Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelproblem i tomatfröodlingen  (läst 2781 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Snigelproblem i tomatfröodlingen
« skrivet: 28 jul-11 kl 17:16 »
Fick i våras tag i några få frö av tomaten 'Purple Calabash', en sällsynt bifftomat från 1600-talet. Den ska vara väldigt god och jag ville gärna prova att odla den och föröka upp fröna. Bifftomater trivs ju bäst i växthus, men jag har inget sådant än så jag tänkte försöka på friland i ett varmt och skyddat läge. Det fungerade finfint och jag har några fina tomater på gång.

MEN...i samma ögonblick som tomaterna började mogna så kom mördarsniglarna och klättrade upp i plantan och glufsade i sig de halvmogna (rodnande) tomaterna. Fasiken!  >:D Så vad göra? Jag kan tyvärr inte passa plantan från sniglar då jag bara är där på helgerna framöver.

Ska jag försöka gräva upp hela plantan och sätta den på balkongen i stan (varmt, skyddat läge och daglig passning) eller stör det plantan för mycket i fruktsättningen? Eller ska jag låta den stå kvar och hoppas på det bästa?

Kan man plocka av de halvmogna tomaterna som börjar bli röda och låta dem eftermogna inne? Blir fröna ok då? (för det är ju fröna jag vill åt som utsäde till nästa år)? Går det även med gröna frukter?

De två största och finaste frukterna som hade mognat mest är halvt uppätna, går det att (trots skadan) eftermogna dem inne för att få fina frön? 

Suck! Jag blir så trött på sniglarna! I år är de extra jävliga, rakar till och med rent på kirskålen!  :o

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Snigelproblem i tomatfröodlingen
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 23:47 »
Det går ju bra att eftermogna tomater inne och såvitt jag minns har jag även testat att ta frö från dem och det har funkat OK. Men är inte helt säker att jag minns rätt. Tycker dock att det borde fungera.

Tror även att det funkar att gräva upp plantan. De frukter den redan har borde kunna mogna klart på den. Däremot kanske ny fruktsättning är lite knepigare.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 01:37 »
Sniglarna ogillar, sand, aska, kalk/gips-pulver. Om du strör i ringar runt plantan så får du flerdubbelt skydd. Noga intill vägg om den står där.
Snigelpellets funkar! Dyra som pocker, men funkar.
Allt behöver påfyllning efter regn dock.
Köpa ankor.. ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 04 aug-11 kl 17:29 »
Tack för svaren!

Jag chansade och tog med mig tomaterna som hade börjat mogna, de får eftermogna inne i lugn och ro. Lämnade en mindre grön tomat på plantan och hoppas att den ska växa till sig innan jag gräver upp hela plantan och flyttar den till balkongen.

Hade inte tillgång till aska, sand, gips, kalk men det är helt klart värt att testa nästa år. Fast då hoppas jag kunna få tid över att bygga de där snigelsäkra upphöjda bäddarna med snigelstaket. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser