Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schizandra eller Kinesiska bär  (läst 2723 gånger)

Znibban

• Skåne
Schizandra eller Kinesiska bär
« skrivet: 18 aug-11 kl 13:16 »
Kommer precis hem från Hornbach med två plantor av Schizandra, de kallas också Kinesiska bär. Det är en klätterväxt som ska vara mycket vinterhärdig. Det är allt jag vet. Vi tittade i hornbachs fantastiska uppslagsverk men den fanns inte med där.
Vet någon av er något om hur den vill växa för att må bra?
Det är ju himla kul med alla dessa nya sorter som kommer till Sverige.  :D

Jan lindgren

SV: Schizandra eller Kinesiska bär
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 09:39 »
Hej!
Normalt är den skildkönad så du måste ha en hon och en han planta. Det finns dock sorter med både ståndare och pistiller. Soligt läge med näringsrik, fuktighetshållande jord. Mina plantor som står mitt på en åker trivs inte särskilt bra, troligen beroende på att de inte gödslas.
MVH
Jan

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 01:58 »
Kan du tyska? Det finns massor av odlingsinfo och även videor, och några ryska länkar också till odling. Är ju en klätter-magnolia kan man säga, så man bör väl kunna sköta den som en sådan?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 11:06 »
Kan du tyska? Det finns massor av odlingsinfo och även videor, och några ryska länkar också till odling. Är ju en klätter-magnolia kan man säga, så man bör väl kunna sköta den som en sådan?
Min tyska är inte vad den borde vara - för att uttrycka sig milt  :-\
En salgs klätter-magnolia säger du. Då vill den ha surjord/kalkfritt?
jag har planterat den i vår pergola så den står i vår "park" med mycket höga gammla träd, så där är fuktigt och svalt även när det är sommar.
Hoppas den ska trivas där.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 00:16 »
Det tror jag säkert att den gör. Låter som en bra plats. Här är en länk på engelska som jag tycker sammanfattar det mesta som står om hur man kultiverar denna planta (egentligen mycket litet):

http://www.ehow.com/how_7596198_sprout-schisandra-seeds.html
http://www.ehow.com/how_7611840_grow-schisandra.html

Jag gillar magnolior av alla sorter, men har själv bara hållit två: Den vanliga tulpanblommande och den mörkröda som blommar inte fullt lika mäktigt. I länken ovan beskrivs att Schizandran vill ha mullrik jord, men jag hade mina Magnolior på lätt skuggad plats med ganska lätt/mager jord som var väl dränerad och toppdressad någon gång. De fick vatten mycket sällan, kanske beroende på att hårdheten var över 20 där då. Dom beskriver även att Schizandran vill ha morgonsol men kvällsskugga. Jag skulle tolka detta som att det inte är någon ökenplanta precis och att den bör skuggas från stark middagssol.  Den kommer från norra Kina, är säkert något slags fuktigt och kallt bergs-klimat där. Inte något tropiskt precis.

Jag flyttade ifrån mina Magnolior 1974 och var och hälsade på 2003 och buskarna var fortfarande kvar! Jag blev fånigt jätteglad över detta att jag nästan grät. ::) Dom kan tydligen bli hur gamla som helst och blir som träd. Tag väl hand om din Schizandra. Den blir väl inget träd men säkert mycket gammal. Jag kan tänka mig att den snabbt kan bli mycket stor om man inte håller efter den.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 14:44 »
tack Christiag.
Bra med länkarna!
Det borde bli perfekt läge där den står nu, så nu är det bara att hoppas på det bästa.
Det är ju betryggande att läsa att den kommer från norra Kina, den ska tydlig vara mycket köldtålig. Såg en uppgift om att den klarar ner till 39 minusgrader. Då borde den klara våra hemska vintrar i skåne - de säger att det blir varmare men f-n inte på vintrarna.
Tack för hjälpen!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 23:46 »
Om du bor på slätten kan det vara bra att skydda den från dom allra värsta köldvindarna, i varje fall de första åren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser