Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk sida med hönsraser.  (läst 4425 gånger)

Kista

• Gäst
Svensk sida med hönsraser.
« skrivet: 17 aug-11 kl 21:23 »
Jag har flera gånger sett medlemmar som saknar en SVENSK hemsida med information om hönsraserna.
Men sen när någon väl skapar en sånhära hemsida, så struntar ni i att hjälpa till att fylla på den med information? Detta har jag sett flera gånger. Skärpning! Ska det bli någon ordning får ni hjälpa till!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Svensk sida med hönsraser.
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 21:41 »
Problemet är nog att dom som kan tillräckligt mycket för att skriva många gånger inte känner behov av en sådan sida....

Problem 2 är att SRF fortfarande inte har insett att om IN har betydligt större genomslag än något annat media. Om någon skulle hålla i en sida med rasinfo så vore det väl Svenska Rasfjäderfäförbundet?!?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Buffe

• Halland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 21:42 »
Var är denna sida?

Kista

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 22:06 »
Problemet är nog att dom som kan tillräckligt mycket för att skriva många gånger inte känner behov av en sådan sida....

Problem 2 är att SRF fortfarande inte har insett att om IN har betydligt större genomslag än något annat media. Om någon skulle hålla i en sida med rasinfo så vore det väl Svenska Rasfjäderfäförbundet?!?

Men en sån sida är ju alltid bra! Oavsett om man är proffs eller icke. Tar inte mer än några minuter o maila lite info till personen som startat hemsidan.

Minns när hönsrasbloggen fanns, den är dock nedstängd nu :( Även att jag kan mycket om diverse raser så hängde jag där med jämna mellanrum för o lära mig lite till.
Tror knappast ni som proffs vet exakt vad alla raser väger m.m

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 22:11 »
Men en sån sida är ju alltid bra! Oavsett om man är proffs eller icke. Tar inte mer än några minuter o maila lite info till personen som startat hemsidan.

Minns när hönsrasbloggen fanns, den är dock nedstängd nu :( Även att jag kan mycket om diverse raser så hängde jag där med jämna mellanrum för o lära mig lite till.
Tror knappast ni som proffs vet exakt vad alla raser väger m.m
Inte för att jag själv räknar mig som proffs men jag har en standard. Där står vikter, utseende mm om alla i Skandinavien godkända raser. Jag kan inte alla raser i huvudet och har verkligen inget intresse av att lära mig det heller  ;)  Sedan är det så att på många hemsidor runt om på internet finns massor av sakfel, då det inte alltid finns någon kunnig som faktagranskar. Finns flera trådar här på alternativ om olika direkta felaktigehter som folk har hittat på nätet. Så jag kan inte förstå varför en sådan sida "alltid är bra"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 09:34 »
vilken sida är det? jag bidrar gärna med bilder och info om det behövs

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 10:45 »
Jag håller med Lina,  det finns  tvivelaktig information på  nätet, och  bilder på djur som inte alls är rastypiska. Den som ska ha hand om en sådan sida måste vara väldigt kunnig för att det ska bli bra.
Tidigare fanns på Knallebygdens hemsida ett jättefint rasgalleri,  bilder på alla vinnare på Nationalutställningen i Sätila häromåret, massor av raser och rastypiska djur. Tråkigt nog tycks det ha försvunnit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kista

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 aug-11 kl 13:22 »
vilken sida är det? jag bidrar gärna med bilder och info om det behövs
finns ingen sån sida nu mig veterligen, för att ingen bidrar  :-[  ::)

johe71

« Svar #8 skrivet: 18 aug-11 kl 13:40 »
men jag har en standard. Där står vikter, utseende mm om alla i Skandinavien godkända raser.

det är ju den, alltså standarden, som skulle vara intressant att kunna titta på på nätet (lantraser, som inte finns i standarden,  finns ju redan bra beskrivna på kackel.se)

(men det är väl säkert upphovsrättsproblem med att skriva av/scanna in den och lägga ut den... )

Eric-Alt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 aug-11 kl 13:57 »
I'm glad I'm not from sweden. Are many good pages in English!

tringeling

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 21:04 »
Well, different people can be glad for different reasons which is a good thing, isn't it? Luckily, in Sweden many people not only read and understand but also write and spell English quite well, so therefore poultry pages in English is no problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare
karsan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser