Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill odla mer...  (läst 4770 gånger)

RM

• Västmanland
Vill odla mer...
« skrivet: 12 aug-11 kl 09:18 »
Hur bryter jag bäst upp obrukad äng för att starta en större odlind av potatis, vit och blomkål.
Har jordkällare och undrar hur jag bäst bevarar kålen och potatisen där, håller den hela vintern?
Hur förvarar jag bäst gröna ärtor?

Är otroligt sugen på att bli mer självförsörjande, har 10300 kvm att göra ngt med.
Har höns men vilka andra djur skulle ni rekomendera?

Tacksam för alla råd jag kan få.!

pålle

• Gäst
SV: Vill odla mer...
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 09:34 »
Hur bryter jag bäst upp obrukad äng för att starta en större odlind av potatis, vit och blomkål.
Har jordkällare och undrar hur jag bäst bevarar kålen och potatisen där, håller den hela vintern?
Hur förvarar jag bäst gröna ärtor?

Är otroligt sugen på att bli mer självförsörjande, har 10300 kvm att göra ngt med.
Har höns men vilka andra djur skulle ni rekomendera?

Tacksam för alla råd jag kan få.!
Du kan ju alltid plöja föst.

RM

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 10:01 »
Jo såklart. Ingen traktor och ingen häst men visst. Får plöja med spade ;-)

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 10:09 »
Jo såklart. Ingen traktor och ingen häst men visst. Får plöja med spade ;-)
JJa det är ju en form avplöjning det med annars så kan du väll be nån granne.

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 10:22 »
Jordfräs?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 10:24 »
Jordfräs?
Bra i de går ju att hyra  och hyr gärna en lit större då

RM

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 10:28 »
Tack alla! Måste jag gräva bort gräset först eller fräser jag bara ner det oxå?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 10:52 »
Tack alla! Måste jag gräva bort gräset först eller fräser jag bara ner det oxå?
Ja vist gör man det är ju det samma vid plöjning kan väll inte va någon skillnad

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 11:21 »
Jag bröt tre nya odlingsplättar i gammal gräsvall med jordfräs förra året. Så jag har 5 odlingsplättar nu. Jag fräste 2-3 ggr under hösten för att bryta och knäcka ogräs. Fräste alltså ner grässvålen. Sedan sådde jag i lite vitklöver, det grodde, men jag var lite sent ute, så det täckte inte så bra. Lite miss där.

Tidigt i vår spred jag gräsklipp där, och fräste ner klövern och mer ogräs som hade kommit upp. Fräste totalt 3 ggr till med en-två veckas mellanrum för att knäcka ogräs som kom efter att det regnat. Djupt första gången, mycket ytligt resten. Går mycket snabbt och lätt att fräsa ytligt när det inte är någon svål.

Sedan satte jag honungsört och ringblommor där. Blommar praktfullt nu, en del går i frö nu. Jag har dragit ogräs, som lyckats kämpa sig upp, under sommaren så att det inte skall kunna fröa av sig. Fjärilar, humlor och bin har varit lyckliga! (Ibland har det surrat som att några rakapparater legat inne bland blommorna.)

Jag kommer att ta frö av honungsörten och ringblommorna, sedan fräser jag ner hela rasket när det blommat över. Och så sår jag i vitklöver igen och låter självsådd honungsört och klöver stå där över vintern. Till våren räknar jag med att fräsa ner det och kunna börja odla "på riktigt". Men jag kommer nog bara att odla upp två av de fem odlingsplättarna. Fortsätter odla ringblommor och honungsört på de jag inte odlar på.

RM

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 11:33 »
Toppen! Tror jag följer i dina "fotspår"  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 11:40 »
Beroende på vad det är för jord kan det vara mer eller mindre genomförbart att fräsa. Vår styva lera går i stort sett inte att bearbeta alls med något annat än traktor och plog. Vi har gett upp och odlar i upphöjda bäddar.

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 aug-11 kl 15:13 »
Slå av gräset nu och täcka så stort område du kan först med ett lager dagstidningar/kartong och sedan det avslagna gräset, gammalt hö eller halm om du kan få tag i... Då är det klart till våren 2013 liksom anders fast utan så mycket jobb... Vissa saker som plantor att plantera ut kan funka redan nu till våren :)

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-11 kl 15:19 »
Beroende på vad det är för jord kan det vara mer eller mindre genomförbart att fräsa. Vår styva lera går i stort sett inte att bearbeta alls med något annat än traktor och plog. Vi har gett upp och odlar i upphöjda bäddar.
Ä va skutton du har ju traktor ju  :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 12 aug-11 kl 16:56 »
Ogräsbekämpning pågår!  8)

;D

Skall man bryta en gammal gräsvall är det bra med en hyfsat rejäl jordfräs. Den jag använder är rätt smal och tung. Fungerar utmärkt. Innan jag skaffade den hade jag en lite enklare och lättare modell som var bredare. Men den studsade mest uppe på gräsvallen, utan att komma ner. Mycket ansträngande att köra. En enklare modell fungerar dock fin-fint när väl grässvålen är uppbruten. Så man kan hyra en tung bastant maskin att köra med första gången, och sedan köpa en lite mindre att köra med när jorden är öppen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112236.0

« Senast ändrad: 13 aug-11 kl 08:54 av sɹǝpuɐ »

Nausikaa

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 aug-11 kl 13:08 »
ytterligare en lösning....
Efter vad vi hörde  (vi är nybörjare och amatörer) så slår en jordfräs sönder mycket av det man behöver i jorden för en bra odling så som maskar och annat gott. Vi bad bonden i närheten att plöja en fyrkant av våran äng. Sedan började det tynga jobbet att avlägsna och göra något av "grästuvorna" som blev kavr. Vi tog och vände dem upp och ned och byggde en mur runt odlingsplätten (högg dem i lagom bitar med spaden). Av en del byggde vi kanter till odlingsbäddar av, sedan fyllde vi på med kompost (vi har mycket sandig jord). (detta var förra året) vi sådde och odlade det vi ville. I år har mycket av gräset i "murarna" dött och de ogräs som smugit sig i i odlingarna har varit lätt att gräva upp. Nu har vi dessutom börjat att täckodla vilket vi fortsätter med och utökar till nästa år för att slippa allt för mycket ogräsrensning. Vårt sätt att lösa det på har inte varit så vetenskapligt men vi har fått bra skördar av alla möjliga grödor och potatis hade vi för hela året. 

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 15 aug-11 kl 13:14 »
Ogräsbekämpning pågår!  8)

;D

Skall man bryta en gammal gräsvall är det bra med en hyfsat rejäl jordfräs. Den jag använder är rätt smal och tung. Fungerar utmärkt. Innan jag skaffade den hade jag en lite enklare och lättare modell som var bredare. Men den studsade mest uppe på gräsvallen, utan att komma ner. Mycket ansträngande att köra. En enklare modell fungerar dock fin-fint när väl grässvålen är uppbruten. Så man kan hyra en tung bastant maskin att köra med första gången, och sedan köpa en lite mindre att köra med när jorden är öppen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112236.0

Åh så vackert, helt underbart -  du hade kunnat ha självplock om det varit eterneller ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser