Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad jagar man nu?  (läst 6013 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Vad jagar man nu?
« skrivet: 16 aug-11 kl 11:40 »
Vilka djur jagar man nu? Vilka tider får man jaga? Är det något djur det är okej att skjuta strax innan fem på morgonen då det inte riktigt är ljust ännu?

La Ladin

• Västergötland
SV: Vad jagar man nu?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 11:42 »
Glöm det. Läste precis att bockjakten har börjat.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 22:05 »
troligtvis är det räv,grävling eller vildsvin om det är mörkt ute...
Fjäderfän och kaniner

La Ladin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 10:15 »
troligtvis är det räv,grävling eller vildsvin om det är mörkt ute...

Vildsvin jagar man med lampor va?

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 10:24 »
Första morgonen på bockjakten igår.  Kommer alldrig glömma det datumet efter det året jag fick för mig att ta en tidig morgontur på hallonhygget och plocka. Hade ammat o var änddå vaken runt kl 04. hua vilken förskräckelse när det först kom skällande bock spurtande nära förbi och sen "pang" inte alls långt bort. Hade av nån trevlig slump röd anorak på mig, fäktade med den och gick hemåt med härtat i halsen.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 12:42 »
Första morgonen på bockjakten igår.  Kommer alldrig glömma det datumet efter det året jag fick för mig att ta en tidig morgontur på hallonhygget och plocka. Hade ammat o var änddå vaken runt kl 04. hua vilken förskräckelse när det först kom skällande bock spurtande nära förbi och sen "pang" inte alls långt bort. Hade av nån trevlig slump röd anorak på mig, fäktade med den och gick hemåt med härtat i halsen.

Usch. Ja, jag var vaken igår morses och det pangade till (lät som om det var precis utanför fönstret). Jag blev livrädd och dottern vaknade och gallskrek. Men så klart betydligt värre att vara utomhus i det läget. Jag blev ju tom. rädd inne i huset...  :-[

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 21:35 »
Eftersom jag var ungefär 200 m från närmaste hus i går kväll avstod jag från att skjuta bocken jag smugit på i en halvtimme. Hade jag haft geväret med ljuddämpare istället för det jag nu bar på så hade jag nog skjutit.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 aug-11 kl 09:48 »
Här brukar jägarna hålla en "skyddszon" på 500 meter ungefär när de jagar, förutom när det gäller vildsvin och duvor. Det tycker jag är en väldigt schysst inställning, det finns så många hundar och andra djur som är skotträdda och så mkt övrig mark att jaga på. Det enda som kan blir jobbigt är de ytterst fåtal gånger som de jagar duvor på fälten, då smäller det ju så in i helvete hela tiden under lååång tid, det brukar bli jobbigt för hästarna.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 aug-11 kl 10:02 »
Här kom en jägare och knackade på och sa 'bli inte rädd om det smäller alldeles prissis utanför gården'.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 18 aug-11 kl 10:08 »
Alltså finns det hederliga jägare.  Man kan anta att de som tar hänsyn till grannar även kan ta hänsyn till viltet och se till att döda direkt.  Ni är ett föredöme för andra jägare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 10:10 »
Här brukar jägarna hålla en "skyddszon" på 500 meter ungefär när de jagar, förutom när det gäller vildsvin och duvor. Det tycker jag är en väldigt schysst inställning, det finns så många hundar och andra djur som är skotträdda och så mkt övrig mark att jaga på. Det enda som kan blir jobbigt är de ytterst fåtal gånger som de jagar duvor på fälten, då smäller det ju så in i helvete hela tiden under lååång tid, det brukar bli jobbigt för hästarna.
Byt hästar  :)

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 10:18 »
Byt hästar  :)
Varför det?  Är hästar lovliga?  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 10:21 »
Varför det?  Är hästar lovliga?  ;)
för att dom är skott rädda

Fordson

« Svar #13 skrivet: 18 aug-11 kl 10:30 »
för att dom är skott rädda

Det är ju tråkigt. Skottar är normalt väldigt ofarliga och inget att vara rädd för. Men det är klart en och annan är väl lite folkilska kanske.  ;D ;D ;D

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 aug-11 kl 10:34 »
Det är ju tråkigt. Skottar är normalt väldigt ofarliga och inget att vara rädd för. Men det är klart en och annan är väl lite folkilska kanske.  ;D ;D ;D
sånna skräms med kilten   :D

La Ladin

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 aug-11 kl 10:39 »
Jag är säker på att jägarna som jagar här är bra. :)
En utav dem kom tex. och förvarnade då de skulle jaga vildsvin om att det kunde panga i mörkret.
Men det kan ju finnas folk som tjuvjagar tänker jag. Har hört skott runt här omkring vid ganska märkliga tider vid flera tillfällen. Å andra sidan vet jag väldigt lite om jakt så det kanske är normalt.

Siri-Piri

• -
« Svar #16 skrivet: 18 aug-11 kl 18:29 »
Alltså finns det hederliga jägare.  Man kan anta att de som tar hänsyn till grannar även kan ta hänsyn till viltet och se till att döda direkt.  Ni är ett föredöme för andra jägare!

Alla jägare jag känner (mig själv inräknad) ser till att döda viltet direkt. Vi är inga katter som leker med vårt byte och tycker om att se det lida. Jag har avstått otroligt många skott i mitt liv för att jag inte ansett att det var 100 % säkert att viltet skulle dö omedelbart. Om någon med jägarexamen och vapenlicens tänker annorlunda är de inte jägare, utan idioter. Nämn dem vid detta namn, kalla dem inte jägare.

Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 18 aug-11 kl 23:50 »
Själva kallar de sig jägare.  Jag tror vi kommer längre om vi skiljer mellan bra och dåliga jägare.  Eller, om Du så vill, idiotiska jägare.  :)

Där jag bor och bott har mest funnits känslolösa jägare, som tycker att det är OK att låta en hund gå efter ett rådjur 10-12 timmar i sträck när det är -10 grader och snö.  Eller som slänger iväg ett skott, och, när djuret springer iväg, bara antar att det inte träffade alls.

Därför är det så extra trevligt att få bevis för att det faktiskt finns bra jägare också!  :D

Moraggarn

• -
« Svar #18 skrivet: 19 aug-11 kl 11:40 »
Det är en självklarhet för de flesta jägare att ta hand om viltet på bästa tänkbara sätt, före jakt under jakt och efter jakt. Det ska behandlas med respekt även efter skottet hela vägen till magen.  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 19 aug-11 kl 12:08 »
Det är en självklarhet för de flesta jägare att ta hand om viltet på bästa tänkbara sätt, före jakt under jakt och efter jakt. Det ska behandlas med respekt även efter skottet hela vägen till magen.  :)

Tycker inte det stämmer alls med referaten man blir serverad. Någon enstaka gång faller bytet på stället å då ska poängteras storligen!
Som tur är så fälls inte så mycket men det blir väl så för dom som ska stå i vägkanten och hänga på en Cherokee, med hatt som ett parasoll och bössa som Rambo. Sicket sjitfolk.

Ql om det finns dom som fortfarande "bor" i skogen och kan se något utan att det ska smälla. Kanske är dom som får något med hem också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Berberis, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser