Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekollon farligt för höns??  (läst 5435 gånger)

Hönsfia

  • Inlägg: 27
Ekollon farligt för höns??
« skrivet: 01 sep-06 kl 17:37 »
Undrar om det är någon här som vet om ekollonen är giftiga för hönsen? Har en stor fin ek precis bredvid en av mina hönsgårdar, och just nu ramlar det ner en del ekollon till mina fina Sussexhöns. Har sett att tuppen plockar i sig en del.

Vad göra? Stänga in hönsen eller ta ner eken?

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Ekollon farligt för höns??
« Svar #1 skrivet: 01 sep-06 kl 19:26 »
till svin är väl ekollon bra? jag drar mig den gamla lagentexten till minnes, "svin må i ollonskog släppas"

nä, men kan man ha någon användning för ekollonen? Jag har också ekar fulla i ollon.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Hönsfia

  • Inlägg: 27
Re:Ekollon farligt för höns??
« Svar #2 skrivet: 01 sep-06 kl 19:34 »
Ja, grisar tål ekollonen. Även på vintern när det ofta bildas mögelgifter i dem. men frågan är om hönsen verkligen tål dem.

Finns det ingen som är kunnig i frågan???

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Ekollon farligt för höns??
« Svar #3 skrivet: 01 sep-06 kl 23:58 »
Jag har stora ekar på min gård... och där ligger ekollon på marken. Har aldrig sett en höna äta något, inte heller har någon någonsin blivit sjuk. Så jag tror inte det är farligt.

Och du ska absolut inte ta ned eken!!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jon.b, Anders Flix, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser