Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klöverbete  (läst 5588 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
Klöverbete
« skrivet: 14 aug-11 kl 09:25 »
Har fått för mig att rödklövervall inte är en höjdare till hästar av "ursprungstyp" (typ kallblod, shettis, island). Har ett bete med mycket rödklöver inblandat i gräset. Nu är det ju rätt sent på säsongen och sockerhalten i gräset sjunker för var dag, men vill inte riskera fånghästar. Hur ser ni på klövervall? Det andra betet är rätt hårt nedbetat så där löper dee ju egentligen oxå risk för fång pga det sk "stressade gräset". Vill helst inte ta hem dem redan....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Klöverbete
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 12:22 »
Jag vet inte vad du har för hästar eller hur dom lever .
Men mina som går ute dygnet runt o alltid har fri tillgång till mat har gått på sånna beten o ingen har reagerat .
Jag har tinker o tinker/ardenner hästar .

Kan dom inte gå in en stund per dag på det nya betet o vänja in sej sakta ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 13:26 »
Klöver och hästar passade iaf aldrig ihop när jag växte upp. Magra betesvallar efter att korna försett sej.  Det var nordsvensk och/eller ardenner som inte jobbade så hårt som på vintern.

En fånghäst var av intet värde liksom en som skenat.

Men det då det, när man sa "stor som en häst".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 15:33 »
Är det bara klöver eller blandat ?
Som sagt kan dom inte gå in bara en halvtimma första dagen o sen utöka lite var dag då kan dom ju inte äta i hjäl sej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 aug-11 kl 15:44 »
Har fått för mig att rödklövervall inte är en höjdare till hästar av "ursprungstyp" (typ kallblod, shettis, island). Har ett bete med mycket rödklöver inblandat i gräset. Nu är det ju rätt sent på säsongen och sockerhalten i gräset sjunker för var dag, men vill inte riskera fånghästar. Hur ser ni på klövervall? Det andra betet är rätt hårt nedbetat så där löper dee ju egentligen oxå risk för fång pga det sk "stressade gräset". Vill helst inte ta hem dem redan....
Inge bete ja hade satsa på i varet fall.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-11 kl 16:32 »

Som sagt kan dom inte gå in bara en halvtimma första dagen o sen utöka lite var dag

Du kan ju prova som ovan inlägg...det är ett försiktigt sätt och bra sätt men kanske lite tidskrävande att flytta stängsel varje dag.

De hästägare som har negativ erfarenhet av att släppa hästar på en rödklövervall gör oftast inte om det. Ifall du får problem med fång denna säsongen så är den hästen alltid känsligare i framtiden. Personligen skulle jag inte släppt på en rödklövervall utan hellre gett hö om betet började tryta. Det är svårt att veta om hästarna är känsliga för rödklöver förrän det är för sent att ångra sig.

En del tål rödklöver bra medans andra får problem.. Fång är något som ökar lavinartat på många typer av hästar idag - av olika anledningar men oftast pga för bra och för mkt foder. Har haft fånghäst själv, och känner många som fått problem med just rödklöver, som klarar vanliga beten
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 14 aug-11 kl 17:46 »
Citera
Fång är något som ökar lavinartat på många typer av hästar idag - av olika anledningar men oftast pga för bra och för mkt foder.

Bra talat! Många hästar fodras ihjäl. Inte så konstigt, häst får ju vem som helst köpa, de gör det också. Samtidigt som arbetshästar nästan dött ut och kunskapen om dom försvunnit.

Att släppa en häst på klöver är djurplågeri. Larmet gick i hela byn om någon häst rymt till sånt bete.
Hur det är med lexakshästar (travare och andra vedhögar) vet jag inte. Avsmaken för hur de hanteras...*blir fly f............:d* Det är inte så många år sen jag bytte kanal när det kom trav på TV:n. Så nu slutar jag skriva.

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 14 aug-11 kl 18:50 »
Vi byter beten med grannen. Våra lättfödda hästar får gå på hans sandåsar med magert bete medan hans lamm får gå på våra feta vallar efter vallskörden. Det finns aldrig en perfekt gård att köpa men med goda grannar så kan det mesta bli till det bästa!

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 14 aug-11 kl 20:26 »
Mina hästar har gått på bete sedan i juni så de är inte nya på gräs. Vallen är blandad gräs och rödklöver, dvs inte ren klöveråker. De går på ungefär 8-9 ha varav 2-3 är de nya betet ihop med 5 kossor. Tycker ju själv inte att betet är optimalt, men vad gör man? Har regnat så lite att återväxten är minimal på de vanliga 6 ha av betet. Även hårt beta gräs löper risk för fång, inte bara för frodigt och näringsrikt. Ibland känns det som hur man än vrider och vänder är ändan ändå bak  ::) Har svårt att stänga ute de om natten med risken att kossorna river staketet som de har viss benägenhet att göra när de är missnöjda  o:)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 14 aug-11 kl 20:46 »
Det där med stressat gräs/hårt nedbetat  ???........Vetephaen d du.  Var och tittade på ett ställe för några år sen där man höll på med NH. De hade stora arealer att gå på men inget strå var mer än någon cm. och precis jämnt avbetat. I mina ögon var det perfekt.  De har sysselsättning, det tar tid att få i sig maten, de gör av med energi.
Ofta ser man att hästarna släpps för sent på för högt gräs. Äter ihjäl sig och resten trampar dom ner. Men så slipper många hästägare att ta i en högaffel.

Vore nog bäst att låta nöten ta klövern innan hästarna släpps på.

T i ToA, tbax från utbrottet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 aug-11 kl 20:49 »
Släpp dit korna först då så dom får beta av innan hästarna kommer in .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 14 aug-11 kl 20:59 »
Det där med stressat gräs/hårt nedbetat  ???........Vetephaen d du.  Var och tittade på ett ställe för några år sen där man höll på med NH. De hade stora arealer att gå på men inget strå var mer än någon cm. och precis jämnt avbetat. I mina ögon var det perfekt.  De har sysselsättning, det tar tid att få i sig maten, de gör av med energi.
Ofta ser man att hästarna släpps för sent på för högt gräs. Äter ihjäl sig och resten trampar dom ner. Men så slipper många hästägare att ta i en högaffel.

Vore nog bäst att låta nöten ta klövern innan hästarna släpps på.

T i ToA, tbax från utbrottet.

Ditt "perfekta" bete med lågt gräs är rena sockerbomben, för hårt betat gräs och frost-nupet gräs försvarar sig med att socker i gräset. Det är som att inte ge en diabetiker mat utan bara en sockerbit då och då, det överlever men inte är det en bra kost och risken för ett anfall är övervägande stort.

Det perfekta betet är stora arealer, med kuperad och svårbetad mark (stenig) där hästarna har långa transport-sträckor mellan maten och gräset mår bra och hinner växa till sig. Det går att lösa på vanlig åker också om man vet vad man gör och när gräset är ätbart för hästar. 

Jag har haft häst i 33år och mest ponnys och aldrig ett fång anfall trots att jag tog hand om en fånghäst i några år :-*
« Senast ändrad: 14 aug-11 kl 21:01 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 aug-11 kl 22:01 »
Min personliga teori om varför det blir fler o fler fånghästar är att folk ger en exakt foderstat 10 månader om året för att sen släppa ut hästarna på saftiga gräsmattor .

Nee naturligt skogsbete redan från 1april så dom får leta fram första stråna o på det sättet beta in sej . Sen ha dom på bete tills snön kommer så dom går sakta sakta ner i vikt innan man börjar med hö o det ska oxå vänjas in med en liten tuss i taget .
Då har hästarna fri tillgång året om o kan ändå följa årstiderna .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 19:17 »
Min personliga teori om varför det blir fler o fler fånghästar är att folk ger en exakt foderstat 10 månader om året för att sen släppa ut hästarna på saftiga gräsmattor .

Nee naturligt skogsbete redan från 1april så dom får leta fram första stråna o på det sättet beta in sej . Sen ha dom på bete tills snön kommer så dom går sakta sakta ner i vikt innan man börjar med hö o det ska oxå vänjas in med en liten tuss i taget .
Då har hästarna fri tillgång året om o kan ändå följa årstiderna .

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare
karsan, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser