Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter  (läst 12317 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« skrivet: 19 aug-11 kl 23:29 »
Mariahuset i Oslo har en anstælld som tyckte att några polacker som han kænde till kunde få jobb dær med att renovera några fønstren. Dom har skattekort och jobbar inte svart. Børjan såg bra ut, fønsten kom ned blev skrapade och kittade. Fønstren ersattes med plattor. Men så var dom bara borta... Och idag skulle husets folk komma tillbaks från semestern! Sent igår kvæll svarade dom i tele och sa att ok, vi kommer och hænger upp dom och så målar vi dom då vi får tid. Men dom var ju skrapade! Rent træ suger åt sig fukt, och sedan skulle dom måla øver det och stænga fukten inne! Nej, det går inte an. Før ovanlighetens skull hade jag en natt ledig sådær innemellan så jag målade dom ett varv och idag kom polackerna och hænde upp dom. Varv 2 kan dom ta då dom har lust, æven skrapa bort øverskottsfærg från glasen.

Det jag hørt om polska snickare ær annars att dom inte ær vana vid træhus, før i Polen ær alla hus byggda av tegel eller sten. Dessutom att en del ær sjælvlærda, dom har kanske varit springpojkar på byggen och då ska man væl inte kalla sig snickare... Men sjælvklart finns det dom som ær skickliga också.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 09:25 »
jobbar själv inom bygge,är målarmästare o våtrumsbehörig plattsättare. här i södra sverige myllrar det av polska o baltiska "hantverkare" som klarar allt, enligt egen utsaga. man stöter på dem överallt men av alla jag träffat är en bråkdel riktiga hantverkare.oftast är det folk som kommer hit för att i första hand tjäna pengar,arbetslösa i sitt hemland pga att de saknar yrkesutbildning.har du utbildning inom bygg får du oftast jobb i ditt hemland alternativt om du vill jobba utomlands på någon större byggfirma i t.ex sverige.men de företagen kräver att du är utbildad.
min erfarenhet av dessa "kolleger" är att de inte behärskar något av måleri,kan inget om färger o underlag .polen o europa har ju övergivit träfönster o där domineras marknaden av plastfönster,en utveckling som tyvärr också spridit sig hit.hållbarheten på ett sådant är i tyskland ungefär 10-15 år enligt mina tyska kolleger sedan byts de.tyska målare ( de har i allmänhet en gedigen utbildning med lärlingssystem) är också osäkra på målning utvändigt av trä,de tyska målare jag haft anställda har inte gillat t.ex fönster då de inte behärskar varken teknik eller färg.polen o baltikum är nog värre då de i allmänhet inte har någon utbildning.
hur många våtrum jag gjort om efter mina utländska "kolleger" de senaste 10 åren har jag ingen räkning på men gissningsvis 5 om året.hur många i hela landet som görs om efter vattenskador orsakade av obefintliga tätskickt utförda av dessa hantverkare skulle vara kul att veta,det måste vara 100-tals varje år.
fasader ska vi inte tala om,många husägare som trodde sig få ett billigt arbete kommer att upptäcka att det var det dyraste jobb de fått utfört när fasaden behöver bytas efter några år.jag har flerfaldiga gånger inspekterat fasader målade med plastfärg direkt på nytt virke.fönster målade med plastfärg o som leder till rötangrepp redan efter några år.
skall man anlita hantverkare tycker jag att man främst skall titta på kompetensen o kvaliteten i tjänsten som erbjuds. är firman kompetent,går det att få tag på dem efter 1 år?den billigare timpengen kan ju annars bli dyr i långa loppet.
när det gäller våtrum är jag oftast konfunderad hur kunden tänker.är det bara pengar som gäller?
i våtrum finns ett regelverk som skall följas,det finns inga genvägar.personal som utför tätskikt måste vara utbildad o känna till reglerna.försäkringsbolaget tar inga skador om det inte utförts enl. branschreglerna.
samtliga badrum som jag gjort om efter framförallt polska byggare har helt eller delvis saknat tätskikt,mycket beroende på att det inte används i någon större utsträckning i polen (stenhus,o badkar)det blir väldigt dyrt för den svenska kunden.
det finns säkert kompetenta utländska hantverkare men de är nog i minoritet, Ulf

Purpurea

  • Inlägg: 112
    • Västergötland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 19:03 »
Jag har inga bra erfarenheter, tyvärr. I brist på tid och en snabb inflyttning framför oss, så var vi nödda att anlita ett byggföretag. Vad vi inte visste var, att de som skulle utföra själva arbetet inte kunde kommunicera med oss kunder, utan vi fick gå via chefen som hade flera projekt på gång samtidigt. Dessutom bodde vi på annan ort under tiden, så vi kunde inte övervaka renoveringen fullt ut.

När vi efter besiktningen bl a ville att tapetseringen i ett rum skulle göras om (De hade satt papperstapeterna direkt på vinyltapeterna... De lossnade direkt...) så blev vi mycket illa bemötta och polackerna var riktigt sura på oss. Inte kul att jobba på det viset.  Seriösa företag utför seriösa jobb och tar ordentligt ansvar för resultatet.

Absolut vill jag anlita byggare igen, men faktiskt inte ur denna kategori.  :(
Svaret på allt är 42...

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 20:35 »
Jag arbetade en gång som träkarl på samma bygge som en estnisk målare.
Han spacklade upp våtrumsgolven någonting väldigt för att få lutning bort från golvsilarna. Jag såg vad han ställde till med och gick dit och började skyffla upp spacklet i hinkar innan det skulle härda. Sedan försökte jag släta ut resten av spacklet till en någotsånär hyfsad yta.
Resultatet var att chefen skällde på mig för att jag hade förstört estländarens arbete. Att golven lutade åt fel håll hade ingen betydelse.

Som jag ser det är de billiga utländska arbetarna ett otyg som borde förbjudas. De arbetar billigare än vi så vi blir arbetslösa. Jag har själv fått sparken en gång för att jag vägrade gå med på lönesänkning till samma lön som de utländska arbetarna (omkring 7 euro i timmen).
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsola

  • Gäst
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 21:11 »
 Hade polacker som rätade upp och lade tak på en gammal timmerlada. Det blev både billigt och bra. Släppte samma gäng på ett boningshus och det blev närmast katastrof både ekonomiskt och resultatmässigt. Slutsats: Polacker är bra men släpp inte in dom i möblerade rum.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 21:30 »
de flesta stora byggbolagen kräver yrkesbevis,tyvärr är inte de små firmorna så nogräknade utan ser mest på kostnaden.kvalite är inte det som eftersträvas i första hand.just våtrum finns det krav o regler för men det följs inte av småfirmorna.skulle önska att det var mer regler om bygginspektioner o kontrollanter så fusk minimerades.frågan om utlänsk arbetskraft  behöver också debatteras angående kompetens.problemet är alla dessa förmedlingsfirmor o bemanningsbolag som skyfflar in folk och inte frågar efter kompetens utan förutsätter att "snickaren" är snickare.det är en enorm skillnad på en svenskutbildad byggare o en utländsk.här gäller det att kunna sitt yrke,byggregler,material m.m. sant är att det är konstigt att svenska byggjobbare går arbetslösa samtidigt som byggena översvämmas av polacker,letter,ryssar o senaste jag stötte på rumäner.en följd av EU? skall vi sänka våra löner till rumänsk/polsk nivå eller kräva att deras löner blir lika med svenska? och då låta kompetensen avgöra.konkurrens på lika villkor. Ulf

Huggorm

  • Gäst
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 21:33 »
Vi har en lettländare inhyrd på jobbet just nu, och han har bland annat satt upp ett par innerväggar. Det roligaste var att han satte en dörr upp och ner, med tröskeln uppåt alltså  ;D Karmskruv hade han uppenbarligen aldrig stött på tidigare heller

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 21:55 »
Min erfarenhet av de jag har träffat är att de har ingen utbildning, säger att de kan allt, är slarviga,  smiter från jobbet innan arbetstiden är slut, men får en väldig arbets lust om arbetsgivaren är i närheten   ::)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 22:16 »
det är skillnad på skit och pannkaka... jag har riktigt bra erfarenheter av polska byggarbetare... extremt duktiga... sen är det väl så att de många gånger fuskar med skyddsutrustning och sånt..byggställningar,mm  jobbar alldeles för långa pass och tar väldigt få raster...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 17:18 »
Under mina nästan tio år på norska byggen, så tyckte jag polackerna ändrade sig ganska mycket. I början slet de som djur, och gjorde verkligen sitt bästa. Nu är de ungefär som alla andra, lika lata och nästan lika lata. Och förr körde de lada, rostiga oplar och tjugo år gamla volksvagen. Idag kör de nya audi...

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 24 aug-11 kl 18:11 »
Min man är också våtrumsbehörig plattsättare och har några andra utbildningar (timmerhusbygge och sånt bl a) utöver att han är extremt pedantisk och läser därför allt han kommer över och kan regler och metoder utan och innan. Och så gör han om badrum efter polacker och balter han med rätt ofta.
Nu till det skojiga, han är från Ryssland men har ett typiskt polskt efternamn, har mest letter anställda (med krav att de måste följa instruktioner slaviskt, hehe...) och ger propra löner och arbetstider. Att han anställt letter har mest med språket att göra och att en efter en bett om jobb (han körde ensam rätt länge och trivdes nog bäst med det egentligen.)

Så fördomarna är nog riktiga, men undantagen finns, precis som ni säger, tyvärr tycks de ovanliga.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 24 aug-11 kl 18:52 »
Vad är det som de har fått bygga om då? blir nojjig då vi haft polacker här o byggt om badrummet och köket. (badrummet stod iofs min man o kontrollerade med en gör om gör tätt bok och såg till att det gjordes ordentligt) hoppas vi iallafall... men köket har jag ingen aning om.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 24 aug-11 kl 19:11 »
när det gäller våtutrymmen är det oftast att de fuskar med tätskiktningen,använder fel material o metoder.i en del badrum utelämnas det helt o hållet o du kan ju tänka dej hur det ser ut efter några dagars duschande,vatten överallt.
just badrum är ju en hel vetenskap,särskilt om det är trästomme.kan man inte reglerna,arbetsmetoderna o använder rätt material så kan det gå snett.att behöva stå o kontrollera om det görs rätt efter en bok är ju lite patetiskt,hoppas boken var ny då det kommer nya regler hela tiden,numera krävs det inte bara att det skall vara vattentät,det skall vara ångtätt.
de jobb jag gjort om är ju oftast tätskiktningen som inte funkat,själva plattsättningen brukar vara okej,men jag tycker nog att folk är naiva.det finns ett krav på auktorisation från försäkringsbolagens sida o de seriösa företagen har utbildade hantverkare där garantier gäller,men för att spara några tusenlappar lejer man outbidade o tror att det ska bli lika bra.men det är klart,det ger mig jobb. Ulf

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 24 aug-11 kl 22:04 »
när det gäller våtutrymmen är det oftast att de fuskar med tätskiktningen,använder fel material o metoder.i en del badrum utelämnas det helt o hållet o du kan ju tänka dej hur det ser ut efter några dagars duschande,vatten överallt.
just badrum är ju en hel vetenskap,särskilt om det är trästomme.kan man inte reglerna,arbetsmetoderna o använder rätt material så kan det gå snett.att behöva stå o kontrollera om det görs rätt efter en bok är ju lite patetiskt,hoppas boken var ny då det kommer nya regler hela tiden,numera krävs det inte bara att det skall vara vattentät,det skall vara ångtätt.
de jobb jag gjort om är ju oftast tätskiktningen som inte funkat,själva plattsättningen brukar vara okej,men jag tycker nog att folk är naiva.det finns ett krav på auktorisation från försäkringsbolagens sida o de seriösa företagen har utbildade hantverkare där garantier gäller,men för att spara några tusenlappar lejer man outbidade o tror att det ska bli lika bra.men det är klart,det ger mig jobb. Ulf
anlitade en svensk firma till badrummet.. ett års garanti på arbetet sa han att det var.. kunde lika gärna anlitat polacker...
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #14 skrivet: 24 aug-11 kl 22:32 »
var de våtrumsbehöriga är det 10 års garanti o försäkringsbolaget hänvisar i första hand till firman som utfört jobbet. de skall ha försäkringar som täcker. saknar de behörighet gäller ingenting,det är kundens uppgift att kolla om behörighet finns. Ulf

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #15 skrivet: 24 aug-11 kl 22:34 »
var de våtrumsbehöriga är det 10 års garanti o försäkringsbolaget hänvisar i första hand till firman som utfört jobbet. de skall ha försäkringar som täcker. saknar de behörighet gäller ingenting,det är kundens uppgift att kolla om behörighet finns. Ulf
det var som fan.. en plattsättarfirma har väl rimligtvis våtrumsbehörighet.. 10år då var det ju värt det...
Fjäderfän och kaniner

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #16 skrivet: 26 aug-11 kl 10:02 »
Varför skulle en plattsättarfirma ha våtrumsbehörighet? Det låter ju fullkomligt absurt :o :o :o :o :o

Alla vet ju att om man inte har behörigheten i skick så har man inget juridiskt ansvar och då får man fuska så mycket man vill. Om man fuskar med allt får kunden en billig produkt och blir nöjd och själv kan man ta ut större vinst och dessutom berättar kunden för alla andra om hur billig man är och så man får flera uppdrag.


För er som inte redan drar på smilbanden vill jag tillägga att det här var ironi.......men tyvärr fungerar en stor del av byggnadsbranchen just såhär.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #17 skrivet: 26 aug-11 kl 13:14 »
tyvärr alldeles för sant..... Ulf

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #18 skrivet: 26 aug-11 kl 14:04 »
Kan inte låt bli denna sysselsättningsbefrämjande tråd.  Ger nya jobb i alla led helt klart.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Polska hantverkare. Bra och dåliga erfarenheter
« Svar #19 skrivet: 26 aug-11 kl 14:07 »
 ;D, tyvärr är det väl en del som får betala allt 2 gånger  och försäkringspremierna mår väl inte så bra. Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser