Jag bröt tre nya odlingsplättar i gammal gräsvall med jordfräs förra året. Så jag har 5 odlingsplättar nu. Jag fräste 2-3 ggr under hösten för att bryta och knäcka ogräs. Fräste alltså ner grässvålen. Sedan sådde jag i lite vitklöver, det grodde, men jag var lite sent ute, så det täckte inte så bra. Lite miss där.
Tidigt i vår spred jag gräsklipp där, och fräste ner klövern och mer ogräs som hade kommit upp. Fräste totalt 3 ggr till med en-två veckas mellanrum för att knäcka ogräs som kom efter att det regnat. Djupt första gången, mycket ytligt resten. Går mycket snabbt och lätt att fräsa ytligt när det inte är någon svål.
Sedan satte jag honungsört och ringblommor där. Blommar praktfullt nu, en del går i frö nu. Jag har dragit ogräs, som lyckats kämpa sig upp, under sommaren så att det inte skall kunna fröa av sig. Fjärilar, humlor och bin har varit lyckliga! (Ibland har det surrat som att några rakapparater legat inne bland blommorna.)
Jag kommer att ta frö av honungsörten och ringblommorna, sedan fräser jag ner hela rasket när det blommat över. Och så sår jag i vitklöver igen och låter självsådd honungsört och klöver stå där över vintern. Till våren räknar jag med att fräsa ner det och kunna börja odla "på riktigt". Men jag kommer nog bara att odla upp två av de fem odlingsplättarna. Fortsätter odla ringblommor och honungsört på de jag inte odlar på.