra utan kraftfoder. Hittills har jag i alla fall gått back flera tusen kronor. Jag håller även diverse fjäderfä, och de går i princip runt, om jag inte räknar arbetet. Jag anser därmed att det inte är min kunskap, förmåga att sälja, förmåga att välja bra avelsdjur, eller liknande som är problemet, utan att kaniner faktiskt är svårsålda till det pris som gör att de bär sig. Så färre/inga kaniner och fler fjäderfä är min plan för framtiden.

Det är ju trevligt att andra har erfarenheten att kaniner går runt, även i liten skala, men jag är tveksam till om de verkligen räknar in alla kostnader, det är lätt att missa en del utgifter, eller att inte ha en rimlig avskrivningstid på investeringar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 23 aug-11 kl 12:58 »
Mina gotlandskaniner går runt tack vare försäljning av livdjur.

Sedan räknar jag in köttet vi äter själva .. och inga pelletts, spannmål inte från affären men från bonden..

och inga mediciner som behövs här.

Förmånliga förhållanden kanske där platsåtgången för kaninerna inte spelar nån större roll under sommarhalvåret och ungarna växer bara av det grönfoder som finns rikligt. Sedan är det 'skörd' till hösten.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 aug-11 kl 13:07 »
Hittills har jag i alla fall gått back flera tusen kronor. Jag håller även diverse fjäderfä, och de går i princip runt, om jag inte räknar arbetet. Jag anser därmed att det inte är min kunskap, förmåga att sälja, förmåga att välja bra avelsdjur, eller liknande som är problemet, utan att kaniner faktiskt är svårsålda till det pris som gör att de bär sig. Så färre/inga kaniner och fler fjäderfä är min plan för framtiden.

Det är ju trevligt att andra har erfarenheten att kaniner går runt, även i liten skala, men jag är tveksam till om de verkligen räknar in alla kostnader, det är lätt att missa en del utgifter, eller att inte ha en rimlig avskrivningstid på investeringar.

:( :( Det  här låter inte bra..
Beklagar att du haft sådana problem med olika saker, det är verkligen tråkigt. Det är just den sitsen, med flera tusen kr back, som jag inte vill hamna i.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 aug-11 kl 13:09 »
Mina gotlandskaniner går runt tack vare försäljning av livdjur.

Sedan räknar jag in köttet vi äter själva .. och inga pelletts, spannmål inte från affären men från bonden..

och inga mediciner som behövs här.

Förmånliga förhållanden kanske där platsåtgången för kaninerna inte spelar nån större roll under sommarhalvåret och ungarna växer bara av det grönfoder som finns rikligt. Sedan är det 'skörd' till hösten.

/Januschka

Vilken sorts burar har du? :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 aug-11 kl 13:17 »
Kan bara skriva under på det där med fodret. Skall man föda upp kaniner till sig själv i liten skala går det inte att köpa dyrt foder.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 aug-11 kl 13:38 »
Kan bara skriva under på det där med fodret. Skall man föda upp kaniner till sig själv i liten skala går det inte att köpa dyrt foder.

Det förstår jag. Men om man då får in smittor i sin besättning för att man samlar/odlar eget foder, som personen här ovan.. så blir det nog dyrt. Kaninkött med medicin i är inget jag vill äta eller ge mina barn. :/

Vad krångligt det ska vara! :P

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 23 aug-11 kl 13:48 »
 Jag har sån tur att där jag bor finns inget i naturen som smittar mina tamkaniner (vad jag vet i alla fall).
Men sen ville jag bara slå ett litet slag för Angorakaninen som Självhushållarkanin.
Mina honor brukar få relativt många ungar som dom tar hand om på ett bra sätt.
Dom är lugna och goa, avlade på ett gott temperament för att det ska fungera med klippningen.
Dom ger livdjur, kött, skinn också ULL som bonus :)
Enda nackdelen är ju att dom måste klippas fyra gånger/år så vill man inte ha ull så är det inget bra alternativ med angoror...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
matematiker, mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser