Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara massa sten, hur utökar jag trädgårdslandet?  (läst 6535 gånger)

Nybörjarn

• Södermanland
Bara massa sten, hur utökar jag trädgårdslandet?
« skrivet: 06 aug-11 kl 12:33 »
Halloj trädgårdsgurus!!!

Vilken tur jag har som hittade hit med så mycket kunnigt folk å nu kommer jag dragandes med ytterligare ett problem har som sagt flyttat till villa och ville utöka mitt trädgårdsland från i stort sätt obefintligt, odlar i några pallkragar till ett litet trädgårdsland. Tänkte jag skulle gräva upp ett land i en liten sluttning och kom ungefär 5 cm ner och sen var det bara sten och gammalt tegel. Så hur fasiken kan jag bäst och lättast gå vidare nu? Vill verkligen ha det just där så vi fortfarande har en platt gräsmatta att kicka lite boll med lillgrabben när han blir stor nog etc och sluttning vore perfekt om det var nått annat en sten och tegel.

Tacksam för hjälp som alltid :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bara massa sten, hur utökar jag trädgårdslandet?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 12:42 »
Kan man inte gräva neråt, så får man bygga uppåt. Nu vet jag ju inte hur sluttningen ser ut, men terrassodling borde ju fungera.Bygg några murar och fyll på med jord, kompost gödsel osv

Annars är gamla badkar bra att odla i, dessutom brukar de skänkas bort om de är färgglada.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 13:10 »
Halloj trädgårdsgurus!!!

Vilken tur jag har som hittade hit med så mycket kunnigt folk å nu kommer jag dragandes med ytterligare ett problem har som sagt flyttat till villa och ville utöka mitt trädgårdsland från i stort sätt obefintligt, odlar i några pallkragar till ett litet trädgårdsland. Tänkte jag skulle gräva upp ett land i en liten sluttning och kom ungefär 5 cm ner och sen var det bara sten och gammalt tegel. Så hur fasiken kan jag bäst och lättast gå vidare nu? Vill verkligen ha det just där så vi fortfarande har en platt gräsmatta att kicka lite boll med lillgrabben när han blir stor nog etc och sluttning vore perfekt om det var nått annat en sten och tegel.

Tacksam för hjälp som alltid :)
Kan du inte gräva odlingsgropar i slänten, gödsla och förstärka groparna med jord/kompost, vattna och sedan sätta plantor av pumpa, squash eller gurka - dessa gillar att breda ut sig och trivs de i läget kan de fylla slänten helt - du måste dock passa dem med vatten/gödning under växtperioden. Eller kanske du kan göra enligt ovan och sätta vinplantor. Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 13:51 »
Ok bra ideer terrass odling skulle  väl kanske funka men hur djupt med jord behöver man. Fasiken jag vet ju inte riktigt vad jag vill odla eller vad man kan odla. Gurka och squash är ju gott men jag skulle ju vilja ha lite allt möjligt i i början och sen bli lite mer specifik eller är det onödigt med jobb och ha massa olika saker?

Just nu har jag fyra pallkragar men jag hade nog för mycket saker i dom. Har koriander, kålrötter, broccoli, gräslök, tomat, majs, blomkål, basilika, timjan, vitlök och säkert nåt mer som jag har glömt bort  ;) och morötter också !!!

Jag kanske får ta och läsa på lite :P nån som har tips på bra böcker???

Tack för hjälpen

Mvh E

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 06 aug-11 kl 13:58 »
Sallad behöver inte mer än några cm med jord, potatis behöver djup, så du får ju anpassa vart i terrasen du sätter växten.

En bra bok är Handbok för köksträdgården: odla grönsaker kryddor och bär av Lena Israelsson

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 aug-11 kl 14:01 »
Ok bra ideer terrass odling skulle  väl kanske funka men hur djupt med jord behöver man. Fasiken jag vet ju inte riktigt vad jag vill odla eller vad man kan odla. Gurka och squash är ju gott men jag skulle ju vilja ha lite allt möjligt i i början och sen bli lite mer specifik eller är det onödigt med jobb och ha massa olika saker?

Just nu har jag fyra pallkragar men jag hade nog för mycket saker i dom. Har koriander, kålrötter, broccoli, gräslök, tomat, majs, blomkål, basilika, timjan, vitlök och säkert nåt mer som jag har glömt bort  ;) och morötter också !!!

Tack för hjälpen

Mvh E

Står i regel på fröpåsarna hur mycket yta växterna behöver. Utgå från det.

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H

http://www.runabergsfroer.se/

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 aug-11 kl 14:17 »

Tack för hjälpen

Mvh E
Låter onekligen som en salig blandning men så är det - man vill ha ALLT.  ;D Du har blandat fleråriga med ettåriga växter tex timjan och gräslök är fleråriga och de ska ju stå kvar i kragarna? Vitlöken ska ju helst sättas på hösten och kommer sedan att ta upp platsen hela våren och halva sommaren.
Vi har en liten slänt med diverse tegelpannor, sten och fyllning i och där växer efter jordförbättring div blommande vårlökar, röda, vita och svarta vinbär, månadssmultron, oregano som sått sig själv och en humleplanta i ena kanten av slänten således bara fleråriga växter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Siwan

« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 09:20 »
Varför inte använda pallkragar igen som du lägger tidningpapper i botten o sen har på ny jord ovanpå. Så de grönsaker du vill.Efter ett år så fyll på med kompost allt efter o njut av grönsakerna. Jag har även haft tidningpapper mellan pallkragarna o haft på grus så nu har jah nästan inget ogräs där heller. Rama in allt med tex telefonstolpar eller annat kraftigt trä. Bild kan skickas om du är intiserad.
Siwan

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 aug-11 kl 10:13 »
Om du ber grannarna om deras gräsklipp kan du täckodla på slänten. Även potatis går att odla under löv/grästäcke. Att börja med tidningar i botten gör att du stoppar en hel del ogräs. Du kan ju prova nåt sätt du tror på i en bit av slänten och se vad du tycker om det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 aug-11 kl 21:18 »
Så nu har jag läst på vad täckodling är också ;D verkar ju toppen!

Tycker ni att jag borde försöka fixa en terass nu på en gång eller ska jag vänta tills våren kommer?

Tacksam som alltid för svar :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 14 aug-11 kl 09:42 »
Du kan också köpa ett eller ett par lastbilslass med matjord. Kostar runt några tusenlappar per lass.

Skall du odla grönsaker bör du kolla att det inte handlar om slam från reningsverk med för mycket tungmetaller i. I samband med byggen av golfbanor, varuhus, parkeringsplatser, vägar eller villor över åkermark händer det att fin matjord tas tillvara och säljs.

Kan sedan piffas upp med stenmjöl och kompost.

Googla "matjord säljes" och lägg gärna till din hemort. Eller ring och fråga hos någon "Grus & Schakt"-firma.

Edit: Eventuellt kan "Grus & Schakt"-firman ta bort din nuvarande kulle/slänt med byggavfall(?) och ersätta den med en kulle med fin matjord. Be om en prisuppgift. Kanske skulle passa på att göra en jordkällare i slänten?
« Senast ändrad: 14 aug-11 kl 10:19 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
Besksöta, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser