Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det här?  (läst 2128 gånger)

teufel

Vad är det här?
« skrivet: 07 aug-11 kl 17:22 »
Inte för att jag tror att de är ätliga på något sätt, men hela busken såg väldigt vacker ut där den stod med sina klarröda bär på randen till en stor betesvall.

Nån som vet vad det är?

/P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad är det här?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 17:31 »
Tycker också att det ser ut som druvfläder. Typ allt utom fruktköttet är giftigt på den, men i andra länder händer det att man använder den till saft o dy. Det gäller att sila bort kärnorna noga om man vill prova, har jag förstått...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 19:17 »
Jag vet en familj som gjort vin på druvfläder i flera år och det har gått bra. Jag prövade en gång, men när vinet väl var klart så vågade jag inte dricka det.

teufel

« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 20:55 »
Tack för hjälpen!

Ja, då var den giftig som jag trodde. Finns gott om andra bär m.m. så nej jag tror inte jag provar att göra saft på den. ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 aug-11 kl 18:45 »
Jag vet en familj som gjort vin på druvfläder i flera år och det har gått bra. Jag prövade en gång, men när vinet väl var klart så vågade jag inte dricka det.
I vissa länder nere i Europa använder man druvflädern, bland annat till vin och andra drycker. Som så ofta överdrivs växters giftighet av försiktiga svenskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser