Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föräta sig på snäckskal?  (läst 3423 gånger)

Margit

• Gäst
Föräta sig på snäckskal?
« skrivet: 03 nov-08 kl 21:14 »
Kan hönor "få dille" på snäckskal?

Jag har fyllt på skålen med snäckskal ganska ofta på sista tiden, och ikväll när jag kollade över hönorna så var en alldeles stinn och hård över krävan - det kändes som om den var fylld med snäckskal  ??? jag har sett henne äta stora mängder snäckskal på en gång.

Vad händer med snäckskalet? Bryts det ner och tas upp av skelettet?

Krågedal

• Östergötland
SV: Föräta sig på snäckskal?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 06:53 »
Hej! ;DKanske dax för "ägglossning" :-[ Jag tror, att har de behov, så äter dem snäckskal! :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 08:30 »
En höna äter bara de den behöver så du behöver nog inte vara orolig. Det ska ju vara att hon har fått stopp på nåt vis i krävan, då är de ju värre. I såna fall hjälper det nog att hälla i henne lite matolja så kanske skalen slinker ner.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 09:03 »
När jag skrapar bajsbrädan ligger ofta ett torrt tunt skikt av snäckskal kvar när bajskluttarna är borta. Så jag tror att det de äter "för mycket" helt enkelt kommer ut igen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-08 kl 09:12 »
Tror nog också att de äter det som behövs.
Hedemorahöns

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 nov-08 kl 09:17 »
Tack för alla svar!
Det låter rimligt att överskottet kommer ut, och hönan är pigg så det är säkert ingen fara då  :)

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 nov-08 kl 20:37 »
Har de tillgång till att äta småsten och grus? Annars tror jag de ger sig på att äta snäckskal men det funkar nog inte lika bra som grus. :-\
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 nov-08 kl 23:06 »
Har de tillgång till att äta småsten och grus? Annars tror jag de ger sig på att äta snäckskal men det funkar nog inte lika bra som grus. :-\

Nja, de är ute varje dag men så värst mycket grus finns det inte...de får hel säd och allfoder, någon sa att om de får hel säd så behöver de inget grus? Men jag blir osäker på om jag kommer ihåg rätt.

johe71

« Svar #8 skrivet: 04 nov-08 kl 23:46 »
någon sa att om de får hel säd så behöver de inget grus? Men jag blir osäker på om jag kommer ihåg rätt.

jag skulle gissa på att det är tvärt om... gruset ska ligga i muskelmagen och hjälpa till att mala sönder maten, och behövs speciellt om de får hel säd

fast har man ett sandbad (och det måste man ha enligt gällande regler) så brukar det alltid finnas lite större grus i sanden som de kan picka i sig...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 08:15 »
Jag har också för mig att det var någon undersökning som visade att gruset inte behövs. Men jag minns inga detaljer om det.

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-08 kl 16:55 »
Första vintern jag hade höns tänkte jag inte på behovet av grus. De fick dock hel säd. Så en dag visade hönorna att de skulle ut ur den fint skottade rastgården där jag spritt ut halm. Men de skulle bara ut i snön som de inte brukar vilja kliva i. Fågelinfluensa var det nog också tror jag. Jag lät dem gå då de var så beslutsamma och földe efter för att se vart de skulle. Raka vägen fram till huset där det ligger singel runt husgrunden och satte i sig stenar som var ca 1x2 cm!!  :o Sen dess har jag verkligen förstått att de behöver komma ut och hitta stenar emellanåt om man inte har en grushög i hönsgården. Fin sand hade de inne på den tiden.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Simon

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 nov-08 kl 23:46 »
Jag har också för mig att det var någon undersökning som visade att gruset inte behövs. Men jag minns inga detaljer om det.

Det stämmer..De klarar sig lika bra utan, även om de gärna plockar i sig om de får möjlighet!
Ang. snäckskal så ska det helst ges på eftermiddagen för bästa effekt!
mvh Simon

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 06 nov-08 kl 07:42 »
Varför då ?
Just på e.m.
SnÄckskal finns redan i vissa  färdigfoder.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 09:49 av Lycka »
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 06 nov-08 kl 09:17 »
Precis  :) det finns kalk i alla färdigfoder utom just Allfoder typen.

Men när hönsen är över 1 år behöver vissa ofta mera kalk än vad det är i färdigfodren.
Antagligen avses dom som är av högvärparras..

Och att man då ska ge kalktillskottet på eftermiddagen har jag också läst,
men varför det var så minns jag inte  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-08 kl 09:40 »
Blir svårt för mig som jobbar skift  :P
Här är det fri tillgång, som hos de flesta .
Antar  jag :)
Hedemorahöns

Simon

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-08 kl 09:43 »
Kalken som finns i ett färdigfoder ska räcka till skalbildningen.. behövs det mer kalcium behövs det även mer fosfor!
   Att man helst ska ge kalk på eftermiddagen beror på att hönan har lättare att ta upp kalken under natten då kroppen är i vila och matsmältningen sker saktare!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 06 nov-08 kl 09:51 »
Det är kanske så naturligt att de äter mest på em.
Alltid trevligt att lära.
Hedemorahöns

johe71

« Svar #17 skrivet: 06 nov-08 kl 10:14 »
Kalken som finns i ett färdigfoder ska räcka till skalbildningen..

ja, men mängden kalk i färdigfoder är beräknat på att hönan bara äter färdigfoder och inget annat. Ger man hönsen matrester (vilket de flesta med hobbyhöns antagligen gör) så blir det för lite kalk om de bara får det genom färdigfodret... alltså bör man komplettera med snäckskal (jag tycker det funkar bäst i en egen automat så går hönan och tar sig själv när hon tycker att hon behöver)

Simon

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 nov-08 kl 10:39 »
Jo det är sant... Men jag menar just att fodret i sig är komplett om man bara, som de flesta äggproducenter, utfodrar med ett helfoder.. Att köra snäckskal i foderkedjan är inte så roligt ..  :-[

sonja på slätten

• Halland
« Svar #19 skrivet: 06 nov-08 kl 20:53 »

Mina hönor har fri tillgång till snäckskal, men de äter dem alltid på kvällen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
Be, Christina Wallander

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser