Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torr hud, solat för mycket eller VAD?  (läst 3920 gånger)

ebbadebba

• Småland
torr hud, solat för mycket eller VAD?
« skrivet: 31 jul-11 kl 13:39 »
Hej alla kunniga!

Vår svarta minigris har börjat flagna så förgjordat på senaste tiden. Vi har trott att det berott på torr hud eller att hon solat för mycket. Vi hade en gyttjepöl och vi undrade varför hon inte använde den tills vi kom på att hon tyckte att den var för djup. Tidigare sommrar så har hon svalkat sig i gyttjan och på så sätt ju fått skydd mot solen. Hade läst någonstans att man kunde ta solkräm, (helosan för djur har jag för mig) men den är ju helt omöjlig att kleta på? Fastnar ju bara...

Flagorna är mest på ryggen, främst vid nacken. Nu "byter" hon borst med så man ser det extra bra. Det är precis som om det svarta översta hudlagret försvinner. Hon kliar sig inte, hon verkar inte lida av det heller.

Men är det så enkelt att det är torr hud?

Vi har tagit en hink med vatten blandat med babyolja och hällt på henne med, ska fortsätta med det. Ska man ta babyolja eller är det bättre med raps-eller matolja?

Skabb har hon nog inte,  det har hon haft och symptomen stämmer inte.

Läste lite om svartskorv, vilket jag hoppas att det inte är :o Vet inte så mycket om det.

Någon som vet? Kan försöka ta lite kort på henne med senare...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: torr hud, solat för mycket eller VAD?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 14:19 »
Är grisen avskabbad? Rent rutinmässigt bör man göra det ett par ggr per år. Jag ger ivomecspruta 2 ggr / år det tar både skabb och inälvsmask.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 18:28 »
Du kan vara helt lugn. Din gris är fullt normal.  ;)
Grisar är av naturen torra i huden och de störs inte av det. Speciellt torra blir de när de fäller.
Jag brukar hjälpa mina minigrisar att fälla genom att dra bort borsten och sedan använder jag en gummiborste med mjuka noppor på. Då lossar det stora hudflagor samtidigt som man hjälper den nya borsten att växa ut.
På nacken så är de däremot ganska feta i huden, men jag brukat också använda "oljevatten" bara för att luckra upp de hårda hudflagorna så att de blir lättare att borsta bort.

Under tiden de fäller så kan de se väldigt tråkiga och "skabbiga" ut.
och visst kan det klia lite, men inte så mycket som om det vore ett skabbangrepp.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

galdur

• -
« Svar #3 skrivet: 04 aug-11 kl 23:20 »
Måste fråga varför KungTulle sprutar sina grisar 2ggr/år med Ivomec har dom skabb eller invärtesparasiter? Eller är det fall i fall dom har det? Jag sprutar endast mina om träckprov visar på parasiter precis som på mina hästar! Ta det inte som kritik jag är bara nyfiken ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 14:41 »
Måste fråga varför KungTulle sprutar sina grisar 2ggr/år med Ivomec har dom skabb eller invärtesparasiter? Eller är det fall i fall dom har det? Jag sprutar endast mina om träckprov visar på parasiter precis som på mina hästar! Ta det inte som kritik jag är bara nyfiken ;D

Det är i förebyggande syfte. Speciellt när man levererar kultingar.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ebbadebba

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-11 kl 15:46 »
Hej, sorry för det sena svaret då jag har varit i London några dagar  :D

KungTulle:
Nej, vi har varit dåliga med det (avskabbning och avmaskning), när vet. va här i våras sa hon att det inte va skabb iaf. Hade för mig att vi gett henne ivomec en gång i år men det va bara hennes vanliga vaccination så det är snart dags för en.

Gris-Eva:
Skönt att höra! Ska pröva med en sån där gummiborste tror jag.

Förresten så har hon nu badat flera gånger i lerbadet, det ser så härligt ut!

Tack för hjälpen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser