Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin som väver? Någon som vet....  (läst 5808 gånger)

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
Kanin som väver? Någon som vet....
« skrivet: 16 aug-11 kl 21:47 »
Jag har två lejonhuvade dvv zobelsiames, som börjat väva med huvudet. Det ser ut som de scannar av omgivningen. Jag har hört att detta kan drabba zoblar, zobelsiameser och vit rödögda. Det ska tydligen bero på nedsatt syn.
Min fråga är om man bör använda dessa i avel hur blir deras avkommor då? Som jag förstår det så ska inte kaninen lida av det.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kanin som väver? Någon som vet....
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 00:44 »
Undrar bara hur det känns för ett djur som är framförallt byte när den känner att den inte ser vad som pågår runt omkring. Tydligen vill djuret förbättra synen, annars skulle det inte väva... en flyktling som behöver glasögon för att ha koll på fiender och inte kan hitta en optiker ???

Varför skulle man använda djur med uppenbarliga problem för avel och höjer risken för ungarna att drabbas?? Och deras ungar? och... ???

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 16:05 »
Varför skulle man använda djur med uppenbarliga problem för avel och höjer risken för ungarna att drabbas?? Och deras ungar? och... ???

Instämmer!

Ethna

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 16:39 »
Jag kan väl hålla med. Men vävande kaniner används i avel både vad  det gäller vit lant och andra vita rödögda av andra raser, även bland zobel och ziamesaveln förekommer detta. ::) Därav min fråga själv är jag väldigt tveksam till att använda mina två i avel.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 19:42 »
ja men Ethna!

Litar på din magkänsla och ditt omdömme!  Vad andra gör eller icke gör är av underordnad betydelse , även mer om du inte trivs med det.

Vill du inte ha kaniner med synproblem så hjälper du de till Elektroluxhimlen. Spelar ingen roll om andra kan leva med att föröka funktionshindrade djur och roa sig med det.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 22:15 »
Det är skillnad på att scanna och väva tycker jag, mina zoblar kan göra det någon enstaka gång (har sett det några få ggr under mina 5 år med zoblar) men kaniner som har ovanor mår ju inte bra. De vanligaste ovanorna jag sett på kanin är skålätare och springa-fram-och-tillbaks-vid-gallret-konstant.
//Lina

Ethna

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 01:44 »
Det är skillnad på att scanna och väva tycker jag, mina zoblar kan göra det någon enstaka gång (har sett det några få ggr under mina 5 år med zoblar) men kaniner som har ovanor mår ju inte bra. De vanligaste ovanorna jag sett på kanin är skålätare och springa-fram-och-tillbaks-vid-gallret-konstant.

Mina scannar upptäckte det första gången i tisdags. Dina zoblar som scannar används de i avel? Hur ärftligt är detta?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 18 aug-11 kl 08:49 »
Hur ärftligt är detta?
Interessant fråga  :P

Min första zobel var en riktig vävare. Jag hadde inte hört om väving innan, så jag fick typ panic och trodde kaninen hadde fått et slag i huvudet under transporten hit  ;D

Jag tror inte vävingen är et stort handicap for kaninen. Mamman til min första zobel var också vävare og hon var en elit-hoppkanin  :)

Jag har inte sett väving på dom blå, bara dom bruna zoblarna här. Jag har nu bara kvar två bruna framtidiga avelsdjur (obeslektade med vävaren), och dom väver/scannar inte (tog dom ut i direkt solljus och kollade nu).

Min första zobel togs ur avel pga mistanke om bettfelsanlag. Jag har också tatt djur ur avel om dom stressar (t.ex avlshonor som inte tycker om at jag kollar i bolådan).
Man kan gärna seja at det är dumt att avla på djur som väver, men det finns så mycket annat också som är dumt att avla på ;) Jag vet inte om jag tar evt framtidiga vävare ur aveln eller inte  ??? Om dom väver mycket -jo!

Jag undrar om vävingen har sammanhäng med albinoanlaget då jag inte har sett väving på mörka zoblar? Men dom två jag har nu (som inte väver) har trolig också albinoanlag..

Det skulle vore interessant att veta mer om nedarving av väving! Jag vet bara at vävar + inte vävar kan få avkom som vävar.

Skiljer man mellan väving (mycket) och scanning (lite)?

Innlegget är ändrat. Jag läste en tråd på norska kaninforumet, men fann inte mer information enn den som redan finns här.
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 11:51 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 18 aug-11 kl 12:42 »
Mina scannar upptäckte det första gången i tisdags. Dina zoblar som scannar används de i avel? Hur ärftligt är detta?

Ljus zobel, ryss och vrö har lite pigment i ögonen. Att de scannar har att göra med att de försöker få sig en bättre överblick. Jag har som sagt sett det max 1 gång per år så jag ser det inte som något problem. Det finns så många värre problem... Bettfel, MF, Hippo...
//Lina

Ethna

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 aug-11 kl 12:55 »
Ljus zobel, ryss och vrö har lite pigment i ögonen. Att de scannar har att göra med att de försöker få sig en bättre överblick. Jag har som sagt sett det max 1 gång per år så jag ser det inte som något problem. Det finns så många värre problem... Bettfel, MF, Hippo...

Tack för ditt svar :) Hmm jag kanske får ändra färgval på kaninerna, just de färger du räknade upp + zobelsiameser är det jag tänkt födda upp ::) Men jag vet inte om jag vill använda djur i avel som scannar även om scanning inte ses som ett problem nu!
Om några år kan det kanske bli som med bettfel, MF och Hippo ett stort problem ::)

Sen är ju frågan hur ärftligt är det ??? Och framför allt hur bra mår en kanin som scannar...med tanke på att de är flykt och bytesdjur ???

Ethna

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 12:59 »
Interessant fråga  :P

Min första zobel var en riktig vävare. Jag hadde inte hört om väving innan, så jag fick typ panic och trodde kaninen hadde fått et slag i huvudet under transporten hit  ;D

Jag tror inte vävingen är et stort handicap for kaninen. Mamman til min första zobel var också vävare og hon var en elit-hoppkanin  :)

Jag har inte sett väving på dom blå, bara dom bruna zoblarna här. Jag har nu bara kvar två bruna framtidiga avelsdjur (obeslektade med vävaren), och dom väver/scannar inte (tog dom ut i direkt solljus och kollade nu).

Min första zobel togs ur avel pga mistanke om bettfelsanlag. Jag har också tatt djur ur avel om dom stressar (t.ex avlshonor som inte tycker om at jag kollar i bolådan).
Man kan gärna seja at det är dumt att avla på djur som väver, men det finns så mycket annat också som är dumt att avla på ;) Jag vet inte om jag tar evt framtidiga vävare ur aveln eller inte  ??? Om dom väver mycket -jo!

Jag undrar om vävingen har sammanhäng med albinoanlaget då jag inte har sett väving på mörka zoblar? Men dom två jag har nu (som inte väver) har trolig också albinoanlag..

Det skulle vore interessant att veta mer om nedarving av väving! Jag vet bara at vävar + inte vävar kan få avkom som vävar.

Skiljer man mellan väving (mycket) och scanning (lite)?

Innlegget är ändrat. Jag läste en tråd på norska kaninforumet, men fann inte mer information enn den som redan finns här.

Tack för ditt svar :) Ja det dyker ju upp en del frågor och funderingar ::) Jag skulle också vilja ha svar på hur ärftligt det är och om man skiljer på vävning och scanning ???

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 13:02 »
Alltså.... Det är ju ett problem med färgen, oavsett vilka föräldrarna är. Så att prata om ärftlighet blir ju lite fel.

MF och Hippo är letala defekter, ungarna som får dubbel uppsättning av genen dör vid födseln eller har allvarliga missbildninhar och måste avlivas.

Kan ej jämföras med att rödglansiga ögon ger ett annat synintryck. Dom får inte sämre livskvalitet, dom kan delta i hoppning etc...
//Lina

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 13:55 »
Har haft rysstecknade lejonhuvade varav 2 av dem vävde dagligen, men inte mycket, utan nga ggr varje dag. Världens gladaste kaniner, absolut inget fel på dem.

Båda gav fina ungar. Den ena hade jag en kull på som fick 2 rysstecknade & 3 vit rödögd. Ingen av dem hade de beteendet.

Den andra har haft 4 kullar & endast en, vad jag vet, fått det beteendet! Men för det har det inte varit ngt fel på kaninen.

Haft flera bj vitrödögda & aldrig sett de hos dem  ??? Så jag tror helt klart att de ligger hos de "mindre" kaninerna. De e ju absolut inte att de ser dåligt utan isf ser annorlunda än vad en annan ögonfärg gör. 

Det är verkligen värre med bettfel, som många uppfödare inte bryr sig om, där kaninen verkligen kan lida till slut.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Angorakaninen

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 aug-11 kl 00:45 »
Så vitt jag vet är det ett anlag som är kopplat till albinoanlaget och förekommer bland alla albinokaniner och tydligen även där kaninen endast har ett albinoanlag som t.ex. bland zoblar.
Jag har själv vita angorakaniner och det finns även hos dem, alla väver inte och tidigare var det inte så vanligt när vi hade mest svenska angoror. Numera har vi tagit in mycket Tyska och Danska kaniner och där förekommer det mer. Jag tror att det kanske beror på att man avlat mer på ullkvalitet och inte tänkt så mycket på vävningen. Jag anser att man inte bör para två kaniner som väver med varandra för att försöka få bort problemet, i kullarna som föds väljer man ut de som inte väver till fortsatt avel. Jag har inte märkt att de skulle må illa av vävningen men det ser inte trevligt ut och vi borde försöka avla bort det på alla raser.
Angorakaninen

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser