Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturliga vegetariska recept mottages- trött på quorn :p  (läst 11525 gånger)

Snowy

• -
Hej, jag har varit vegetarian i flera år, och måste erkänna att på sistonde har jag varit lat och det har blivit mycket halvfabrikat, quorn, sojafärs osv. Men nu är jag lite trött på denna mat, och skulle vilja få tips på vegetarisk mat som är enkel att tillaga men med helt naturliga råvaror. Helt enkelt jag vill göra veg. biffar, filer, osv själv. Men ändå som är näringsrik så jag får tillräckligt med protein i mig.
Så i den här tråden vill jag att vi alla delar med oss av våra smarriga veg.recept  :P

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Naturliga vegetariska recept mottages- trött på quorn :p
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 12:04 »
gaah mitt inlägg försvann  >:(

ajja kort version, kolla på second hand, jag har massa veg-kokböcker från 80-talet som är jättebra och då fanns ju knappt tofu och köpa + dom är billiga
den enda jättebra veg kokboken jag har som är ny heter varsogod och är från finland men jag har inte hittat nån stans man kan köpa den
det enda negativa med äldre vegkokböcker är att många recept är riktigt kolhydratsrika men protein fattiga men istället för en blandsallad kan man ju ha en bönsallad och det är en bra välkomponerad måltid igen.
själv brukar jag mest höfta i allt från biffar/bollar till grytor och pajer

ett recept jag älskar men som kräver bönsallad (eller stekt ägg om man äter ägg) är rödbetsbiffar/snitslar

man behöver 1 medelstor (ej gigantisk) rödbeta per person, och grahamsmjöl, paprikapulver och salladskrydda (+ nått att steka i)

koka, skala och skiva rödbetan/orna, blanda grahamsmjölet med kryddorna och vänd skivorna i mjölblandningen.
stek gyllenbruna och servera med kokt potatis och bönsallad/stekt ägg

en annan verson är att man byter ut grahamsmjölet mot ströbröd och doppar skivorna i vispat ägg innan man doppar dom i ströbrödet.

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 09:03 »
oj det lät väldigt enkelt och faktiskt gott. Det ska jag pröva. Har ätit röbetsbiffar tidigare, men då tror jag vi rev röbeter och lök och grejer så att det blev mer som en smet och stekte. Men att bara skiva en färsk röbeta och panera lät väldigt enkelt och gott.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 12:18 »
oj det lät väldigt enkelt och faktiskt gott. Det ska jag pröva. Har ätit röbetsbiffar tidigare, men då tror jag vi rev röbeter och lök och grejer så att det blev mer som en smet och stekte. Men att bara skiva en färsk röbeta och panera lät väldigt enkelt och gott.

man ska koka rödbetorna innan (kanske inte var så tydligt då jag var trött på att skriva inlägget ännu en gång) men dom klarar ju sig själv på spisen

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 12:26 »
"Köttfärs" är lätt att göra med hjälp av havre/rågflingor och hackade cashews/jordnötter. Smaksätt och stek :P. Akta dig för att ha för mycket vätska om du har havre, då blir det lätt kladdigt.
//Lina

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 12:36 »
man ska koka rödbetorna innan (kanske inte var så tydligt då jag var trött på att skriva inlägget ännu en gång) men dom klarar ju sig själv på spisen

Oki :p
Någon mer som har något/några smarrig recept. Skulle väldigt gärna vilja ha recept på goa hemmagjorda vegetariska biffar, eller pastasås- tex gjord på linser har jag hört ska vara gott istället för tex quornfärs...eller något helt annat smarrigt vegetariskt.
Själv kan jag dela med mig av hirsbiffar. Riktigt goda:

2 dl hirs
2/3 dl kesella
1 ägg
1 dl ströbröd
1 rödlök
150 g fetaost
( ev 10 soltorkade tomater)
salt, peppar, olja

Koka hirsen enligt anvisning på paketet. Låt kallna. blanda den kalla hirsen med kesella, ägg å ströbröd.
Skala och hacka rödlöken, tärna fetaosten, hacka de ev. soltorkade tomaterna. Tillsätt detta å rör till en jämn smet. Salta, peppra. Forma och platta ut till biffar. Pensla med olja å grilla/stek 5 minuter per sida tills de är genomgrillade å har fått fin färg.
Jättegoda, med tex beasås och potatis.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 03 aug-11 kl 12:37 »
"Köttfärs" är lätt att göra med hjälp av havre/rågflingor och hackade cashews/jordnötter. Smaksätt och stek :P. Akta dig för att ha för mycket vätska om du har havre, då blir det lätt kladdigt.

Åh, smart. Hur mycket av varje brukar du ungerfär ha?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 15:56 »
Om du gillar att äta bönor men tycker de torkade tar för länge att koka så koka ett helt paket i taget och frys in i påsar så har du i frysen när du vill. Ska du göra varm mat kan du tina dem genom att tippa dem i grytan men ska du äta dem kalla kan du tina dem genom att låta dem ligga i varmt vatten.
elliha.blogspot.com

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #8 skrivet: 04 aug-11 kl 19:05 »
testade panerad fårticka nu till middagen, underbart gott och enkelt också
(googla för recept är nog enklast) vill äta det snart igen, måste hitta mer fårticka  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 04 aug-11 kl 19:51 »
Åh, smart. Hur mycket av varje brukar du ungerfär ha?

Hmmmm.... hälften hälften... beror på vad jag har hemma :). Jag är inte så noga med mått, jag tar det som behövs så att säga :P.

Stavmixern är ens bästa vän för övrigt, man kan göra goda röror på vilka bönor eller nötter som helst med hjälp av den. Jag gillar kidney-tomat-salsa, hummus, vita bönor, eller jordnöts-satay-sås :).
//Lina

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-11 kl 22:12 »
Vi börjar få zuchini här nu så igår tog jag och delade en stor på längden, och fyllde den med en quornfärsblandning, det skulle man kunna byta ut mot vad som helst, typ svamp om man tycker om det. Jag gröpte ur zuchinin med en sked och hackade innehållet.. stekte lök, hackade tomater och zuchiniköttet med färsen och förvällde "zuchinibåtarna" i 3-4 minuter.. sen sköljde jag dom i kallt vatten, torkade dom, fyllde dom med röran som jag saltat och pepprat och hade på lite ost på toppen. In i ugnen i typ en kvart tror jag och voila! :)
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 aug-11 kl 22:26 »
Jag är inte vegertarian med detta är den godaste lasagne jag vet!

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1-2 auberginer, 500 g totalt
olivolja
2 burkar krossade tomater
1/2 dl tomatpuré
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

----

500 g keso
1 dl pesto
2 dl riven ost

----

lasagneplattor

riven ost att ha överst

Strimla auberginer och lök, fräs i oljan, Tillsätt resten i första delen av receptet.

Blanda keso, pesto och riven ost.

Varva aubergineblandningen, kesoblandningen och lasagneplattorna. Toppa med riven ost.

In i nedre delen av ugnen 225 grader, 30 min.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 06 aug-11 kl 18:34 »
Kokta färska rödbetor med kokt nypotatis pepparrotssås och sallad , paj på mangold och tomater mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

FM

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 aug-11 kl 19:16 »
Pankakor med spenat. Byt ut endel av mjölet mot spenat, krydda med kanel och kardemumma servera med jordgubbsylt! Mumma :P tycker det är supergott  åt det första gången på en vegetarisk restaurang i Sthlm!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 13 aug-11 kl 17:50 »
Stavmixern är ens bästa vän för övrigt, man kan göra goda röror på vilka bönor eller nötter som helst med hjälp av den. Jag gillar kidney-tomat-salsa, hummus, vita bönor, eller jordnöts-satay-sås :).
Uff nu blev jag jättesugen! Går inte göra något åt för jag är på jobbet många timmar till ...
Bidrar med litet biffrecept senare, jag har en lång lista hemma. Ett tips är att gå till bibblan/bokhandeln och kika i Indiska eller Thailändska kokböcker. Där finns massor av bra recept av den här typen. Säkert på nätet också.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Snowy

• -
« Svar #15 skrivet: 13 aug-11 kl 19:35 »
Pankakor med spenat. Byt ut endel av mjölet mot spenat, krydda med kanel och kardemumma servera med jordgubbsylt! Mumma :P tycker det är supergott  åt det första gången på en vegetarisk restaurang i Sthlm!
Mmmm, det där lät gott. Har också ätit spenatpannkakor på någon restaurang men med kanel och kardemumma lät ju ännu godare. Det ska jag testa i veckan! Ska om hönsgården och skaffa ägg. Sen blir det nog röbetsskivorna i ströbröd och potatis också...tänkte mig någon kall turkisk yoghurtsås till den som jag kryddar med något gott.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 14 aug-11 kl 01:28 »
Hmm, muskotnöt känns godare för min del. Kanel o kardemumma låter som bullar för mig. (Sade hon som blandar äpplen och bananer i nästan varje gryta)  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #17 skrivet: 14 aug-11 kl 08:00 »
Hmm, muskotnöt känns godare för min del. Kanel o kardemumma låter som bullar för mig. (Sade hon som blandar äpplen och bananer i nästan varje gryta)  ;D
men äpplen är ju naturligt, funkar finfint i en gurry med linser och lök  ;D

Snowy

• -
« Svar #18 skrivet: 15 aug-11 kl 18:44 »
Åt skivade kokta panerade stekta röbetor igår till middag. Kokt färspotatis, en yoghurtsås kryddad med lite senap och chili, vitlök, peppar och salt och till det en fänkålssallad med äpple.
Måste säga att det var riktigt gott och lär bli fler gånger....

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 15 aug-11 kl 19:13 »
Hej, jag har varit vegetarian i flera år, och måste erkänna att på sistonde har jag varit lat och det har blivit mycket halvfabrikat, quorn, sojafärs osv. Men nu är jag lite trött på denna mat, och skulle vilja få tips på vegetarisk mat som är enkel att tillaga men med helt naturliga råvaror. Helt enkelt jag vill göra veg. biffar, filer, osv själv. Men ändå som är näringsrik så jag får tillräckligt med protein i mig.
Så i den här tråden vill jag att vi alla delar med oss av våra smarriga veg.recept  :P

Prova att leta här
http://www.tasteline.com/
Skriv in i rutan vad du har hemma så får du förslag på olika rätter  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser