Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öron på blandras?  (läst 1394 gånger)

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
Öron på blandras?
« skrivet: 29 jul-11 kl 15:50 »
Har provat att söka men hittade inget.

Har blivit sommarfodervärd åt två små kaniner, tanken var att de ska gå hos mig och äta sig stora och sedan hamna i en gryta hos de riktiga ägarna till hösten. Om jag nu släpper tillbaka dem vill säga.  :-[
I alla fall, de är korsningar mellan gotlandskanin och fransk vädur, brunaktiga eller vad det nu heter och ohyggligt söta. 9 veckor gamla, plus minus moms. Vad jag funderar på är öronen, på den ena hänger bägge ner och jag antar att det är pappa vädurs gener som slagit igenom där (?) men på den andra så står ett öra upp och ett hänger. Ser ruskigt roligt ut.  :) Det har varit så i princip sen födseln så jag undrar - kommer det fortsätta vara så tro?
Jag kan noll och inget om genetik men om mammas öron står upp och pappas ligger ner så...  :)

Och så en bonusfråga som jag kom på precis nu, de har mest ätit pellets innan, jag är inte så sugen på att låta det vara huvudingrediens i deras kost nu när de är hemma hos mig. Idag har de fått gräs, pil, lönn, aspblad och lite allt möjligt annat som jag provat om de tyckte om. Plus massvis med klöverblommor och några nyuppdragna morötter. (Får ju fjäska in sig lite i början  :-[ :D)
Men, för att undvika att magarna protesterar allt för mycket - bör jag successivt sluta med pelletsen eller funkar det att sluta tvärt? Hö hade de i alla fall ingen aning vad man skulle ha till, den slet de ner och bäddade in sig i...  ::)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Öron på blandras?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 16:15 »
Svarar snabbt på öronfunderingen. Ja, den kan ha ett upp o ett ner hela livet. Eller så lägger sig det andra när den blir större (skulle tro det om de är så små än).
Kaninuppfödare och pelargontant.

jennabus

  • Inlägg: 62
  • Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
SV: Öron på blandras?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 16:58 »
Tänk på att det är med en kaninunge som med ett människobarn, man bör inte introducera för mycket nya saker samtidigt. De bör äta Hö (som är viktigt för all annan upptagning) innan man börjar med annat gott...
Gräs och grönsaker innerhåller väldigt mycket vätska och kan i för stora mängder  leda till väldigt kraftiga diare'er och även dödsfall om de inte är vana. Hö är basen och jag tycker att det bör finnas med även om de går på "lösdrift" och får naturlig föda....
Ratar de hö skulle jag konsentrera mig på att få in det i kosten först för att få en bra balans. Brukar minska pelletsen till en halv giva till en början och sedan ge bara hö tills de äter det ordentligt.



skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Öron på blandras?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 19:42 »
Jag har alla mina på 100% grönt hela sommaren. Hermelinerna klarar sig på bara bete men till ungrexarna måste jag slå gräs och de har ändå ganska dålig tillväxt trots avmaskning.

Inga problem med magarna, i början av säsongen reagerade hermelinungarna om det var mkt blad med överskott av nattbajs. Avhjälptes med att ge lite halm och blåbärsris och mindre blad mera grovt gräs.
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 6 användare (1 dolda)
von tratt, Lasse-hatten, Tur-Johan, GuyFromTheSky, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser