Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te  (läst 9720 gånger)

daltös

• Dalarna
Te
« skrivet: 17 aug-11 kl 10:19 »
Hallå

Jag har börjat göra eget te, och nu vill jag gärna ha tips p olika örter, blad, frukter och annat ätbart som jag kan använda i mina blandningar.

All erfarenhet som ni vill dela med er är jag jätteglad över. ;D

// Daltös

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Te
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 10:26 »
Mynta + svartvinbärsblad + lite salvia. Men ta en lite mildare mynta, inte pepparmynta som mest smakar tandkräm.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 10:30 »
Citronmeliss. Om du torkar så vänta med blandningen tills de ska göra te. Salvia bara tycker jag om.
Hallonblad icke att förglömma, fast lite sent på säsongen nu.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 20:09 »
Salvia te är toppen vid halsont , läker infektioner i hals o svalg .
Min lillgrabb älskar "förkylnings" te med honung  ;D

Annars kan man faktiskt blanda i "jul" kryddor oxå som smak tex kanel , kardemumma , vanilj mm mm
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 11:20 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Petra H

• Hälsingland
    • Ekotankar
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 09:27 »
Te på färska citronmelissblad är gott men du bör välja när du dricker det eftersom det är milt rogivande. Funkar bra när jag har svårt att slappna av och somna på kvällen  :) Annars är att torka både bär och blad av svartvinbär till te super...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 09:34 »
Salvia te är toppen vid halsont , läker infektioner i hals o svalg .
Min liullgrabb älskar "förkylnings" te med honung  ;D

Timjante med honung är också en bra huskur för halsont. Och smakar gott.  :)

Yashica

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 21:51 »
*Agastache (blad o blommor) tillsammans med Citronverbena o ev lite Apelsintimjan blir väldigt gott thé
 *Bara Verbena o Timjan funkar oxå
*Stjärnanis (bra för att dra ut kyla ur kroppen oxå)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #7 skrivet: 05 sep-11 kl 21:37 »
camelia sinensis är ju så svårt att odla här ;)
te är alltid från växten camellia sinensis inte ens "rött te" är ett te utan det är också ett örtte, däremot brukar jag plocka örtte ibland, av det jag plockat ute hitills är nässelört te godast tycker jag, de flesta andra dricker jag för deras medecinska egenskaper

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-11 kl 18:35 »
Jag torkar massor med mjölkört och har som bas i det blandar jag hallon ,smultron.svarta  vinbärssblad,nypon citronmellis,äppelskal, oh mynta allt efter behag och sinnes stämning har också en påse lindblommor med de spar jag till förkylning och host tider /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 06 sep-11 kl 18:40 »
Mynta + svartvinbärsblad + lite salvia. Men ta en lite mildare mynta, inte pepparmynta som mest smakar tandkräm.

(OffTopic: Är inte det bra? Då slipper man ju borsta tänderna efter morgonkoppen!  ;D ;D )

Svartvinbärsblad lär bli väldigt gott

daltös

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 13 sep-11 kl 07:54 »
hej hej..

åh vad många roliga förslag ni har skrivit!!!  :)

tack så mycket för inspiration!!

//daltös

kurt

« Svar #11 skrivet: 13 sep-11 kl 19:36 »
Det är nog väl så viktigt hur man sedan hanterar örterna efter att man har plockat dem. Det finns ju många sätt att oxidera och fermentera dem innan man torkar dem

http://taffel.se/artiklar/mjolkortens-hemlighet-den-stora-tesvindeln

Bo

« Svar #12 skrivet: 15 sep-11 kl 07:23 »
Samla teblad på försommaren. Senare blir det risk för mögelsmak.
Glasbjörk har kryddigare doft än vårtbjörk. Jag använder toppskott av mjölkört, älgört, hallon, pepparmynta, johannesört, tall och svart vinbär och blad av rölleka och björk. - För att torka och spara till senare skulle jag satsa på glasbjörk, mjölkört och hallon för att det är lätt att få ihop så att det räcker.

Åkerfräken

• Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-12 kl 20:48 »
Jag måste få dela med mig av en intressant tedryck jag nyligen hittat på. Jag ville göra en blandning av te och varm choklad. så jag blandade en halv tesked kakao i min mugg med svart te. Mums, va gott det blev! Jag sätter aldrig socker i mitt te, tycker det förstör den rika kryddiga smaken  ;) i sommar ska jag försöka göra grönmynta/choklad te och se om det blir gott
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

LimJans

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 21:30 »
Jag måste få dela med mig av en intressant tedryck jag nyligen hittat på. Jag ville göra en blandning av te och varm choklad. så jag blandade en halv tesked kakao i min mugg med svart te. Mums, va gott det blev! Jag sätter aldrig socker i mitt te, tycker det förstör den rika kryddiga smaken  ;) i sommar ska jag försöka göra grönmynta/choklad te och se om det blir gott

Jag fick choklad/kakao-thé, så jag tror dig. Riktigt fint.

Bettyny

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 06 jun-12 kl 18:04 »
Något som man aldrig ska underskatta är sitt eget kryddskåp. Yogi-te som säljs på diverse affärer kan du koka ihop själv. Nyss gjorde jag en blandning med lakritsrot, färsk ingefära, kanel, spiskummin, kummin och lite nejlika. Det går egentligen inte att misslyckas, bara att få en ganska menlös smak. (Men jag är inte så kräsen så det kan ha något med det att göra).

Vanilj och hallonblad känns också som att det vore gott. Men jag har inte provat...

JackieLondon

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 25 jun-12 kl 19:39 »
Torkade blåbär och granskott!

Mandsi

• Livet är en fest, är du medbjuden?
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 25 jun-12 kl 21:03 »
Brännässla är fint som te.
Det sägs ofta att man måste plocka skott för att det skall vara gott med nässlor. När det kommer till just te tycker jag inte att det spelar någon större roll.
Det är speciellt gott som iste.
Skulle man inte tycka om nässlete kan man använda det att skölja håret med istället. Använde det mycket förra året och det tog bort mitt mjäll.  :)

(Om du bränner dig på en nässla kan du med fördel bara snitta upp den och gnugga insidan av stjälken mot området som bränts. Nässlan bär sitt motgift inuti sig självt, fantastisk växt.)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #18 skrivet: 25 jun-12 kl 21:05 »
Brännässla är fint som te.
Det sägs ofta att man måste plocka skott för att det skall vara gott med nässlor. När det kommer till just te tycker jag inte att det spelar någon större roll.
Det är speciellt gott som iste.
Skulle man inte tycka om nässlete kan man använda det att skölja håret med istället. Använde det mycket förra året och det tog bort mitt mjäll.  :)

(Om du bränner dig på en nässla kan du med fördel bara snitta upp den och gnugga insidan av stjälken mot området som bränts. Nässlan bär sitt motgift inuti sig självt, fantastisk växt.)
Wow för brännknepet! Jag har rätt mycket kontakt med nässlor och råkar på fenomenet bränna mig ganska ofta och mycket. Så himla cool, det stämmer säkert :)

Tycker inte heller att det är så kinkigt med att de måste vara små nya toppskott, i te. Osannolikt gott, ja!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 06 jul-12 kl 13:09 »
Jag gjorde smultron te häromdagen , jättegott faktiskt .
Jag använde färska bär o blad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Jessipessi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser