Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det växer dåligt...  (läst 5147 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Det växer dåligt...
« skrivet: 10 aug-11 kl 22:26 »
det växer så dåligt på ett ställe i min trädgård att inte ens humlen vill...men på andra platser vill den. Och det med besked.

Jo, stället där allt växer dåligt har både sol och skugga. Inget konstigt där.
Ett par meter, ja två, står den en enorm alm eller ask? 

Trodde att det kunde ha med den att göra så jag byggde odlingslådor - djupa, la i ny jord med lite sand och gödsel, för tre år sedan.
Lite bättre har det blivit men inte alls som jag vill...Tycker att växterna skulle ha rotat sig.
Humle i en låda med torn att klättra på, klematis i en annan och flemming-ros i den tredje.

Avståndet mellan lådorna är ca en halv meter. Nja 70 cm kanske. Gödslat och vattnat.

Vad ska jag göra? Just den här platsen är viktig för den funkar som insynsskydd...

Tycker jag varit så tålmodig.  Inte ens vildvin vill växa.  :'(

Jessie Hillbilly

• -
SV: Det växer dåligt...
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 07:40 »
Det är en vanligt problem med stora träd.  Själv har jag också försökt att odla i lådor under/nära träd men nej, det blir inte riktig bra tycker jag.  Jag skulle rekommenderar att flytta lådorna till en stället där det inte finns stora träd (eller rötter).  Jag har lyckat att odla på skogsmark men det var efter många år av grön gödsling och arbete - minst 3 år.  Finns det maskar i jorden/lådorna?   

Kan du ta bort trädet?  Har trädet svarta knoppar?  Då är det en Ask och de kan skicka massssssor med skott om du försöka att ta bort det. 

Lycka till!

Tulipanros

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 08:22 »
Tack för ditt svar.

Nej, jag kan verkligen inte ta bort trädet. Det är enormt. Och vackert.

Får väl kämpa på med växterna. Försöka hitta en klättrare som vill.

Tips på det  kanske?

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 14:36 »
Hej!
Det går utmärkt att odla under träd men du måste ha tät plast under odlingslådan för att hindra trädrötterna att ta sig in. Gör en blötbädd. Det är ett vanligt sätt bland trädgårdsodlare för att odla under besvärliga förhållanden. Jag tror jag gjorde en beskrivning under hjortron eller tranbär i Handboken.
MVH
Jan

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 14:56 »
Kanske göra nåt annat insynsskydd (måste det vara levande växter?)? 

Tulipanros

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 16:51 »
Tak för era svar.
Ska läsa om blötbädd.

Ja, det måste vara växter...har gjort ett insyns-skydd  en bit därifrån och ett till skulle se konstigt ut.
På det här stället har jag snickrat mig tre torn och det bara ska växa och slingra...
Svårt att beskriva men ni skulle hålla med mig om ni såg det.

Tack igen!

Tulipanros

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 17:01 »
Jo, när är det lämpligt att jag gör denna bädd?
Hösten måste väl vara det bästa tänker jag. Eller redan nu?

Har en humle, en klematis och en ros (flammentans) i vardera torn. Rosen kom hit 2009 och är inte mer än 40 cm hög...
Dumhumlen är gles och klematisen har visserligen blommat men är så klen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 2 användare
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser