Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka nypon  (läst 20659 gånger)

Linneal

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Torka nypon
« Svar #40 skrivet: 08 mar-12 kl 14:16 »
Har precis kokat en mumsig nyponsoppa av nypon jag plockade och torkade i höstas  :)

Såhär gjorde jag:

Plockade ett gäng nypon (vet inte av vilken sort) som jag delade på mitten efter att jag tagit bort det som sitter i änden. Bara detta tog lång tid så jag bestämde mig för att behålla kärnorna. Sedan torkade jag på eftervärme eller låg värme i ugn (varmluftsugn), råkade glömma dem inne vid något tillfälle så att de blev lite brända - men det blev en god soppa av dem ändå.

När jag velat ha soppa har jag kokat upp lagom med nypon i ungefär dubbelt så mycket vatten, tills de är mjuka. Sen har jag mixat dem lite lätt med en mixerstav tillsammans med allt eller en del av vattnet, första gången försökte jag bara pressa dem genom en potatispress men det gick dåligt. Sedan har jag lagt det i en ganska fin sil så att kärnorna silas bort, för att det ska rinna igenom har jag tryckt med en sked och hällt på kokande vatten. Sen har jag hällt i mer vatten så att det ser ut att bli en bra konsistens, och ibland har jag i en halv dl socker, ibland lite honung och ibland inget alls (fast det är godare med något sött i ;)). Idag hällde jag i lite extra vatten och redde sen av med 1,5 msk potatismjöl, det blev jättebra. Annars har det nog ändå blivit rätt tjockt utan redning, men de första gångerna kändes soppan lite sträv i halsen så jag ville ha i mer vatten att blanda ut med.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Torka nypon
« Svar #41 skrivet: 08 mar-12 kl 19:04 »
De irriterande håren på fröna irriterar enligt min mening inte längre efter att nyponen torkat. Inte heller efter att nyponen kokats, som med nässlor ungefär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser