Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raberbar, hassel mm Frågor...  (läst 2081 gånger)

todde

Raberbar, hassel mm Frågor...
« skrivet: 04 aug-11 kl 06:38 »
Denna våren har jag med frö och planter.

Rarbarber frö. Ca 90st grö nu. Har +100 frö i lådan. Låden är ute med lite varm, fuktig/vatten. +10st gro på en veckan. Så om nu det kommar i planter...

Körsbär i +100 (frö). Om det kommer till hösten? Hur många veckor i gro/plantar?

Slån, Hagtorn, Ambraträd, Lupin mm. Hasselnöt från skogen. Lite träd i våren. Jag "ska" gro, plantor i fruktträd och träd också.

Har du tips om träd att grö och plantor. Mina frågor: Har jag plantar, frö med Hassel? Poppel planta med gren?   
« Senast ändrad: 04 aug-11 kl 19:27 av todde »

Jessie Hillbilly

• -
SV: Raberbar, hassel mm Frågor...
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 19:47 »
Jag är lite osäkert på vad du har för frågor...odlar du körsbär från frö?  Väldigt tålmodigt av dig om det är så!  Jag tror att körsbär frö behöver en vinter och sen kan börjar växa nästa vår...om du har tur.  Mycket lättare att ta rotskott från gulplommon om du vill ha plommon eller körsbärsplommon.  Eller beställa grundstammar och ympa själv. 

Jag vet ej varför du vill odlar - ska du sälja plantor/träd eller är det för att ha hemma? 
Jordgubbar och Amerikanska blåbär är populära och friska växter
Rönn är också bra; eller gran från skogen till granhäck

De flesta av mina kunder vill bli av med sina Poppel träd.  De skulle jag inte rekommendera generellt. Silver poppel skickar rotskott och är lätt att odla själv och de är fina träd (planteras ej nära avlopp, vatten rör osv).

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser