Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka kryddor  (läst 9706 gånger)

calle336

• Västmanland
Torka kryddor
« skrivet: 16 aug-11 kl 08:53 »
Hej
Vi har i år odlat oregano och basilika. Och nu börjar det ju bli dags att skörde det som vi odlat. Men hur torkar man bäst bladen?
Eller ska man gräva upp dem och plantera dem innomhus?

pålle

• Gäst
SV: Torka kryddor
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 09:11 »
Hej
Vi har i år odlat oregano och basilika. Och nu börjar det ju bli dags att skörde det som vi odlat. Men hur torkar man bäst bladen?
Du kan väll alltid skaffa dig en elektrisk tork eller i ugnen  fast ja vet inte på just kryddor har bara torka svamp ska prova med tomater härnäst  :)

calle336

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 09:17 »
Torka tomater låter ju som ett intressant projekt. Hade funderingar på det ifjol. Men i år verkar det knappt som tomaterna kommer att hinna mogna. Kommer du köra dina i ugnen??

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 09:24 »
Torka tomater låter ju som ett intressant projekt. Hade funderingar på det ifjol. Men i år verkar det knappt som tomaterna kommer att hinna mogna. Kommer du köra dina i ugnen??
Ska testa i torkapparaten  vet inte om det blir klyftor eller skivor får köpa mina på torget ja tyvärr.
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 08:44 av pålle »

morris matte

« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 19:55 »
Oregano går bra att torka i knippen som man bara hänger upp och ner. Vill du torka i ugn ska det vara max. +40 C.
Basilika förlorar mycket i smak om den torkas. Men fryst portionsvis i små minigrip påsar som du lägger i en större påse. Då plockar man fram bara det man ska ha och resten fortsätter att vara fryst.

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 07:31 »
Kryddorna håller färgen bättre om man torkar i torkmaskin (tycker jag) men det går bra och de smakar bra om du torkar i ugn också.  Jag skördar oregano 2 gånger under sommaren - in juni och i augusti (det kan man också göra med basilika).  De hänger jag i köket för att torka.  När de lufttorkar håller de färgen bra också.   Generellt tycker jag att det är bäst att göra en pesto med basilika och fryser in det hela vintern...det smakar bäst så.  När jag jobbade hos Mandelmanns gård i Skåne torkade de i an gammalt tork skåp för att de hade så mycket att torka. 

Eileme

• -
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 13:21 »
Jag torkade basilika i knippen tidigare i somras, men tyckte att det tappade väldigt mycket i smak. Får testa med att frysa in nu när det är dags att skörda nästa laddning!
Så vägra stå still, vet vad du vill, sträva i kärlek med vännen intill.
Du kan och jag kan, tillsammans kan vi mer. Fram, som en brand, av hettan blir vi fler. Du kan om du vill, du vill så du kan!

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 13:54 »
Hej
Oreganon är flerårig så låt den stå kvar - den kommer att fröa sig om du inte tar av alla blommor.
Jag torkar allt på en ram med ett uppspänt myggnät, riggar upp denna ram över ett vanligt elektriskt (olje)element breder ut svamp, kryddor eller vad som och det mesta torkar sedan över natten om man inte har för grova bitar. Det bästa är att dra av bladen på kryddorna, dela svampar etc. Har även torkat citron och apelsinskivor som varit riktigt blöta och det tar ju längre tid.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 aug-11 kl 13:05 »
Basilikan har jag tagit in, den klarar inte vintern, de flesta andra klarar sig bra över vintern. Jag har grävt upp några av varje sort och tagit in (sprutar såpablandning mot skadedjur innan och efter ett tag för säkerhets skull och tagit ny jord) för att kunna ha färska kryddor året runt vilket är godast! jag har inga apparater utan lägger ut blad på tidningspapper att torka och lägger sedan i burk med papplock alt i år ska jag nog helt lägga i papperspåsar. (melitta påsar). Torkas hela och smulas först när de ska användas sedan till te eller som krydda. Tänkte beskära samtidigt som resten av trädgården i september och lägga på gödning. Ev strör jag över en del löv för att värma lite under vintern... mvh Vendela
Grangården

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 3 användare
Katrina, Lilla i, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser