Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  minivattenkraft  (läst 6788 gånger)

parolssonsbonnagar

• Gäst
minivattenkraft
« skrivet: 03 sep-06 kl 12:08 »
Jag har bytt till mig en liten höghastighetsturbin,turbinhjul med små skovlar,
26 cm i diam. lämpligt tillflöde 20 lit/sek, diam tillflöde 10 cm.
fallhöjden är ca 25 meter. hur stor generator behöver jag? Skall koppla in på en acctank om 2 kubikm som stötta åt vedeldning. Är 24 volts bilgenerator ok eller ska det vara 220 V -vilken effekt kan jag räkna med?

Bonnapelle
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 12:11 av bonnapelle »

Bo

20 liter/sekund gånger 25 meter
« Svar #1 skrivet: 03 sep-06 kl 13:46 »
ger 5 kilowatt ingående effekt.

Zigge

• 24volt.eu
Re:minivattenkraft
« Svar #2 skrivet: 04 sep-06 kl 13:48 »
Intressant! Är det en turgo, eller peltonturbin? Hur som helst är inte verkningsgraden 100% för någon turbin, så effekten hamnar nog runt 4,5 kW.
Vad som också kan sänka verkningsgraden är hur vattnet leds fram till turbinen. Är det en tub, eller ett rör som löper en längre sträcka kan man få friktionsförluster i röret, om röret inte är stort nog. Just detta kan ha väldigt stor betydelse och det är nog det första man bör räkna på i det här läget.

Använder du en 24-voltsgenerator kommer du att få mycket stor ström i kabeln, vilket kräver mycket grov kabel mellan generatorn och huset. Jag vet inte vilken effekt 24-voltsgeneratorer kan tänkas ge, men med två, eller flera sådana kan man säkert närma sig den effekt turbinen ger och i så fall handlar det om 160-170 ampere i kabeln (gissning). Högre spänning än 24 volt är alltså att föredra.

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 04 sep-06 kl 20:27 »
Har du el framdraget till pumpen? Kolla då med din elleverantör om det går att få leverera till nätet. Eller koppla in en asynkronmotor och kolla om mätaren går baklänges. I så fall ett bra sätt att minska elräkningarna som tenderar att bli dyrare.

En asynkronmotor som tvingas gå fortare fungerar som en generator. Inga infasningsbekymmer.  Led in vattnet till turbinen. Starta motorn. Turbinen börjar då pumpa vatten och kommer då att drivas av inkommande vatten och motorn blir generator.

parolssonsbonnagar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-06 kl 15:29 »
Tack för alla bra svar, hade tänkt mig att använda vanliga 10 cm bruna avloppsrör som tub men de kanske inte tål trycket? Finns ngt annat prisvärt-trodde inte att röret ska vara tjockare än inloppet till turbinen dvs 10 cm?
Hälsn Bonnapelle

Suresh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 sep-06 kl 15:33 »
maila din e-postadress till mig, bonnapelle

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 06 sep-06 kl 22:16 »
Ju lägre strömningshastighet i inloppet dess bättre tryck har du i inloppet till pumpen. Det är det trycket som turbinen snurrar på. Vid mycket stor rördiameter kan man räkna strömningsförlusterna till noll. Då får turbinen den teoretiska vattenpelarens tryck. Annars kommer trycket att minska vid turbinen när vattnet börjar strömma. Det kan nog vara OK med ungefär 20 cm rördiam.

Lycka är att ha 25 m vattenpelare! Vet någon om att du har en sådan? Säg inte något till någon. Det finns enklare saker att driva än rätten till fallande vatten.

Seglade i sommar in i Hardangerfjorden och såg en fors från 1000 m höjd fritt stupa ner i fjorden. Nästan rätt ner. Skulle lätt försörja många byar med el.  Ändå inte utbyggd vilket var till glädje för oss på båten som kunde beskåda "rännilen" under halva dagen tills vi var framme och såg vad mycket vatten det var. 1000 m höjd= 100 Bar. Med en 20 cm slang från toppen skulle man få massor med energi. Flera hundra kilowatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Frida Lomi, beekeepern, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser