Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min vidbrända kastrull  (läst 33189 gånger)

Abigail

Min vidbrända kastrull
« skrivet: 07 aug-11 kl 13:34 »
Försöker rädda en stor rostfri gryta som jag glömde av och som kokat torr och svart. Den har stått i blöt lääänge, har tagit bort det värsta med degskrapa och skrubbat. Ställde den igår med yttepytte vatten på botten och ett tjockt lager bikarbonat som nu har torkat in.

Vad är bäst att göra nu? Hälla på vatten och försöka skrubba? Eller ska jag hälla i ättika?

anne-lie50

• Gäst
SV: Min vidbrända kastrull
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 13:42 »
maskindiskmedel o lite vatten i botten på kastrullen som får stå och dra några timmar brukar fungera bra

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 13:45 »
Original tvättmedel,lite vatten,låt koka,jobbet blir gjort,minimal ansträngning.  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 13:45 »
Det finns tussar att köpa av grov stålull i affären. De river bra. Brukar finnas vid diskborstarna.

Abigail

« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 13:49 »
Har redan haft maskindiskmedel och stålull. Har läst att bakpulver/bikarbonat ska vara bra. Min undran är hur jag får bikarbonaten att ha så stor effekt som möjligt. Ökar den om den får reagera med ättika?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 13:54 »
Har redan haft maskindiskmedel och stålull. Har läst att bakpulver/bikarbonat ska vara bra. Min undran är hur jag får bikarbonaten att ha så stor effekt som möjligt. Ökar den om den får reagera med ättika?

Men är det sån där grov? Den är mycket grövre än vanlig. Som breda band liksom. Har en sån och det har alltid funkat.

Abigail

« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 14:05 »
Menar du stålullen? Nä, det är inga band utan den vanliga.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 14:11 »
Koka upp med grönsåpa och skura med ovan nämda grova skursvamp när det fortfarande är så varmt som möjligt i grytan. Funkar varje gång, jag är expert på att bränna grytor  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 aug-11 kl 14:23 »
Koka på medelvärme värme vatten och socker. Fick lära mig trixet på resturang. Fyll upp vatten par cm 2-4 matskedar socker. Fylla på med vatten om det behövs. Tid beror på hur bränt det är.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 07 aug-11 kl 14:43 »
Stålull eller ståltrådborste ska man aldrig använda på rostfritt, det fastnar järnpartiklar i ytan på det rostfria stålet och sen får man rostfläckar där.
På en del industriförnödenhets- och maskinfirmor finns det rostfri stålull, den kan nog vara mer lämplig om inte en bra sån här "rivig" svamp duger. Rostfria stålborstar brukar finnas på t ex Jula, Clas Ohlson eller Biltema.

Kom ihåg att det krävs värme ihop med maskindiskmedel om det ska göra någon nytta, om du inte redan har gjort det så låt kastrullen småputtra på svag värme några timmar med stark maskindiskmedelslösning och skrubba med diskborste då och då. Du kan också prova med något riktigt starkt alkaliskt medel, t ex lut eller sån här grillrengöring som gatuköken använder - men akta ögon och hud i så fall!

Sura medel som t ex ättika gör ingen nytta alls på fastbrända matrester, det krävs antingen något alkaliskt eller tensider för att få dem att lösa sig.
Att blanda ättika och bikarbonat är ingen mening, de neutraliserar varandra och slutresultatet blir helt menlöst och löser ingenting alls.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 aug-11 kl 16:31 »
En rejäl blötläggning och sedan den här:

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 aug-11 kl 16:43 »
Nej, nej, inte stålull, inte våld!  Men om Du har gott om tid, och eldar med ved, så prova askvatten!  Jag har haft goda resultat, men minns inte hur lång tid det tog.

Jag hade såna där braiga stora plasttunnor med lock, men det går nog i andra kärl, om de bara är stora nog att rymma Din stackars gryta.  Fyll vatten så grytan är helt täckt, och lägg i vanlig träaska så mycket Du har.  (eller tills det inte finns fritt vatten kvar)  Låt stå.  Fiska sen upp grytan med ett tillhygge, för askvattnet är inte snällt mot huden!  Diska som vanligt.

Men har Du mera bråttom än så, så får Du väl prova de andra metoderna.  En kompis till mig tog loss kalkavlagringar genom att sätta grytan utan vatten på plattan en liten stund, tills metallen utvidgade sig.  Då lossnade kalken, för den behöll ju sin storlek en längre stund.  Jag har aldrig vågat försöka med den metoden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 07 aug-11 kl 16:48 »
Koka vatten och tillsätt ättika, ganska starkt om det är mycket bränt, ev koka en stund med ättika i vattnet och låt sedan det dra gärna över natten, upprepa om inte allt släpper.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-11 kl 17:48 »
Ja det funkar att koka upp med ättika, men gör inte detta i aluminiumkastruller med ren ättika. Där bör man späda 3 ggr med vatten. Låt inte stå för länge!

Men varför elda på och koka? Energislöseri. Låt stå och torka, då krackelerar ytan och blir väldigt mycket enklare att få bort efteråt. Dessutom kan man hänga ut kastruller ute och låta vädrets makter göra resten. Jag har "snöblästrat" svartbrända kastruller på det sättet, det kan ta allt från några timmar till tre dygn. Att låta stå inomhus med salt och litet vatten är också effektivt. Mindre gulligt är att hälla ned något som möglar - mögelsvamparna tar hand om brända saker på ett kick också. Löser upp det på magiskt vis på några timmar. Annars så är ju gnugga med sockerbit en klassiker på tunna brända beläggningar (och mot rost på kokplattan/spisen). Aluminiumkastruller som ju inte tål syror så bra kan man koka ur med litet gröt. Gröt löser det mesta, men då får det inte vara helt svartbränt.

En del grejor (tex koppar) kan man rengöra med en pasta man blandar av salt och ättika. Får ligga på ca. tio minuter (inte längre för just koppar). Citronsaft fungerar också mot en del vidbrända saker om man har tur.
« Senast ändrad: 07 aug-11 kl 17:52 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-11 kl 18:11 »
Kan ha missat men HUGGET BITSOCKER!!
Gnugga sockerbiten på det svarta medan kastrullen är blöt. Inte för mycket vatten för då smälter sockret för fort. Repar garanterat inte och kastrullen blir kanonfin i ett nafs.
Urgammalt husmorstrix. Här används bara bitsockret när grannen kommer på kaffevisit
och när jag glömt kastrullen på spisen :-[
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 07 aug-11 kl 18:52 »
Jo jag skrev precis om sockerbitar, men du skrev det på ett trevligare sätt  ;D
« Senast ändrad: 07 aug-11 kl 18:55 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Abigail

« Svar #16 skrivet: 07 aug-11 kl 19:12 »
Tack för alla goda råd. Ska berätta hur det blev till slut.

Den stog ju med intorkad bikarbonat i. Tog en svamp och gnuggade utan att blanda i något mer. Såg inte ut att bli rent även om det inte var några "grejer" i. Såg rådet här om att koka med aska. Jag har lut från aska som jag kokat sedan tidigare. Tog och hällde det över bikarbonaten och kokade. Det bubblade rejält. Sköljde ur ordentligt. Inga partiklar kvar som går att känna med fingrarna, den är bara lite missfärgad nu. Funderar på om missfärgningen kanske skulle försvinna med ättika men jag tror jag struntar i det. Det gör ju inget om den är lite missfärgad.

Tack så mycket allihop för råden!  :)

Abigail

« Svar #17 skrivet: 07 aug-11 kl 19:15 »
Kan tillägga att jag haft en treliters vitvinsbox som stått här oöppnad i flera år. Det vinet smakar inget vidare att dricka men jag tänkte jag skulle frysa i småportioner för att ha i fisksås, men skulle bara reducera det först. När tre liter har kokat ner till ca en halv liter så börjar det lukta bränt om den kastrullen också...
 :-[

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 07 aug-11 kl 20:33 »
Det verkar inte riktigt vara Din dag idag ...

(Men jag kan inget säga, för jag har gjort om samma misstag som en annan forummedlem - knackat på ett ägg som visade sig vara ruttet ...  :P )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maurice

« Svar #19 skrivet: 08 aug-11 kl 23:06 »
Du verkar ha större problem än vad brukar ha men när jag har kärl med fastbrännt så brukar jag koka krossade/passerade tomater i grytan brukar bli blankt

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
Meja, Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser