Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken äppelsort ska jag välja?  (läst 4172 gånger)

Myrtillus

• Uppland
Vilken äppelsort ska jag välja?
« skrivet: 12 aug-11 kl 19:03 »
Jag och min flickvän bor nu inne i stan, eftersom vi pluggar är det inte aktuellt att flytta till ett hus än på ett par-tre år.
Vi siktar inte på att bli helt självförsörjande, men till stor del kan man ju bli det ens utan någon större insats. En viktig del är naturligtvis att ha fruktträd. När vi letar hus kommer vi kanske inte kunna välja, delvis därför (men kanske mest för att det är kul) tänkte vi redan nu driva upp ett äppelträd i kruka (stor... naturligtvis). På så sätt kan vi få ett äppelträd som passar våra behov och är ett par-tre år gammalt redan när vi börjar :)

Det vi söker är en äppelsort som klarar att drivas i kruka under tre år, och som passar till cidertillverkning. (Jag har läst på något bryggarforum att astrakan är lämpligast för cider?)

Nedley

• Västergötland
SV: Vilken äppelsort ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 23:46 »
Det kan gå utmärkt att ha ett äppelträd i kruka några år med rätt skötsel. Vilken sort du väljer, tja alla har sina favoriter och vad du tycker är omöjligt för någon annan att veta. Men vad jag däremot vill tipsa om det är att välja ett träd ympat på en svag växande grundstam. De allra flesta träd är idag ympade på en stam som heter A2 och det ger starkväxande träd. Välj inte ett sådant träd! M26 är att rekommendera och varför inte ett familje träd? Alltså ett träd med flera sorter.

Lycka till!

Solklart

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 22:01 »
Jag är tveksam till påståendet att Astrakan är bäst till cidertillverkning.

Det är nog "Astrakan" som finns på systembolaget som lurat flera men Kiviks Astrakan som säljs på Systembolaget innehåller äppelarom för att det ska bli "bra"  :-X

Tips på bra äppelsorter för cider finns i ett annat forum.

http://www.svepom.se/phpBB2/viewtopic.php?t=37
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 09:42 »
Hej!
För att trädet ska ha en chans att överleva så måste du ha en härdig grundstam. Jag skulle välja B9. Det är en rysk grundstam som är härdig och ger små träd som bär snabbt.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser