Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på en gotlänning?  (läst 10501 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pris på en gotlänning?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-11 kl 12:38 »
Jag hoppas verkligen att ingen tyckt att jag trampat på dem, det har inte varit min avsikt. Jag bara motiverade att jag var tveksam till kaninens möjligheter till att bli en bra avelskanin, eftersom jag anser att det påverkar priset. Åtminstone är jag beredd att betala mer för en avelskanin än för en sällskapskanin, och jag har själv olika priser på dessa när jag säljer kaniner.

Jag är inte någon stor expert på gotlandskaniner, har mest haft andra raser, men har faktiskt gotlandskanin, och är på väg att ansöka om genbank.

Och fokus på min avel har alltid varit att få fram fiska, produktiva kaniner, som förväntas ge jämna och fina kullar. Detta eftersom kaninavel ändå går back, och jag har inte lust att lägga jättemycket tid på kaniner som är sjuka eller inte blir dräktiga som de ska. Och det tar i princip lika lång tid att sköta om en kull på 3 som en kull på 8 från födsel till försäljning/slakt.

Gotlandskanin är, precis som de andra genbanksraserna av alla olika arter, ett produktionsdjur. Tappar man bort det, då är man vilse i sin avel. Det är bara det jag argumenterat kring, och jag har inte haft för avsikt att racka ner på någon som helst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 aug-11 kl 12:50 »
Det är inte ett dugg svårt. När man väljer avelsdjur väger man samman ett antal kriterier. Genbanksarbetet innebär att man lägger till härstamningen som ännu ett kriterium. Värre än så är det inte.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #22 skrivet: 03 aug-11 kl 20:28 »
Det som förvånar mig är att vissa vill förkasta en kanin, utan att ens veta härstaming/plats på listan.
Det borde vara av betydelse...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 03 aug-11 kl 20:45 »
Tråden är ju redan rejält urspårad så jag kastar ut en fråga gällande denna magiska värdefulla-lista? Varför finns den? Vad har man gjort för fel tidigare eftersom vissa linjer blivit så underrepresenterade? Vad händer med de djur som idag inte är attraktiva och högt upp på värdefullalistan? Hamnar de i topp 10 på nästa lista som man tvingas göra om några år? Jag menar inte att vara näsvis, men folk är ju BARA intresserade av gotlandskaniner som ligger högt upp på listan...  ??? Sen förstår jag att vissa kaniners gener är (alltför) väl representerade i landet, men det måste ju finnas enormt många kaniner som ligger i mitten någonstans som "ingen" vill ha idag? Målar man inte in sig i ett hörn med offentliga listor? Vore det inte bättre att man från genbanks/föreningshåll försökte pusha lite för vissa linjer och gener när man märker tendenser till snedvridning i genbankerna? Jag fattar ju att alla linjer omöjligtvis kan vara lika väl representerade, men är inte risken stor att listan bara tippar vågen åt andra hållet?

JBF (som ju inte har gotlänningar utan mellerudare men ändå undrar;D)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 03 aug-11 kl 23:07 »
Vad händer med de djur som idag inte är attraktiva och högt upp på värdefullalistan? Hamnar de i topp 10 på nästa lista som man tvingas göra om några år? Jag menar inte att vara näsvis, men folk är ju BARA intresserade av gotlandskaniner som ligger högt upp på listan...  ??? Sen förstår jag att vissa kaniners gener är (alltför) väl representerade i landet, men det måste ju finnas enormt många kaniner som ligger i mitten någonstans som "ingen" vill ha idag? ....Jag fattar ju att alla linjer omöjligtvis kan vara lika väl representerade, men är inte risken stor att listan bara tippar vågen åt andra hållet?

Komplett OT:

Jag undrar ocksa ibland.. men har, som  en del envisa lantrasnördar, mina överrepresenterade linjer kvar. De är faktisk utspridda för att de är bra ;)

I nuläget känns det som en fördel att vi har blivit sa manga genbanker - en del mera modebenägna som byter avelsdjur ofta, en del som jag som har djuren kvar livet ut. Förhoppningen finns att även djur i mitten (och botten) av listan överlever och att de sällsynta linjer inte är underrepresenterade för att de inte duger ;)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 aug-11 kl 11:30 »
Målar man inte in sig i ett hörn med offentliga listor? Vore det inte bättre att man från genbanks/föreningshåll försökte pusha lite för vissa linjer och gener när man märker tendenser till snedvridning i genbankerna?

Det är precis det listan gör, ganska framgångsrikt dessutom. Och offentlig, i betydelsen tillgänglig för alla medlemmar, måste den rimligtvis vara om den skall kunna utgöra beslutsunderlag i aveln.

Felet som gjorts tidigare, om man nu kan kalla det för fel när man inte har något alternativ, är att man avlat ojämnt. Vissa founders fick ingen avkomma alls och är således numera oåterkalleligt förlorade. Andra avlades det på desto mer så att så gott som alla nu levande gotlandskaniner har dem i släktträdet. Det är omöjligt att utföra släktskapsanalyser i huvudet och nu behöver man inte försöka längre.

JBF, du har väl sett att registret över mellerudskaniner också finns på hemsidan nu? Den kommer att uppdateras årligen på samma sätt som för gotlandskaninen, i samband med att årsrapporterna är klara.

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 04 aug-11 kl 12:37 »
Jo, jag har sett Mellerudsregistret på hemsidan! Kanonbra jobbat!!  :D (Hoppas mina G lyckades bli M på hemsidan också... ;))

Men är det inte lite väl upphetsat med denna jakt på de mest topprankade kaninerna? Risken att vågskålen tippar över måste ju vara enormt stor om man inte tänker långsiktigt i sin avel? Eller är det bara jag som upplever detta?

"Offentlig" var kanske ett märkligt ordval av mig, det låter ju som om motsatsen vore "hemligstämplad". Jag menar bara att listan verkar vara nästan det enda som är beslutsunderlag i aveln för vissa ( i alla fall vad jag kan utröna ur annonser/annonstrådar/hemsidor). Kanske hade man från föreningens sida lite mer "diskret" kunna styra intressenter till uppfödare med sämre representerade linjer? Så som jag vet görs i andra föreningar. Kanske gör man också det i kaninföreningen. Sen köper ju folk djuren var de vill, och faktum är ju i alla lantrasföreningar att vissa är bättre än andra på att annonsera ut sina djur, och att de djuren därför blir dominerande i genbankerna.

Givetvis är det enormt beklagligt att vissa founders inte fått någon avkomma i genbankerna, och att de således är borta för evigt, men det måste man väl ha uppmärksammat så fort man började med genbankssystemet? Att det var ojämn fördelning mellan founderdjuren? Det är verkligen ingen kritik, och säkerligen finns det logiska förklaringar till detta. Men hade man sett detta då så hade denna hysteriska listkaninjakt inte behövt uppkomma?

JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #27 skrivet: 04 aug-11 kl 14:16 »
Detta publicerades i tidningen Gotlandskaninen nr 2 2010:

Citera
Styrelsen har på det senaste styrelsemötet fattat beslut om nya riktpriser för livdjur, detta då de tidigare var flera år gamla. Riktpriserna finns för de som vill ha lite vägledning i prissättningen på livdjur. Påpekas ska dock att var och en själv bestämmer vad de vill ta för sina djur när de säljs. Priserna avser genbanksdjur som är varaktigt märkta eller har beskrivningsblankett och där genbanksintyg medföljer.
Ungdjur, åtta veckor till sex månader, 250 kr eller mer. Vuxet djur, övervintrat och eventuellt testat i avel, upp till 500 kr.
Djuren, framför allt honor, kan anses vara lämpliga för avel efter omkring nio månaders ålder, färdigvuxna är kaninerna tidigast vid 1 år. Andra faktorer som påverkar prisbilden är om de är vaccinerade mot gulsot/myxomatos, om de är tatuerade, var i landet de säljs ex stad-land samt om de säljs mellan genbanksbesättningar eller till någon ny djurhållare.

Bättre svar än så kan inte jag ge Vargflikkan.
Är bra sugen på att lägga mig i både avelsegenskapsdiskussionen och "vädefulla listan" men det hör andra trådar till.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 aug-11 kl 14:22 »
Risken att vågskålen tippar över måste ju vara enormt stor om man inte tänker långsiktigt i sin avel?

De kaniner som ligger i botten på listan har mängder av nära släktingar. För att en sådan kanin skall hamna i topp måste alla dessa avlida knall och fall under samma år. Det är utomordentligt osannolikt.

Att man inte avlade på alla founders, tja, det kan ju ha berott på att man bedrev selektionsavel redan då och inte tänkte på att det genetiska materialet är en ändlig resurs.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #29 skrivet: 04 aug-11 kl 14:33 »
Att man inte avlade på alla founders, tja, det kan ju ha berott på att man bedrev selektionsavel redan då och inte tänkte på att det genetiska materialet är en ändlig resurs.

Nu lägger jag mig i ändå... ::)

Det kan även ha funnits en del avelsodugliga individer, så var det hos mellerudskaninerna.

Det är av största vikt att använda sig av listan. Vi som håller på med mellerudskaniner ska vara oändligt tacksamma för att den finns, på så sätt kan vi i ett tidigt stadium fånga upp linjer som redan är på väg att försvinna.
Det ultimata vore att ha tillgång till avelsprogrammet från första början, men det har vi inte haft. Nu får vi göra det bästa av det som finns kvar.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 04 aug-11 kl 16:06 »
Vi som håller på med mellerudskaniner ska vara oändligt tacksamma för att den finns, på så sätt kan vi i ett tidigt stadium fånga upp linjer som redan är på väg att försvinna.

Ja, men detta borde man ju ha vetat om redan när genbanksarbetet startade? Det är det jag menar. Det kan ju inte komma som en blixt från klar himmel att vissa djur försvunnit? Eller har det det? Att man inte skall avla på odugliga kaniner krävs ju inga listor till, och de djur som finns i botten på nuvarande lista har ju sina gener säkrade, men det finns ju en stor medelklass som idag är acceptabelt stor, men som iom värdefullalistan inte är lika viktiga i aveln, det är ju de djuren jag menar kan komma att tappa mark när föreningen går ut och säger att de inte är viktiga.

Vidare kanske ett annat namn än värdefulla-listan hade varit på sin plats? De flesta torde förstå vad som menas, men onekligen så haussas vissa djur och linjer upp nu.

Grundtanken borde ju vara att alla djur är lika viktiga, och detta måste man ju ha klart för sig vid start! Med mellerudskanin är det hoppeligen på det viset, men vad var det för standardkaninavlare som en gång i tiden tog sig an gotlandskaninen och lät aveln spåra ur så att man måste rangordna djuren?
Är det bara jag som har reagerat på denna lista där ute?

Ja, nu är detta inte världens största bekymmer, och egentligen inte heller mitt bekymmer, eftersom jag inte ens har gotlandskaniner. Men som sagt så undrar man ju lite ibland...

//

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 04 aug-11 kl 16:18 »
men vad var det för standardkaninavlare som en gång i tiden tog sig an gotlandskaninen och lät aveln spåra ur så att man måste rangordna djuren?
Standardkaninavlare ???
Var det inte bara så enkelt att en del genbanksinnehavare var bättre på att marknadsföra sina kaniner än andra?
Om några genbanker säljer nästan alla sina ungar vidare till genbanker och andra använder det mesta av sitt överskott till grytan och detta sker "i början" av bevarandearbetet när alla Founders linjer inte är spridda i många genbanker så är det väl inte konstigt att vissa linjer försvinner.
                                Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #32 skrivet: 04 aug-11 kl 17:12 »
Vi får ha i åtanke att för Gotlandskaninens del fanns det en hel del inventeringsdjur. Utan ett avelsprogram till hjälp är det omöjligt att hålla reda på dom och deras avkommor, några generationer framåt har du plötsligt ganska många individer. Och avelsprogram hade man inte då, det har vi först nu.

Föreningen har aldrig sagt att "medelklassdjuren" inte är viktiga. Däremot behöver vi avla mer på högt listade djur och se till att avkommor efter dessa kommer ut i genbanksarbetet, annars försvinner fler linjer och genutbudet blir fattigare. Avel på överrepresenterade linjer ska givetvis fortsätta men man får krasst räkna med att fler av de avkommorna hamnar i Electroluxhimlen.

Eftersom registret uppdateras varje år kommer man i tid upptäcka förändringar. Skulle alla skaffa Stureättlingar och avla på dom kommer hans linje så småningom dala på värdefulla listan, medan någon annan linje stiger. Så att "medelklassen" ligger i riskzonen tror jag inte vi behöver vara rädda för.

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 04 aug-11 kl 17:38 »
Standardkaninavlare ???
Var det inte bara så enkelt att en del genbanksinnehavare var bättre på att marknadsföra sina kaniner än andra?
Om några genbanker säljer nästan alla sina ungar vidare till genbanker och andra använder det mesta av sitt överskott till grytan och detta sker "i början" av bevarandearbetet när alla Founders linjer inte är spridda i många genbanker så är det väl inte konstigt att vissa linjer försvinner.
                                Mvh
                               Charlotte
Ja, jag menar inget negativt alls med standardkaninavlare. Jag syftade på Ulrics teori om att det kanske bedrevs selektionsavel, och det tolkade jag som att man kanske inte ansåg alla gener/färger/storlekar vara av samma värde. Att man kanske ville stöpa kaninen i en viss form. Idag premieras ju mångfalden, men jag vet ju inte riktigt hur det var när gotlandskaninen upptäcktes, ej heller vilka som hade det ursprungliga ansvaret för rasens uppförökande.

Precis som du skriver Charlotte så är det vissa som säljer alla sina ungar, eller nästan alla, medan andra inte vill annonsera och greja med papper utan hellre nackar och äter upp kaninungarna, men det är väl där föreningen kommer in i bilden. De ser ju vilka som säljer mycket ungar och vilka som inte säljer alls, och kan på det sättet styra intresserade i en viss riktning. Man kan, för att upprepa vad jag skrev tidigare, inte tvinga köpare att köpa på ett visst ställe, ej heller kan man tvinga kaninägare att sälja ungar, eller låta bli att sälja ungar, men nog ser man tendenserna innan linjerna är borta.  Och ser man från föreningshåll att vissa inte säljer ungar, där det finns gener som förtjänar proportionerligt större spridning får man ju vädja till vederbörande att faktiskt sälja ett djur eller två!

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 04 aug-11 kl 17:50 »
Vi får ha i åtanke att för Gotlandskaninens del fanns det en hel del inventeringsdjur. Utan ett avelsprogram till hjälp är det omöjligt att hålla reda på dom och deras avkommor, några generationer framåt har du plötsligt ganska många individer. Och avelsprogram hade man inte då, det har vi först nu.

Föreningen har aldrig sagt att "medelklassdjuren" inte är viktiga. Däremot behöver vi avla mer på högt listade djur och se till att avkommor efter dessa kommer ut i genbanksarbetet, annars försvinner fler linjer och genutbudet blir fattigare. Avel på överrepresenterade linjer ska givetvis fortsätta men man får krasst räkna med att fler av de avkommorna hamnar i Electroluxhimlen.

Eftersom registret uppdateras varje år kommer man i tid upptäcka förändringar. Skulle alla skaffa Stureättlingar och avla på dom kommer hans linje så småningom dala på värdefulla listan, medan någon annan linje stiger. Så att "medelklassen" ligger i riskzonen tror jag inte vi behöver vara rädda för.

Jag förstår absolut vikten av att underrepresenterade djur måste uppförökas så att de ej försvinner, men du måste väl ändå hålla med om att snudd på det enda folk vill veta är vilken plats på listan ett utannonserat djur har, och det är väl inte det som är det viktigaste i genbanksarbetet och bevarandet av en lantras?

Anser man i föreningen att listan fyller sitt syfte, som en fingervisning om vilka djur som är underrepresenterade, eller upplever man (som jag  ;)) att listan har fått anta för stora proportioner ute hos gemene genbankshållare?

Som Januschka skriver så är det ju faktiskt viktigt att folk som har sin egna stam av djur faktiskt också håller fast vid den. Jag får ibland en känsla av att det är ett hejdundrande letande efter nya avelsdjur hela tiden, med listplacering och speciell teckning/färg som enda mål för ögonen, och det är ju oroväckande för ett bevarandearbete.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #35 skrivet: 04 aug-11 kl 18:17 »
Anser man i föreningen att listan fyller sitt syfte, som en fingervisning om vilka djur som är underrepresenterade, eller upplever man (som jag  ;)) att listan har fått anta för stora proportioner ute hos gemene genbankshållare?

Som Januschka skriver så är det ju faktiskt viktigt att folk som har sin egna stam av djur faktiskt också håller fast vid den. Jag får ibland en känsla av att det är ett hejdundrande letande efter nya avelsdjur hela tiden, med listplacering och speciell teckning/färg som enda mål för ögonen, och det är ju oroväckande för ett bevarandearbete.

Bade och.

Listan fyller sitt syfte:
Det blir enklare att förhindra att enskilda linjer försvinner för deras *svaghet* blir mera synliga.

Samtidigt tycker jag personligen att det avlas på tok för mycket efter färg - det har varit så sedan jag började med gotlänningar. Men just nu är det andra färger som är trendiga och tyvärr är en del duktiga säljare inne på färgavel och förhoppningen kan bara vara att de begriper skadan de gör med tiden. Debatter har inte haft stor påverkan ...

Styrelsen har efter bästa förmågan uppmanat genbanksinnehavare att inte stirra sig blint på avstammning eller färg, också ett tjatande som jag minns från början...  men möjligheterna är begränsade om folk inte vill lyssna. Särskilt när styrelsemedlemmar själva delvis föregå med dålig exempel ;)

Men det diskuteras på ett annat ställe där det är lämpligare.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lialan

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 04 aug-11 kl 18:56 »
kanske dags att fortsätta den här mycket interessanta diskussionen på föreningens hemsida? (:) o:)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #37 skrivet: 04 aug-11 kl 20:59 »

Men det diskuteras på ett annat ställe där det är lämpligare.

/Januschka

Nu kom vi även in på färgavel vilket leder den här tråden ännu längre bort från ursprungsämnet. Hur nu det gick till.

Gille

• -
« Svar #38 skrivet: 04 aug-11 kl 23:47 »
Nej, för all del, strunta i mig, jag har bara fött upp ett par hundra kaniner....
Det har jag med  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 05 aug-11 kl 05:54 »
Bry dig inte om ieenilorac :p
3 år är ingen ålder, så länge hon är i god kondition för annars kan det vara ovisst om hon ger fler kullar. Jag har inte tagit mer än 200 kr för henne.
Om du menar att du är av en annan åsikt, så är det helt ok, men det är inte konstruktivt att skriva att man ska strunta i väl underbyggda argument. Däremot är det helt ok att anse att vissa faktorer, enligt dig, är viktigare eller mindre viktiga än vad jag anser dem vara.

Ett djur är inget avelsdjur om det inte förmår att ge avkomma. Alltså bör man förvissa sig om det innan man säljer det som avelsdjur. Om man av olika skäl inte vill testa denna för avelsdjur helt avgörande egenskapen (skulle förvåna mig om någon inte anser att förmåga att reproducera sig är en avgörande egenskap för ett avelsdjur  ;) ), så bör man sälja djuret som sällskapsdjur.Detta så att man inte lurar någon på pengar och värdefull tid när de sedan förgäves försöker para honan utan framgång.

Jag förstår argumenten om att vissa gener kan vara väldigt värdefulla i avelsarbetet, även om jag kanske inte skulle låta ovanliga gener väga så tungt att det överskuggar om andra egenskaper är mycket dåliga. Ingenstans skriver jag att dessa argument innebär att någon ska struntas i. Jag förväntar mig faktiskt detsamma från alla andra. Att skriva som i citatet ovan är väldigt respektlöst, särskilt som det inte framförs några som helst argument för att mina påståenden inte stämmer med verkligheten.

Skulle man gå efter föreningens prislista så skulle kaninen i fråga uppenbarligen kunna vara värd 600 kr eller mer, vilket är en vansinnig summa. Med sådana priser är det omöjligt att få en kaninuppfödning att bli lönsam. Och lönsam (dvs inte nödvändigtvis vinstdrivande, men sådan att den betalar för sina kostnader) måste all djurproduktion vara för att fungera i längden. Det är det föreningar och engagerade personer borde arbeta för att åstadkomma, inte arbeta för att göra det omöjligt att våga köpa in avelsdjur pga att om ett enda djur inte förmår reproducera sig så är uppfödningen back under många år för att återbetala inköpspriset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser