Frågan är nog snarare om de klarar de rovdjur som finns i trakten. Kolla det!
Klarar getterna av att vara inne i uthus/ladugård på nätterna, eller skulle de bli tokiga av det?
Jag har alltid älskat getter och bara väntat på att kunna ta hand om några. Det slog mig att bättre hjälp att hålla efter sly och dylikt här runt torpet kan jag nog inte hitta, så jag har bestämt mig för att leta efter några getter som behöver ett nytt hem.Jag är en nybörjare som precis som du läst alla informativa trådar här jag kommit över, men har praktiserat med getter och har häst, katter och kaniner, samt livslång djurvana i allmänhet. Eftersom jag bara vill ha dem som sällskap och till att hålla efter sly så spelar inte rasen någon roll.Dock har jag inte hunnit ordna med stängsel eller vindskydd (men jag har ett uthus som går att göra i ordning) ännu, så det beror på hur akut det är. Jag bor utanför Arvika, så det skulle vara om du tror de klarar en sådan lång resa i så fall.Hör gärna av dig om det verkar passa dina guldklimpar.
Har ingen aning om vem av er jag svarar nu. Har ännu inte lärt mig riktigt hur det går till. Prövar så här så få vi se. Till brännbolsompla. På gränsen mellan uppland och västmanland. Ca 1,5 mil från sala eller heby beroende på vilket håll man kommer från.Vårfläkt
Ja, jag har tänkt på det. Det finns varg här, och det ska man inte glömma bort.Klarar getterna av att vara inne i uthus/ladugård på nätterna, eller skulle de bli tokiga av det? Jag är en lösdrifts-förespråkare även när det gäller hästar, men det kanske är naivt när man har vargen runt knuten ibland?