Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ep-hund och fästingmedel...  (läst 3218 gånger)

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
Ep-hund och fästingmedel...
« skrivet: 10 aug-11 kl 09:29 »
Hej!
Jag har en hund med Epilepsi... På grund av detta vågar jag inte använda något fästingmedel
på honom eftersom vissa fästingmedel tydligen kan framkalla kramper (även hos friska hundar).
Han äter epilepsi medicin varje dag, förr kunde han få väldigt kraftiga ep-anfall!
Vad kan man använda som alternativ? Nåt som är 100% giftfritt???
Någon annan som har hund med ep? Hur gör ni?
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ep-hund och fästingmedel...
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 11:24 »
Min gamle hund fick EP vid tio-års ålder. Han var dessutom kass i höfterna. Sex veckors antibiotikabehandling så var han som ny. Detta var innan testerna för fästingburna åkommor kom på tal, men troligen var hans besvär fästingrelaterade.
Alla typer av behandling har sina avigsidor. Själv använder jag "antiparasitpreparat" för jag anser att effekten av parasiterna är för farlig. De örtbaserade preparat jag provat har inte funkat.
Ett giftfritt sätt är att skaffa höns för de tar de flesta småkryp men jag gissar att du tycker det är väl långsökt..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

  • Gäst
SV: Ep-hund och fästingmedel...
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 12:05 »
Vi fick tillbaka en ettårig valp från Norge, och då hade den ett halsband med ett litet plastkort och ett par magnetremsor på, som på ett bank-kort.. De ska ge nån magnetiskt fält som motar bort fästingarna. Jädra larv tänkte jag direkt och tog av den halsbandet, men faktum är att då kom fästingar, och när vi satte dit det igen, så fick han inga fler. Om det berodde på tillfälligheter eller inte, kan jag ju inte veta, men det verkade faktiskt funka. Sen fick det inte bli repor i det, och det blev det ju snart när en 8-veckorsvalp dök upp på banan..men det är ju en annan sak.

Ett annat år köpta vi bärnstenshalsband för flera tusen kr..men det vara bara skräp, ingen effekt, och dessutom fick man gå och plocka ihop bärnstenen överallt.

Du kan googla lite på magnetiskt och fästingar, så får du mer information.

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
SV: Ep-hund och fästingmedel...
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 09:03 »

Ett giftfritt sätt är att skaffa höns för de tar de flesta småkryp men jag gissar att du tycker det är väl långsökt..
Jag har höns  ;)
[/quote]
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 5 användare
Tur-Johan, Be, skräptanten, Efwa, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser