Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlänga odlingssäsongen?  (läst 3118 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Förlänga odlingssäsongen?
« skrivet: 31 jul-11 kl 16:18 »
Tips och trix för att förlänga odlingssäsongen så långt in på hösten det går? Ljusbristen sätter ju stopp så småningom, men åtminstone där jag bor kommer första frosten ofta långt före höstmörkret.

Frostskydda med fiberduk är ju givet, liksom att använda växthus om man har. Men annars? Vilka erfarenheter har ni av att så på högsommaren och få sen skörd? Vilka växter/sorter har fungerat bra? Ta flera skördar från sådana ytor där man skördat något tidigt (som midsommarpotatisen) - vad sätter ni som andra-gröda? Och så vidare.

Jag experimenterar lite själv med att se hur jag kan utnyttja trädgården maximalt, men allt har väl inte lyckats lika bra... Efter den tidigaste potatisen sådde jag låga bönor, som grodde fint bara för att snabbt bli uppätna av något.  :P Andra-sådd av morötter grodde mycket dåligt. För ett par veckor sedan sådde jag rödbetor som kanske hinner bli små höstprimörer. Annars kan det ju alltid bli blast till sallad.

Sockerärter har jag sått i omgångar, men tycker att de vårsådda blir bäst. De sommarsådda plantorna tycks inte bli lika kraftiga.

Abigail

SV: Förlänga odlingssäsongen?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 23:38 »
Sallad vill inte gro så bra när det är för varm, man kan förså dem i något kärl och ställa svalt när de ska gro. Sedan fram i ljus och värme och så sedan skola ut när de är tillräckligt stora för att klara det.

Täckodling gör ju att marken håller värmen längre på hösten, med en fiberduk över och värmen kvar underifrån så kan växterna klara lite mer kyla.

Bo

« Svar #2 skrivet: 01 aug-11 kl 04:39 »
Så rödbetor i lådor att plantera ut efter den tidiga potatisen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 09:09 »
Odla klimatanpassade växter.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 01 aug-11 kl 09:26 »
Odla klimatanpassade växter.

Du menar att välja fröer som odlats lokalt? Eller generellt att välja rätt typ av grönsak (grönkål hellre än tomater, typ, fast det är ju rätt självklart). Eller menar du något annat?

Det finns gott om amerikanska sajter och böcker om "four season gardening", men alla idéer går ju inte att överföra till ett västsvenskt klimat, med andra temperaturer och ljusförhållanden. Samtidigt är det kul att se hur långt man kan pressa odlingssäsongen med enkla hjälpmedel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 01 aug-11 kl 09:29 »
Du menar att välja fröer som odlats lokalt? Eller generellt att välja rätt typ av grönsak (grönkål hellre än tomater, typ, fast det är ju rätt självklart).

Ja, klimatanpassade arter och sorter.

Jo, kanske självklart, men lätt att glömma bort om man mest bara tänker på hur man ska kunna odla tomater hela året. (Därmed inte sagt att du gör dito.)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 01 aug-11 kl 09:32 »
Ja, klimatanpassade arter och sorter.

Jo, kanske självklart, men lätt att glömma bort om man tänker på hur man ska kunna odla tomater hela året..

Jag har svårt att en få en vettig tomatskörd sommartid  :P, så det har jag nog inte tänkt. Kålväxterna är ju givna säsongsförlängare, frågan är som det finns andra som man inte tänker på i förstone.

Ser att det finns en närbesläktad tråd. Kanske slå ihop dem?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116349.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser