Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesbur  (läst 5578 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Betesbur
« skrivet: 07 aug-11 kl 21:12 »
Har idag påbörjat snickrandet av en betesbur 3x2 m till våra 2 gotlandskaniner. Om jag nätar botten med vanligt hönsnät, kommer de åt gräset då eller ska jag strunta i nätet (känns dock lite läskigt)?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Qiz

• Västergötland
SV: Betesbur
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 22:42 »
Skippa inte nätet om du inte har uppsikt över kanierna exakt hela tiden. De kan både rymma och få inkräktare innan du hinner blinka! Hönsnät blir toppen!
Zandra

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 22:52 »
Hönsnät håller inte, varken för att man flyttar runt på buren med kaniner i eller för att kaninerna biter eller krafsar i det. Björnnät eller putsnät hade varit mitt val.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 22:54 »
Det går så bra med vilket nät som helst, eller utan. Vår kanin har en beteshage av kompostgaller utan när i botten eller ovanför.

Qiz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 23:19 »
Det går så bra med vilket nät som helst, eller utan. Vår kanin har en beteshage av kompostgaller utan när i botten eller ovanför.
Det var en snäll kanin som är dålig på att hoppa, även väluppfostrade rovdjur ni har...
Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 23:21 »
Hönsnät håller inte, varken för att man flyttar runt på buren med kaniner i eller för att kaninerna biter eller krafsar i det. Björnnät eller putsnät hade varit mitt val.
För mina hade det funkat. Så länge de har mat så tuggar de inte på nåt nät. Är det dessutom bara till botten på en betesbur så...
Zandra

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 23:24 »
Men en hona med ungar, vilket det ofta blir om man har kaniner, väger ju ett antal kilo. Flyttar man buren med dem i, så töjs hönsnätet ut. Hönsnät har kass hållbarhet, är min erfarenhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-11 kl 08:16 »
Men en hona med ungar, vilket det ofta blir om man har kaniner, väger ju ett antal kilo. Flyttar man buren med dem i, så töjs hönsnätet ut. Hönsnät har kass hållbarhet, är min erfarenhet.
Jag håller med om att nätet töjs ut om kaninerna sitter på det när man flyttar buren. Jag såg framför mig en bild med kanske ett litet hus med fast botten eller en fast hylla eller liknande som de satt i när man flyttade buren. Inte så bra att förutsätta saker, särskilt inte på ett forum där folk inte kan läsa mina tankar.  :-[ Förlåt.
Zandra

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 08 aug-11 kl 08:30 »
Utan nät = hål i gräsmattan.
Kaninuppfödare och pelargontant.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-11 kl 11:37 »
Tänkte flytta buren när de är i den vanliga buren vilket de kommer att vara nattetid. Betesburen ska jag använda enbart på dagtid (deras vanliga bur är 4x3 m med isolerad bodel i, gräset räcker tyvärr inte). Då prövar jag med hönsnät under buren och putsnät runt om och ovanpå. Det blir nog kanonbra! Tack för era svar. :D
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 13:03 »
Citat från: Gille
Utan nät = hål i gräsmattan.

Det mår gräsmattan bara bra av (och Kaninen också) stampa i lite jord när du flyttar så fixar det sig!

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 09 aug-11 kl 16:53 »
Ok. Här har det bara varit jobbigt. Finns fortfarande hål jag trampar ner i efter första buren vi hade :P
Kaninuppfödare och pelargontant.

tessg

• -
« Svar #12 skrivet: 31 dec-12 kl 09:16 »
Ok, inser att tråden är antik... Men hur löser nitaknät? Jag funderade på om kamouflagenät kan funka att ha över? Någon som provat?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 01 jan-13 kl 06:52 »
Ok, inser att tråden är antik... Men hur löser nitaknät? Jag funderade på om kamouflagenät kan funka att ha över? Någon som provat?
Är väl helt värdelöst som skydd för rovdjur, vad jag kan förstå. En hund eller en räv tar sig lätt igenom ett sådant mät.

skogstomten

• -
« Svar #14 skrivet: 01 jan-13 kl 11:04 »
Varför inte göra botten av kompostgaller. Starkt och bra
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Neon Knight

• -
« Svar #15 skrivet: 01 jan-13 kl 11:45 »
Botten av kompostgaller har den vanliga nackdelen med kompostnät att små ungar obehindrat tar sig ut och in medan något större djur fastnar och gör sig illa. Jag har använt kompostnät i diverse kaninrelaterade konstruktioner och rensade gudskelov bort de sista resterna förra året. 25x50 är en bra storlek enligt min erfarenhet, har inte haft några rymningar eller skador med sådant nät.

Som taknät till betesburar har jag använt ganska grovt nät med 50 mm maskor - kaniner kan ju inte flyga, tänkte jag, och maskorna är små nog att stänga rävar ute. Visst, men nyfikna kaninungar kan klättra! Så det nätet fick kompletteras med hönsnät med 25 mm maskor för att hålla kaninerna på insidan.

När nät används som skydd mot rovdjur är det viktigt att det sätts fast ordentligt. Det är inte särskilt troligt att någon försöker tugga sig in mitt på nätet, utan angreppen sker vid infästningen i kanterna. Ta tag i maskorna och dra - om du kan dra loss nätet kan en räv också göra det.

Eurydike

• Småland
« Svar #16 skrivet: 07 jan-13 kl 17:09 »
Botten av kompostgaller har den vanliga nackdelen med kompostnät att små ungar obehindrat tar sig ut och in medan något större djur fastnar och gör sig illa. Jag har använt kompostnät i diverse kaninrelaterade konstruktioner och rensade gudskelov bort de sista resterna förra året. 25x50 är en bra storlek enligt min erfarenhet, har inte haft några rymningar eller skador med sådant nät.
Menar du att små kaninungar gräver så skickligt och precis mellan "maskorna" i ett kompostgaller att de obehindrat kan ta sig in och ut med kompostgallerbotten? Eller ligger det inte mot marken?
Där sabbades ju min plan på botten på betesburarna i så fall.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 07 jan-13 kl 17:57 »
Menar du att små kaninungar gräver så skickligt och precis mellan "maskorna" i ett kompostgaller att de obehindrat kan ta sig in och ut med kompostgallerbotten? Eller ligger det inte mot marken?
Där sabbades ju min plan på botten på betesburarna i så fall.

Kompostnät har även jag slutat med. Ungarna springer rakt igenom när nätet står upp, och det blir besvärligt att flytta buren om man inte låst in alla ungar innan man flyttar buren. Jag har 25x25mm maskor i mina bottennät.

Eurydike

• Småland
« Svar #18 skrivet: 07 jan-13 kl 23:16 »
Kompostnät har även jag slutat med. Ungarna springer rakt igenom när nätet står upp, och det blir besvärligt att flytta buren om man inte låst in alla ungar innan man flyttar buren. Jag har 25x25mm maskor i mina bottennät.
Jaha, vid flytten.  Tänkte inte på det  :-[

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 jan-13 kl 23:40 »
Våra betesburar har nät motsvarande kompostgaller i botten. Och ungar tar sig ut, om buren står på ojämn mark. Jag löste det genom att peta under en brädbit där marken var ojämn. Funkade förutom de gånger jag glömde brädbiten... :-[ Men betade gjorde de bra! Grävde inte märkbart, men mosshalten i gräsmattan hade minskat betydligt mot slutet av sommaren, så nåt har de i alla fall krafsat med... Tyckte inte det var nåt större problem att flytta buren, om man gör det försiktigt. Säkerligen är det nät Neon Knight rekommenderar utmärkt, men jag hade inte sådant, utan byggde av det bästa jag kunde hitta. Och är hittills nöjd med resultatet..

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser