Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hanne markerar honorna  (läst 1747 gånger)

Stockros

Hanne markerar honorna
« skrivet: 29 jul-11 kl 08:35 »
Vi har två honor, Belgisk jätte. Vi köpte en hanne sent i våras , en Rex, och satte med honorna. Vi upptäckte snart att han "kissar" på dem. Jag antar att han gör det för att markera att honorna är upptagna av honom. Han kissar åt sidan i en lång stråle och honorna blir liksom halvt indränkta. Vi har ingen tidigare erfarenhet av kaniner. Gör alla hannar så här oavsett ras? Honorna hade ju innan han kom en mjuk och härlig päls, vilket de inte direkt har när han är med dom.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hanne markerar honorna
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 09:11 »
Om honorna inte har blivit betäckta och fått ungar fast att hannen gått med dem sedan i våras, så är det något fel.

Mina hanar har aldrig kissat på någon hona, och honorna blir i allmänhet betäckta inom en brunstcykel, 3 v. Efter brunst och parning tar det 4 v innan ungarna föds. Alltså bör hanen inte gå med honorna mer än 3 v, för om honorna brunstade första veckan så föds ungarna i fjärde veckan. Går hannen kvar med honan så kommer han att para sig med henne direkt efter födseln, och då föds nya ungar efter 4 v. Detta sliter för mycket på honan, förutom att ungarna kommer att växa dåligt i både första och andra kullen, och att ungarna är alldeles för små för att bli avvanda vid 4 v. Man delar på honorna och ungarna när ungarna är 8 v, och parar om honan när ungarna är 9 v.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stockros

« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 10:15 »
Honorna har blivit befruktade ett par gånger, så det borde inte vara problemet.
Kan det vara så då att det är just vår hanne som går runt och skvätter kiss?

Jag har tänkt att det var "naturligt" och bra för djuren att vara tilllsammans, samt praktiskt, men vi får kanske fundera på att separera dom mer för honornas och ungarnas skull.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 10:18 »
Jag har tänkt att det var "naturligt" och bra för djuren att vara tilllsammans, samt praktiskt, men vi får kanske fundera på att separera dom mer för honornas och ungarnas skull.
Det är "naturligt" för kaniner att dö av svält, olycka, rovdjur eller av att de är utslitna av allt födande vid max 1,5 års ålder. Det är "naturligt" att bara enstaka ungar i varje kull överlever till vuxen ålder. När vi håller husdjur/produktionsdjur är det sällan att vi är beredda att acceptera det som är "naturligt", vi vill att våra djur ska ha det bättre än så. Åtminstone så vill jag att mina djur har det bättre än så...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 19:37 »
Alla hanar, och även en del honor sprättkissar. Jag har därför alltid avelshanar utomhus med solida skiljeväggar.
//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 10:40 »
Jag såg detta för första gången i torsdags.
En av mina vuxna hanar gick i en hage som tydligen låg för nära hagen där 11-veckors mellerudsungar betade.
Hanen kissade i en lång båge 2 gånger, så jag var tvungen att tvätta några av ungarna  :P
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Stockros

« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 10:40 »
Okej, alla hannar skvätter. Då kanske vår hanne skvätter ovanligt mycket bara, eftersom vi ser det hela tiden. Eller så skvätter han mycket för att han har gått med honorna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser