Fick i våras tag i några få frö av tomaten 'Purple Calabash', en sällsynt bifftomat från 1600-talet. Den ska vara väldigt god och jag ville gärna prova att odla den och föröka upp fröna. Bifftomater trivs ju bäst i växthus, men jag har inget sådant än så jag tänkte försöka på friland i ett varmt och skyddat läge. Det fungerade finfint och jag har några fina tomater på gång.
MEN...i samma ögonblick som tomaterna började mogna så kom mördarsniglarna och klättrade upp i plantan och glufsade i sig de halvmogna (rodnande) tomaterna. Fasiken!

Så vad göra? Jag kan tyvärr inte passa plantan från sniglar då jag bara är där på helgerna framöver.
Ska jag försöka gräva upp hela plantan och sätta den på balkongen i stan (varmt, skyddat läge och daglig passning) eller stör det plantan för mycket i fruktsättningen? Eller ska jag låta den stå kvar och hoppas på det bästa?
Kan man plocka av de halvmogna tomaterna som börjar bli röda och låta dem eftermogna inne? Blir fröna ok då? (för det är ju fröna jag vill åt som utsäde till nästa år)? Går det även med gröna frukter?
De två största och finaste frukterna som hade mognat mest är halvt uppätna, går det att (trots skadan) eftermogna dem inne för att få fina frön?
Suck! Jag blir så trött på sniglarna! I år är de extra jävliga, rakar till och med rent på kirskålen!