Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysen luktar surt  (läst 11907 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
Frysen luktar surt
« skrivet: 18 aug-11 kl 14:33 »
Frysboxen står tom just nu pga dålig lukt. Har tvättat med såpa, skurmedel, klorin mm men det luktar jästa bär så fort den är stängd. Har haft en skål med ättika stående men det hjälpta absolut ingenting, snarare tvärtom.  Vad ska jag göra?? Behöver använda boxen snart.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Frysen luktar surt
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 14:38 »
stängd skriver du då måste du ha den påslagen annars kommer den att stinka, men det kanske du har ??
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 14:40 »
Har provat både att ha den öppen för att låta den "lufta" i  över en månad men också att stänga den för att låta lukten frysa bort (som jag läst). Det luktar hur som.... och lägger jag frysvaror i boxen så tar de åt sig lukten tycker jag. 

Abigail

« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 22:36 »
Äldre kylskåp kan ibland börja lukta en speciell kylskåpslukt som maten tar smak av. Att tvätta ur kylskåpet och sedan ta bikarbonat på en trasa och torka runt med + ställa bikarbonat på ett tefat hjälper. Det kan ju vara värt att testa på frysen att göra så.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 22:38 »
Bred ut en massa dagstidningar och lägg i!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 23:26 »
Prova att tvätta ur den grundligt med vanligt handdiskmedel eller ett modernt allrengöringsmedel istället för såpa, och se om det tar bättre. Använd varmvatten vid tvättningen och skölj noga med rent vatten efteråt.

Om frysboxen är mycket gammal så kan det ibland hända att isoleringen i väggarna (nån slags uretanskum) krymper så det blir ett tomrum mellan innerväggarna och isoleringen, där kan det bo mycket otrevligheter som är omöjliga att komma åt att tvätta bort. Ofta kan man skruva eller pilla bort klädseln runt dörröppningen för att se hur det ser ut. Ett säkert tecken på att detta har hänt är att om man stänger av boxen för avfrostning, väntar tills isen har smält och torkar upp allt vatten ur den, så blir det blött på botten igen om den får stå orörd någon timme - i synnerhet om man pallar upp ena kortänden så den lutar.

Om det går att ta loss klädseln på insidan av locket, så gör det och diska rent ordentligt även på baksidan av den, kolla också hur isoleringen i locket ser ut - ibland är det en skiva mineralull som kan dra åt sig fukt och andra otrevligheter. I gummilisten runt locket finns det skrymslen som man bör borsta ur ordentligt - tandborste är utmärkt där!

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 09:41 »
Tack för tips.  Provar ett i taget.  NÅGOT måste ju fungera!!!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-11 kl 01:59 »
Skål med äppelcidervinäger över natten minst?
Eller droppa citrongräs på en oglaserad keramigkrej som du lägger i (ungefär som i kylen, där det tar bort konstig lukt). Men jag tror ÄCV funkar bättre. Inte samma sak som ättika i en skål. Det är nåt särskilt med ÄCVn.
Bikarbonattipset borde funka också.
« Senast ändrad: 04 sep-11 kl 02:02 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tröttis

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-11 kl 00:08 »
Prova att torka ur den ordentligt ett par gånger med vatten och handdiskmedel, sedan det där med bikarbonat och sist så torkar du ur hela frysen med lister och hela kalaset med ättiksprit ett par gånger.. Låt den stå öppen ett tag och lufta ur. Fungerar inte det, så vet jag inte vad som funkar.. :P

Händig Man

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 okt-11 kl 00:13 »
det som funkar bra tycker jag är om man tar citronsaft från 3 citroner+2 dl vatten och sen låter du detta småkoka i 5 min därefter svalna och sen tillsätter du 2 dl ättika och 2matskedar bikarbonat skrubba hela frysen med detta  och sen torkar du med trasa...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 20 okt-11 kl 08:53 »
det som funkar bra tycker jag är om man tar citronsaft från 3 citroner+2 dl vatten och sen låter du detta småkoka i 5 min därefter svalna och sen tillsätter du 2 dl ättika och 2matskedar bikarbonat skrubba hela frysen med detta  och sen torkar du med trasa...

Vad menar du att det skulle vara för vits med att blanda ättika och bikarbonat? Ättikan är ju sur och bikarbonatet basiskt, så de neutraliserar varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser