Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni?  (läst 2659 gånger)

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
Hur gör ni?
« skrivet: 05 aug-11 kl 20:34 »
Hur fixar ni med foder och vatten när ni själva inte är hemma? Ber ni någon hjälpa er eller har ni automater som kan hålla foder och vatten ett par dagar?
Jag reser bort ibland och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det med hönsen.
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

torpare2

• Hälsingland
SV: Hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 21:12 »
När det bara är ett par dagar brukar jag se till att ha två vattenautomater. Foderautomaten kan det inte gå så mycket galet med, så där har jag bara en stor. Det har gått bra hittills.

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #2 skrivet: 05 aug-11 kl 21:34 »
Jag har inte varit borta så mycket från hönsen än, men då vi åkte på semester några dagar fyllde jag vattenautomaten full och fyllde på mat så jag visste det skulle räcka drygt två dager. Sedan bad jag brorsan och hans tjej plocka ägg och fylla på efter två dagar. Det fungerade bra. Nu har jag köpt en vattenautomat till för att även ha en extra.

shaman958

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 20:07 »
har ni ingen som öppnar luckan på morgonen och stänger den på kvällen?? eller har ni inomhushöns ???

johe71

« Svar #4 skrivet: 06 aug-11 kl 20:16 »
rör det som om max två dagar så matar jag dem dubbel ranson (+lite till) kvällen innan, och ställer in extra vatten så jag är säker på att de klarar sig, är det längre än så så får man ta till hjälp, grannar eller svärmor

har ni ingen som öppnar luckan på morgonen och stänger den på kvällen?? eller har ni inomhushöns ???

beror på... är det svärmor (som bor 3 mil bort) så får de vara innehöns den perioden vi är borta, för att hon ska åka flera gånger per dag är inte rimligt... grannen får själv välja om han/hon vill öppna/stänga eller låta dem vara innehöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 06 aug-11 kl 22:22 »
Vill bara understryka att djur ska ha tillsyn minst 1 gång/dag. Det gäller även höns.

Själv har jag automatiskt vatten och foderautomater som räcker i ca 4 dagar. Jag lämnar aldrig mina djur utan daglig tillsyn  men de som passar djuren behöver i princip bara gå in och titta att alla vattenkoppar fungerar om jag bara är borta en dag.

Annars behöver ju det plockas ägg och öppnas och stängas till hönsgårdarna om man är borta längre och då blir det tillsyn 2 gånger/dag.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 11:01 »
Jo det är klart att de ska ha tillsyn, men det kan ju vara skönt för den som tittar till dem att slippa byta vatten mm.  :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

nigella

• Ångermanland
    • Nigellas Marsvinsuppfödning
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 11:37 »
Jag fyller på allt innan jag åker och så har jag anlitat en duktig djurskötare som tittar till dem och fyller på och byter det som behövs.
Har laxfärgad dvärgkochin, gul orpington, golden retriever, welsh springer spaniel, katter samt uppfödning av den svenska marsvinsrasen lunkarya.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 07 aug-11 kl 20:15 »
Jag har en solid hönsgård. På sommaren stänger jag därför inte luckan när jag är hemma heller så att hönsen kan gå ut tidigt. Där finns det ytterligare vatten att tillgå. På vintern får de vara inne när jag inte själv är hemma.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-11 kl 22:49 »
Automatisk hönslucka är ganska dyrt men fantastiskt skönt då matte både kan ta sovmorgon och stanna borta sent utan att få ångest över pullorna i trädgården. Unghöns har enstaka gånger missat att gå in men ALDRIG tuppen och de vuxna. När jag är hemma kollar jag varje kväll att alla är inne. Jag lämnar dock aldrig mina djur utan tillsyn en gång per dygn. Har de aldrig förr blivit sjuka, fastnat, vält ut vattnet mm så gör de det när man är bortrest  >:D
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
doompunk, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser