Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad jagar man nu?  (läst 5997 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Vad jagar man nu?
« Svar #20 skrivet: 19 aug-11 kl 17:24 »
Tycker inte det stämmer alls med referaten man blir serverad. Någon enstaka gång faller bytet på stället å då ska poängteras storligen!
Som tur är så fälls inte så mycket men det blir väl så för dom som ska stå i vägkanten och hänga på en Cherokee, med hatt som ett parasoll och bössa som Rambo. Sicket sjitfolk.

Det är när ickejägare läser liknande som ovanstående, som de antar är skrivet av en som vet hur jakt går till och som är van att vistas bland landets jägare, som de får bilden klar för sig hur jakt går till.
Och när historierna gått något varv från mun till mun och förstorats upp, så faller aldrig ett djur i skottet, de går omkring dagar skadskjutna och jägarna åker omkring i stora jeepar och skjuter på allt som rör sig! Säkert onyktra också!
"Jodå...det har jag hört och fått refererat....och känner de som hört...."      ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 aug-11 kl 17:44 »
Någon enstaka gång faller bytet på stället å då ska poängteras storligen!

Påståendet stämmer inte med tillgänglig statistik. T.ex. vad gäller vildsvin (ett hårdskjutet vilt) så behöver hund tillkallas i ungefär 10% av tillfällena då ett sådant skjuts. I de flesta av dessa fall  är grisarna döda och har fallit en liten bit bort (djur kan gå en bit även med ett skott genom hjärtat eller lungan), i de övriga fallen är det frågan om faktiska skadeskjutningar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 20 aug-11 kl 16:08 »
Inte desto mindre är det jägarna själva som berättat för mig personligen, eller det jag ser med gna ögon i grannskapet. Jag är lite försiktig med andrahandsuppgifter.
Om det är skrävel & skryt så är det ju i en form som inte smickrar berättaren själv.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Moraggarn

• -
« Svar #23 skrivet: 20 aug-11 kl 17:07 »
Hugg huvudet av en höna!! Den stendör på 2 sekunder men släpper du den så springer den långt. En dödande träff i hjärta,lungor på en älg ett rådjur m.m kan innebära att djuret förflyttar sig en bit( ibland uppåt 250-300m), men lika ofta om inte oftare så faller det direkt i skottet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser