Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånghästar  (läst 22462 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Fånghästar
« Svar #20 skrivet: 27 okt-11 kl 01:21 »
Jag har nog lite annorlunda råd än dig men jag håller med dig om det allra mesta!

Skogshage går alldeles utmärkt. Har hästen nog med hö att äta så ska man inte behöva oroa sig över att den skulle gräva fram något olämpligt.

Jag ser heller ingen anledning till att rida hästen över 2 h per dag. Det gör inte elitryttare heller. 20-30 min ordentligt jobb ger betydligt mer än 1,5h fisande i skogen. Det motionen ger främst för fånghästen att den håller fettet i schack. Övervikt är fullkomligt förödande för en en fånghäst.
Jag hade heller inte oroat mig så mkt för sockret i fodret såvida inte hästens fång beror på insulinresistens (ofta ärftligt för övrigt). Då måste man vara mkt noga.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 okt-11 kl 10:12 »
Jag har nog lite annorlunda råd än dig men jag håller med dig om det allra mesta!

Skogshage går alldeles utmärkt. Har hästen nog med hö att äta så ska man inte behöva oroa sig över att den skulle gräva fram något olämpligt.

Jag ser heller ingen anledning till att rida hästen över 2 h per dag. Det gör inte elitryttare heller. 20-30 min ordentligt jobb ger betydligt mer än 1,5h fisande i skogen. Det motionen ger främst för fånghästen att den håller fettet i schack. Övervikt är fullkomligt förödande för en en fånghäst.
Jag hade heller inte oroat mig så mkt för sockret i fodret såvida inte hästens fång beror på insulinresistens (ofta ärftligt för övrigt). Då måste man vara mkt noga.

Hur kan man utesluta insulinresistens hos en häst som har fång?
Har också hört att en form av cushings kan vara en orsak till att hästen lätt drabbas av fång. Jag hade mina misstankar om att min häst kanske hade detta, eftersom hon drabbades av fång så lätt.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #22 skrivet: 27 okt-11 kl 10:53 »
Här kommer mina tips  ;D
Hästen ska var normal viktig eller åt det tunnare hållet. Dvs man ska kunna skönja revbenen eller kunna känna dem lätt om man stryker med handen över dem.
Blötlägga höet i minst en timme i mycke vatten har många rekommenderat och det verkar som en bra sak
Regelbunden  motion i ca 1h om dagen anpassad efter häst och ryttare  ;D
Låt gå på bete men kontrollera pulsen i frambenen och bakbenen under hela betesperioden. Man kan känna den på utsidan av kotorna, se bilderna (ej mina bilder). Har hästen puls i två framben eller fyra ben så har man en foderreaktion och risk för fång  är förestående. Ta då genast in hästen och ge ovannämnda hö tills pulsen är borta alternativt fasta hästen om pulsen är stark och hovarna varma. När hästen är ok, släpp ut igen.
Endotoxemi är kopplat till fång och kroppens sätt att hantera endotoxemi är genom aktivering av immunförsvaret. Och immunförsvaret anpassar sig efter vad den utsätts för och har hästen haft en reaktion så är immunförsvaret mer förberett. Utsätts hästen inte kontinuerligt för detta så har den en sämre skydd och teoretiskt så borde risken för fång öka vilket kan orsaka högre risk på våren till exempel. Det finns ingen forskning på detta utan är rent teoretiskt men så har jag ett privat intresse av endotoxemi  ;D Alla gillar vi något  ;) Antikroppar mot LPS som orsakar endotoxemi genererar inget minne, och det innebär att kroppen enbart producerar antikroppar om den kontinuerligt utsätts för LPS. Inga LPS inga antikroppar och allvarligare immunsvar vid en plötslig frisättning av LPS från tarmen som sker vid fång. (orakat av mycke socker i fodret med ökad delning av bakterierna i tarmen) Kontinuerlig frisättning av LPS från tarmen leder till fler antikroppar mot LPS i blodet och mindre skador orsakade av LPS. LPS kan leda till endotoxemi och endotoxemi leder bland annat till blödningar i hoven som är en del av sjukdomsbilden vad gäller fång.  ;D

« Senast ändrad: 27 okt-11 kl 12:00 av Galopp »

Djurvännen

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 24 nov-11 kl 22:28 »
Varning för fångfoder
En kommentar till det alltid lika aktuella ämnet fång. Jag har själv två fånghästar varav den ena, en islandshäst, är mycket känslig för allt foder och gräs. Jag vill varna för de här olika fångfoderna som finns, bl a Hippolyts, dessa kan vara olämpliga för en superkänslig fånghäst. (Men det finns förstås hästar som också mår bra på det ). Man måste läsa innehållsförteckningen och se hur mycket totalt av stärkelse och socker fodret innehåller. Alla skriver ju inte ut det men finns melass, betfor och  spannmål i någon form med får man se upp. Det kan även finnas andra sockerprodukter som äppelsirap, äppelbitar och annan frukt. Bäst är att ge rena produkter så man vet preics vad hästen får i sig och kan se om den reagera på något. Det finns en rekommmendation om att socer och stärkelse tillsammans inte för överstiga 10 % till en insulinresistent häst/fånghäst. En hel del av de foder som rekommenderas till fånghästar överstiger detta.
Det är ju först i efterhand du vet hur känslig just din häst är och då är det för sent. Gräs, oavsett vilken sort, får betraktas som kraftfoder och har oftast sockerhalt långt över 10%. Därför är det svårt att få det att funka med gräsbete för man vet inte hur mycket hästen får i sig. Förr eller senare blir det för mycket och hästen åker på fång igen. Munkorg och en begränsad betestid är ett alternativ som kan funka för vissa, men inte alla. Håll dig till den betestid som funkar och frestas inte att utöka tiden.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 25 nov-11 kl 23:37 »
Hur kan man utesluta insulinresistens hos en häst som har fång?
Har också hört att en form av cushings kan vara en orsak till att hästen lätt drabbas av fång. Jag hade mina misstankar om att min häst kanske hade detta, eftersom hon drabbades av fång så lätt.

Vetrinären kan ta prov. Tror att värden över 60 (om jag minns rätt) tyder på insulinsresistens.

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 26 nov-11 kl 11:04 »
Hej!
Har inte läst igenom alla svar , så, ursäkta om jag ev upprepar nåt.
Men jag skulle vilja ge ett tips som jag hört av en erfaren hästkarl för många år sen: Maskrosrot!
Jag har inga som helst belägg för det mer än att han verkligen verkade veta vad han pratade om. Så det är ju inte någon mirakelmedicin som ska ersätta vetrinärvård vid behov, men det är ju ändå ett naturligt foder för hästar som kan vara värt att prova för att förebygga! Har själv sedan dess gett mina hästar alla maskrosrötter jag hittat och jag har inte haft en fånghäst. (fjordingar sen -68)

Har på senare tid pratat med en å annan "fångexpert" och frågat om just detta med maskrosrot, men ingen har hört talas om det, så jag började tvivla på det tills jag läste i nån sån här "må bra-tidning"  nånstans att maskrosrot var rena medicinen för magen. Det blev iaf för mej något av en aha-upplevelse. Visserligen var det ju för människor, men det vore ju ändå naturligare för en gräsätarmage kan man tycka!

Sen är ju motionen, fri tillgång på mathalm av bra kvalitet och inte minst asp-bark viktigt! Och då menar jag inte aspbarkspellets som är fulla av socker, utan ren aspbark, gärna kvar på trädet. Är magen i bra trim så ska de sluta gnaga ca3 meter från roten, där barken är bittrare. Hästar som gnager på stående träd är därför ett tecken på att de får för mycket sött foder utan annan möjlighet att "neutralisera" det.

Jag har sett skräckexempel på ridskolehästar som gått å ätit av sågspånet i ridhuset! Det skär i hjärtat! Nej, nu håller jag på att spåra ur igen å bli känslosam så det är bäst att jag slutar...
Lycka till med din häst, och låt den gå i skogen, där betet är skuggigt och därmed mindre sött!
Mvh Lena
man harnte roliare´n man jörse

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-11 kl 17:04 »
Jag gav min fånghäst en örtblandning på maskrosrot! och även brännässla, nypon och vitlök. Hon fick också äppelcidervinäger i vattnet. (ska sänka GI-värdet i maten) Naturmedicin. Nyttiga grejer det där! Kommer inte ihåg exakt maskrosrotens egenskaper nu, men kommer ihåg att det var bra för fånghästar. :)
Under behandlingsperioder och akuta faser fick hon också äta djävulsklo-rot, en starkt antiinflammatorisk och smärtlindrande rot! Jag tror den klassas som doping i tävlingssammanhang? Det finns tydligen folk med artrit och andra kroniska åkommor som använder sig av denna ört för långtidsbehandling som stöd till vanlig medicinering. Skrev ett blogginlägg om just djävulsklorot igår. läs här: http://hippievagnen.bloggfabriken.se/2011/11/28/djavulsklorot/

En annan mycket bra ört jag kan tipsa om här är en ovanlig kinesisk ört som kallas jiaogulan, eller Gynostemma som det också kallas (googla!). Den är känd för sin förmåga att, precis som nässlor, verka för bättre blodcirkulation. Denna ört vidgar blodådrorna och bidrar på så sätt till bättre blodcirkulation, därför är den känd för att minska åldrande hos människor och används flitigt i Kina, men här är den realtivt okänd tyvärr. För att få tag på rent pulver fick jag beställa  USA (ville ju inte beställa tepåsar till hästen liksom) Första gången fick jag betala tullavgift, andra gången gick det bra utan. :)
En häst med fång får dålig blodcirkulation i sina fötter, vilket direkt bidrar till sämre och långsammare läkning. Bra blodcirkulation i fötterna är avgörande för en snabb läkning och återställning av friska lamell-lager! (Det är därför många barfotafolk förespråkar rörelse o motion för fånghästar. inte för att plåga hästarna, utan för att påskynda läkning)
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 17:12 av Hippievagnen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, LimJans, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser