Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring av rotfrukter?  (läst 19033 gånger)

Balman

• Gäst
Vinterförvaring av rotfrukter?
« skrivet: 04 sep-06 kl 21:15 »
Hur förvarar man bäst morötter, rotselleri, rödbetor och kålrot. Renborstade? I sand?
Vore glad för några beprövade tips!

Cordula

• Närke
Re:Vinterförvaring av rotfrukter?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-06 kl 11:05 »
Morötter förvarar jag smutsiga som de är i jordkällaren; hade inget problem med det till idag.

Vad som gäller de andra frukterna är jag osäkert, har själv problem med mögel. Därför ville jag gärna utvidga frågan:

Hur lagrar jag vitkål (bra lagringssort enligt Impecta, men den möglade i alla fall) och kålrabbi? Rödkål är också frågan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 06 nov-06 kl 01:15 »
Det viktigaste är att att ha en fuktig jordkällare, men inte drypande våt, med jämn temperatur kring nollan. Då trivs rotfrukterna. Gärna förvaring i trälådor (som dock lätt förmultnar i fuktig källare). Har man en torrare källare kan man pröva med förvaring i sand, flis el dyl, som hålls fuktig. Mer bök dock. Dessa metoder funkar för morötter, kålrötter och rödbetor. Rotselleri gränsfall. För kål blir källare ofta för mörka och ibland för fuktiga. Stuka är nog det bästa för kål.

Det står en hel del om övervintring för främst fröodlingsändamål på http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm

Kolla på kapitlet "Övervintring av tvååriga och fleråriga växter". Det är ungefär samma saker som gäller om man ska käka upp skörden under vintern, fast kraven blir lite högre om man ska fröodla, för då ska de vara fräscha på våren. Det finns även ett kapitel om kål, men där är de flesta metoderna mer speciella för just fröodling.

Anders
« Senast ändrad: 06 nov-06 kl 09:42 av Anders Skarlind »

Ajon

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-07 kl 20:29 »
Själv har vi haft kålen i tre olika jordkällare och det har fungerat väldigt olika. Det 'är antagligen som någon skrev tidigare väldigt avgörande vilken temperatur och fuktighet det är.

Den som vi använder just nu fungerade jättebra förra året, i år är det mycket fuktigare och de är lite mer mögliga, fast möglet stannar på de yttersta bladen så resten verkar vara ätbar. Sedan tror jag att det är viktigt att hänga dem uppochner med roten kvar och inte allt för packat. Ser man att någon börjar bli dålig tar man den först.

Sedan går det ju att ha dem kvar ute om man kan skydda dem mot harar och rådjur. Ute håller de sig jättefina. De säger dock att man bara kan plocka dem när det är töväder. En kall och snöig vinter betyder i såna fall ingen kål.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Anne S

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 17:56 »
I brist på jordkällare förvarar jag rotfrukter i lådor med sand i ett isolerat förråd som jag håller frostfritt. Jag gör inte rent rötterna, men undviker att ta upp dem när det är för blött i jorden. Jordärtskockor, palsternackor och morötter mår förträffligt. I fjol åt vi de sista palsternackorna i april och de var fina.

I höstas hade jag bara ett fåtal kålrötter och rödbetor att spara, så jag tyckte inte att det var värt lägga dem i sand. Men de skrumpnade litet och någon kålrot blev litet luden. En rödbeta som halkat ner i morotslådan var däremot i utmärkt skick när jag hittade den i mellandagarna. Så nästa höst blir det många fler sandlådor.

I samma förråd har jag äpplen på kartongbrickor som jag har tiggt på Coop, lök i korgar, potatis i luftiga lådor med tidningar över för att få riktigt mörkt, dahlierötter i öppna kartonger och pelargoner och andra övervintrande växter på hyllan vid det lilla fönstret. Alla verkar tycka att det är okej - ta i trä!
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 17:57 av Anne S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser