Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trassel  (läst 3238 gånger)

vårfläkt

• Uppland
Trassel
« skrivet: 11 aug-11 kl 23:40 »
Hej allihopa. Har läst alla gettrådar, men hållit mig i bakgrunden, och fått lära mig väldigt mycket om getter. Vilken samlad kompetens det finns i dessa gettrådar.
Nu till saken. Det har trasslat till sig för mig. Här står jag med fem getter som jag plötsligt inte kan behålla. En stor magnifik bock, 2 år. En mycket klok och försiktig get, 4 år. Deras tre hjärtekrossare till killingar 2 bockar och 1 get, snart 5 månader. Bocken är otroligt snäll mot sina väldigt fina avkommor och geten är den som uppfostrar. De är riktiga personligheter allihopa och av svensk lantras.
Två saker har hänt.
De snälla personerna som backat upp mig och hjälpt till med getterna av och till, ska flytta inom kort. Ändrade arbetsförhållanden gör att getterna inte med säkerhet kan få tillsyn varje dag.
Det är inte försvarbart att behålla dem under sådana omständigheter.
O, vad det här känns svårt.
 Måste erkänna. Jag kan, o ve och fasa, inte slakta och äta upp dem. De är för få och de har blivit min vänner. Finns det någon som har möjlighet att ge dessa underbara getter ett nytt hem rätt så snart?

Linamarie

• Västergötland
SV: Trassel
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 21:16 »
Kan du inte istället annonsera här efter någon alternativare som bor nära som kan vara din nya uppbackare? Jag hade nappat direkt om vi inte hade bott så långt ifrån varandra. Jag hade fullkomligt älskat att få den möjligheten....

vårfläkt

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 17:24 »
Jodå jag har annonserat och frågat runt men jag misstänker att få vill ha sällskapsgetter. Har inte satt upp lappar här och var dock. Det kunde kanske vara värt att prova.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 20:37 »
Vart i Uppland bor du?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Hederahelix

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 01:44 »
Jag har alltid älskat getter och bara väntat på att kunna ta hand om några. Det slog mig att bättre hjälp att hålla efter sly och dylikt här runt torpet kan jag nog inte hitta, så jag har bestämt mig för att leta efter några getter som behöver ett nytt hem.
Jag är en nybörjare som precis som du läst alla informativa trådar här jag kommit över, men har praktiserat med getter och har häst, katter och kaniner, samt livslång djurvana i allmänhet. :)

Eftersom jag bara vill ha dem som sällskap och till att hålla efter sly så spelar inte rasen någon roll.
Dock har jag inte hunnit ordna med stängsel eller vindskydd (men jag har ett uthus som går att göra i ordning) ännu, så det beror på hur akut det är.
Jag bor utanför Arvika, så det skulle vara om du tror de klarar en sådan lång resa i så fall.
Hör gärna av dig om det verkar passa dina guldklimpar. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 10:21 »
Frågan är nog snarare om de klarar de rovdjur som finns i trakten.  Kolla det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hederahelix

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 10:51 »
Frågan är nog snarare om de klarar de rovdjur som finns i trakten.  Kolla det!

Ja, jag har tänkt på det. Det finns varg här, och det ska man inte glömma bort.
Klarar getterna av att vara inne i uthus/ladugård på nätterna, eller skulle de bli tokiga av det?
Jag är en lösdrifts-förespråkare även när det gäller hästar, men det kanske är naivt när man har vargen runt knuten ibland?

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 12:00 »
Man bör ta reda på hur det faktiskt fungerar.  Strunt i Rödluvan, låt oss ta reda på hur det är i verkligheten idag!

Hederahelix

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 12:18 »
Ja, det håller jag med om. :) Mina kaniner som bor ute i stora hägn har fått vara ifred antagligen tack vare att de är instängda på nätterna.
Men jag ska kolla med andra som har får eller getter i närheten vad de har för erfarenheter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 15:53 »
Klarar getterna av att vara inne i uthus/ladugård på nätterna, eller skulle de bli tokiga av det?

Jadå, de klarar utmärkt att vara i uthus/ladugård på nätterna. Vatten, hö/halm och/eller lövruskor så har de det bra över natten. Men kolla med folk i grannskapet hur de gör. Visst klarar getterna resan. Lycka till  :)!
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 16:13 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 19:21 »
Ja, det där är ju helt klart tama getter.  Dem lastar Du i bak i en kombi som om de vore hundar ungefär.  Om resan är lång, så rasta dem på vägen.

Åtminstone gjorde jag så på min tid.  Men det var ju förre EU-inträdet ...  :P

vårfläkt

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-11 kl 20:00 »
Har ingen aning om vem av er jag svarar nu. Har ännu inte lärt mig riktigt hur det går till. Prövar så här så få vi se. Till brännbolsompla. På gränsen mellan uppland och västmanland. Ca 1,5 mil från sala eller heby beroende på vilket håll man kommer från.

Vårfläkt

vårfläkt

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 20:41 »
Jag har alltid älskat getter och bara väntat på att kunna ta hand om några. Det slog mig att bättre hjälp att hålla efter sly och dylikt här runt torpet kan jag nog inte hitta, så jag har bestämt mig för att leta efter några getter som behöver ett nytt hem.
Jag är en nybörjare som precis som du läst alla informativa trådar här jag kommit över, men har praktiserat med getter och har häst, katter och kaniner, samt livslång djurvana i allmänhet. :)

Eftersom jag bara vill ha dem som sällskap och till att hålla efter sly så spelar inte rasen någon roll.
Dock har jag inte hunnit ordna med stängsel eller vindskydd (men jag har ett uthus som går att göra i ordning) ännu, så det beror på hur akut det är.
Jag bor utanför Arvika, så det skulle vara om du tror de klarar en sådan lång resa i så fall.
Hör gärna av dig om det verkar passa dina guldklimpar. :)

Nu provar jag så här så få vi se. till Hedera helix. Det är precis det jag har mina getter till, att hålla undan sly. De går ut och in i sitt lilla gethus som de tycker året runt. Bocken och geten gick ensamma dvs utan killingar under vintern. De klarade galant 30 graders kyla, snöstorm och nu i sommar långvarig värme. De har kortvarigt också varit ute i ösregn men det är de inte fötjusta i. Bra hö, vitaminer och mineraler i lämplig mängd, knäcke och morötter samt 3 olika slickstenar att välja på. Havrekross några ggr i veckan till geten under våren och försommaren. Nu går de på sommarbete som består av gräs (vall) och sly. Just ja, ljummet vatten under vinterhalvåret. Jag sätter fast bocken kortvarigt när jag ger dem morötter och sprider lite på de andra för att de ska få matro. Detta var lite bakgrundsfakta och nej superakut är det inte. Inom en månad vore förstås väldigt bra. Med mycket varsam hand och en aning tålamod går det fint att hantera dem. Både Trollmor och Sussilo har som vanligt kloka inlägg.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #13 skrivet: 18 aug-11 kl 09:39 »
Okej, det var en bra bit bort... Hoppas att det löser sig!

Har ingen aning om vem av er jag svarar nu. Har ännu inte lärt mig riktigt hur det går till. Prövar så här så få vi se. Till brännbolsompla. På gränsen mellan uppland och västmanland. Ca 1,5 mil från sala eller heby beroende på vilket håll man kommer från.

Vårfläkt
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #14 skrivet: 18 aug-11 kl 13:53 »
Ja, jag har tänkt på det. Det finns varg här, och det ska man inte glömma bort.
Jag är en lösdrifts-förespråkare även när det gäller hästar, men det kanske är naivt när man har vargen runt knuten ibland?
Kan bara tala om hur jag själv har löst det: Jag bor mitt i ett vargrevir och det går bra, men jag ser till att försöka ha getterna innanför stängsel när inte jag är med. Stängsel med många trådar med el i ena hagen  och 130 cm traditionellt fårstängsel i dena andra. (Lagt 2 nät omlott för att få det högre.) Jag har valt att ta in getterna nattetid och det är de vana med och blir lite sura när jag av någon anledning låtit dem vara ute även på natten. Nu tror jag ioch för sig att jag inte behöver ta in dem men jag tycker att det känns bra. (Hästarna är ute dygnet runt sommartid.)

Vi är ganska mycket ute i skog och mark och vid ett par tillfällen har getterna blivit väldigt oroliga och börjat darra, tror att de kännt vittring av rovdjur men då har vi vänt hem igen. Vid ett tillfälle har en varg stått utanför deras hage och tittat på dem men då transformerades Bergsblomman till en alfahona  (:) och sprang ut och jagade bort den. Tror faktiskt inte att den kunnat ta sig in till getterna, då är det mycket lättare att gå till grannen och plocka ett får. Summa summarium = Det går utmärkt att ha getter i vargrevir men man får anpassa sig efter situationen! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser