Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite tips för kommersiell hallonodling  (läst 3053 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Lite tips för kommersiell hallonodling
« skrivet: 10 aug-11 kl 22:05 »
Jag försöker räkna på investeringskostnaderna för en hallonodling på 1 ha på friland. Enligt en skrift utgiven av jordbruksverket kostar det ungefär 200 000 för plantor och marktäckning. Jag har svårt att räkna ut vad ett droppbevattningssystem skulle kosta.. Kan någon hjälpa mig med det? Vad kostar det att köpa? Är det enkelt att installera och underhålla själv och håller det ett tag? Vad kan gödslet kosta? Räcker vattnet från en brunn eller vart tar man vatten ifrån vanligtvis? Kan det vara någon idé att samla upp regnvatten?

Funderar på att starta hallonodlingar öppna för självplock, där jag plockar en del själv för lite förädling och ev. egen försäljning av färska bär. Självplocket skulle få oss att slippa anställa plockare och verkar ge en vettig inkomst för allt jobb som lagts ner i jämförelse med att sälja till någon grossist eller att hyra stånd någonstans. Det är också trevligt att träffa lite människor och ger variation och lite vila från plockandet och annat lite mer belastande arbete. Har man även andra produkter eller gårdsbutik lockar man även till sig fler kunder som normalt kanske inte hade kommit. Man kan ju passa på att sälja förädlade produkter som sylt, marmelad och saft åtminstone. Kanske också ett par böcker om bärodling eller om att sylta. Får även tillfälle att göra lite reklam för andra tjänster vi vill erbjuda på gården.

Funderar på att kombinera sommar- och hösthallon, ungefär 50/50, för att få en längre säsong. Vad tror ni om våra planer? Alla tips på hur vi bäst kan gå tillväga med projektet uppskattas!
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Lite tips för kommersiell hallonodling
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 22:28 »
Har nog inte något tips direkt men tycker att din ide verkar förståndig.
Tror att du får räkna med att plocka även till grosistförsäljning men det behöver ju inte vara något problem.

I vilket fall så är det förståndigt att samla regnvatten. Det är stora mängder som kommer vid en ordentlig skur så en stor damm är på sin plats.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Conorcccc, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser