Tips och trix för att förlänga odlingssäsongen så långt in på hösten det går? Ljusbristen sätter ju stopp så småningom, men åtminstone där jag bor kommer första frosten ofta långt före höstmörkret.
Frostskydda med fiberduk är ju givet, liksom att använda växthus om man har. Men annars? Vilka erfarenheter har ni av att så på högsommaren och få sen skörd? Vilka växter/sorter har fungerat bra? Ta flera skördar från sådana ytor där man skördat något tidigt (som midsommarpotatisen) - vad sätter ni som andra-gröda? Och så vidare.
Jag experimenterar lite själv med att se hur jag kan utnyttja trädgården maximalt, men allt har väl inte lyckats lika bra... Efter den tidigaste potatisen sådde jag låga bönor, som grodde fint bara för att snabbt bli uppätna av något.

Andra-sådd av morötter grodde mycket dåligt. För ett par veckor sedan sådde jag rödbetor som
kanske hinner bli små höstprimörer. Annars kan det ju alltid bli blast till sallad.
Sockerärter har jag sått i omgångar, men tycker att de vårsådda blir bäst. De sommarsådda plantorna tycks inte bli lika kraftiga.