Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad djurskyddsbestämmelse?  (läst 1029 gånger)

Bovanägare

• Gäst
Sandbad djurskyddsbestämmelse?
« skrivet: 06 nov-08 kl 14:16 »
jag skulle gissa på att det är tvärt om... gruset ska ligga i muskelmagen och hjälpa till att mala sönder maten, och behövs speciellt om de får hel säd

fast har man ett sandbad (och det måste man ha enligt gällande regler) så brukar det alltid finnas lite större grus i sanden som de kan picka i sig...

Står det i djurskyddsbestämmelserna att man måste ha sandbad till hönorna? ???

johe71

SV: Sandbad djurskyddsbestämmelse?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 14:42 »
Står det i djurskyddsbestämmelserna att man måste ha sandbad till hönorna? ???

ur de gamla djurskyddsreglerna "Höns för äggproduktion ska ha tillgång till rede, sittpinne och sandbad"... reglerna är dock under omarbetning och tidigare i år så stod det på jordbruksverkets hemsida att de skulle vara klara våren 2008... nu hittar jag inte längre något om ett klardatum för djurskyddsbestämmelserna för fjäderfä...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sandbad djurskyddsbestämmelse?
« Svar #2 skrivet: 06 nov-08 kl 20:56 »
ur de gamla djurskyddsreglerna "Höns för äggproduktion ska ha tillgång till rede, sittpinne och sandbad"... reglerna är dock under omarbetning och tidigare i år så stod det på jordbruksverkets hemsida att de skulle vara klara våren 2008... nu hittar jag inte längre något om ett klardatum för djurskyddsbestämmelserna för fjäderfä...

Jo men det behöver inte vara sand...

Dom ska kunna "sandbada" men det behöver inte vara sand utan t.ex sågspån är också ok  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 2 användare
Naturliv, lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser