Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort "revir" har en kanin  (läst 4674 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Hur stort "revir" har en kanin
« skrivet: 27 jul-11 kl 22:12 »
Vår lilla rymmare har sin bur i hundgården då vi har förhoppningen att hon åtminstone ska tycka att den duger som vinterbostad ;). Nu sover hon under en trall som finns i hundgården.
När vi är hemma släpper vi ut våra höns och också Smulan (kaninen) så alla går lösa på gården. Och hon har studsat runt och hållit sig hemmavid.
MEN idag drog hon efter vägen bort till grannen - en sommarstuga (där dom guskelov sällan är) ca 150 meter bort. Och där for hon runt och åt som hon brukar.
Brukar kaniner ha så stora revir? Är det kanske dumt att ha henne lös om hon har börjat göra så stora lovar eller är det bara ungdomligt oförstånd ;D
Hon är 3½ månad och en Gotlänning
Och jag har aldrig haft kanin förr :D :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur stort "revir" har en kanin
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 00:07 »
Om hon och ni fortsätter så löses problem nog snabbt och hon blir mat.

Verkar som om hon blir könsmogen och mera äventyrlig, letar kanske efter sällskap??

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 00:27 »
kaniner brukar vara väldigt stationära..rymmare håller sig oftast på tomten.. 
Fjäderfän och kaniner

skogskälla

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 10:57 »
Om hon och ni fortsätter så löses problem nog snabbt och hon blir mat.

Verkar som om hon blir könsmogen och mera äventyrlig, letar kanske efter sällskap??

/Januschka
Ja, det vore ju dumt om räven hann före  ;)
Sällskap, hm hade ju hoppats att hon skulle nöja sig med oss, hunden och hönsen.
Det verkar ju lite vanskligt att ha flera kaniner i hop som jag förstått det och det kanske inte går att tillföra en ny liten (8 veckors) i samma inhägnad? Eller går det??  Naturligtvis med egen bur i såfall.
Inhägnaden dvs hundgården är på ungefär 100 kvm, det finns buskar, träd och en jäkla massa ogräs.
Hennes bur står där och är alltid öppen och där finns hö, (som byts ut ibland) vatten, saltsten och så brukar vi sätta in lite godbitar - bröd, äpple osv.
kaniner brukar vara väldigt stationära..rymmare håller sig oftast på tomten.. 
Tyvärr verkar hon inte riktigt förstå det där med tomtgränser, hon drog iväg till grannen i går igen. Och där är hon och grejar hela dan vilket känns lite osäkert.
Tror att hon ska få vara instängd i hundgården några dagar.
Kan ju tycka att det är synd, jag trivs med att ha mina djur runt omkring mig fritt gående, men inte till vilket pris som helst.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 11:08 »
Om det finns fler kaniner på tomten så stannar rymmarna oftast där.

Att ha flera honor tillsammans är sällan ett problem, så länge de har gott om plats och har vant sig vid varandra. Bäst är att sätta ihop dem vid 8 v ålder, men det brukar funka att sätta in en kaninunge på 8-10 v hos en äldre hona också, särskilt om de flyttas till en helt ny bur och om de har gott om plats. När de vant sig vid varandra kan man flytta dem tillbaka till den gamla inhägnaden.

Det kan bli bråk om någon av kaninerna får ungar.

Jag tycker det verkar helt onödigt att släppa kaninen utanför inhägnaden om den är ca 100 m2, då är det bättre om ni placerar in bord och liknande i inhägnaden så att ni kan vara där när ni vill umgås med djuren. Att ha ett litet bytesdjur som en kanin helt fritt är att ta stora risker.

Jag har diverse fjäderfä, de går i stora inhägnader, på flera tusen kvadratmeter, vissa av dem. Jag skulle aldrig få för mig att ha dem helt fritt, de kan vandra rätt långt, särskilt om de kommit på att gräset är grönare hos grannen.

Jag har även kaniner, de har hyfsat stora burar, men eftersom jag har dem för produktion så har jag dem inte lösa. Jag har även problem med vildkaniner, därför kan jag inte använda betesburar. Vildkaniner smittar tamkaniner med diverse sjukdomar, t ex gulsot och kaninpest, nosematos, coccidios osv. Bäst är att hålla kaniner på sådant sätt att de inte riskerar att komma i kontakt med vildkaniners avföring, och heller inte kunna lukta på varandra med direktkontakt. Många sjukdomar har snabbt förlopp, och veterinärer kan väldigt lite om kaniner. Dessutom är det dyrt att behandla dem.

Eftersom ni bara har en kanin till sällskap så kanske den är vaccinerad? Överväg det annars, så som ni håller kaninen är risken för smitta stor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 11:21 »
Tror inte vi har vildkaniner här omkring - harar däremot det finns det gott om.
Tanken bakom kaninen är att ta en kull till våren och sen känna efter om det känns okey att slakta och äta själva. Dvs som vi gör med hönsen.
Att det bara blev en kanin är för att jag alltid varit lite skeptisk till "råttliknande djur" så jag har aldrig ens tagit i en kanin innan denna. ;D ;D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-11 kl 18:26 »
Tror inte vi har vildkaniner här omkring - harar däremot det finns det gott om.
Tanken bakom kaninen är att ta en kull till våren och sen känna efter om det känns okey att slakta och äta själva. Dvs som vi gör med hönsen.
Att det bara blev en kanin är för att jag alltid varit lite skeptisk till "råttliknande djur" så jag har aldrig ens tagit i en kanin innan denna. ;D ;D

Eftersom harar och kaniner inte är släkt är de inte drabbade av identiska sjukdomar och parasiter.

Kaniner som råttor?? Långsvans?? Runda öron??  :o   ;D

Sedan är det ju svårt att få ungar om man bara har en kanin ;) ..

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 19:33 »
Mycket möjligt att hon letar sällskap. Jag som har både honor och hanar på den stora och vildvuxna tomten behöver inte oroa mig om ngn rymmer, grannen har en golfgräsmatta som är skittråkig i jämförelse.

Skaffa fler =D!
//Lina

skogskälla

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 19:58 »
Eftersom harar och kaniner inte är släkt är de inte drabbade av identiska sjukdomar och parasiter.

/Januschka
Ja jag vet att jag kanske inte är helt logisk i mitt förhållande till kaniner ;D ;D ;D,.
Har dock fått omvärdera dessa djur (åtminstone våran Smulan  ;))
Och det där med blommor och bin det har jag stenkoll på :-[ :-[, fattas bara annat med 3 barn. Hade nog tänkt "låna" hane.
Ska kolla med "min" uppfödare om hon har kvar nån från senaste kullen - ska bara bygga en bur till  :D :D
Tack alla för feedback - det är inte lätt att vara nybörjare :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 09:34 »

/Januschka

Harar och kaniner är familj =). Familjen hardjur, leporidae. De har olika antal kromosomer men det har hänt att det blir avkommor mellan hare och kanin, infertila sådan. Att jämföras med hästar och åsnor som tillsammans får mulor eller mulåsnor.

De drabbas ibland av samma parasiter, exempelvis springmask och coccidios. Harar är dock extremt känsliga mot coccidios, om man har dem i fångenskap (vilket inte vem som helst får ha) är det krav på att de ska ha nätgolv :P.

Kaninvirus-sjukdomarna Kaninpest (Myxomatos) och Kaningulsot/kaninblödarsjukan (RVHD) är dock artspecifika.
//Lina

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 10:43 »
Kaniner går inte så långt men kan lätt bli byte för rovfåglar, katter och rävar. Min far födde upp matkaniner under min barndom och hade dem ofta i flyttbara betesburar under sommaren. Då vi bodde i skogskanten hade vi mycket vilt på besök och coccidos var ett problem. Min far kom på att vanliga AD-droppar för barn gav ett visst skydd och satte in ett fat åt ungarna när de blev avvanda. De som vägrade smaka blev tvångsmatade med en tesked. Man kunde se att de hade varit angripna pga de vita fläckarna på levern när man slaktade men de blev inte sjuka. Se upp för överdosering dock!!!! Jag tror han gav en engångsdos men jag är inte helt säker.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 13:32 »
Håller med om att 100 kvm. borde räcka för en kanin, om hon dessutom inte vet var tomten slutar  ;D
Att sätta ihop vuxna mellerudskaninhonor har enligt min uppgift fungerar bra, vet inte hur gotlandskaninens temperament skiljer sig från dem.
De honor jag har som bor tillsammans verkar ha glädje av varandra, och har de dessutom en stor yta att dela på så finns det väl ingen anledning att bara ha en kanin?  8)
De flesta kaniner jag har bor ensamma dock, fast jag märker att de har glädje av varandra även genom gallret...
En äldre hona jag har fick bättre humör och matlust efter att jag flyttade hennes bur närmre de andra kaninerna  :-*
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 22:12 »
Du kan ha två honor tilsammans och ha kull på dom tilsammans (om deras temperament är ok  ???)
"Problemet" är at om deras kullar kan få samma färg kan det bli svårt at veta vilka ungar som tilhör vilken hona.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 22:57 »
Tack för alla råd ;D.
Har pratat med Smulans uppfödare, så nu kommer hennes kullsyster hit på prov på måndag.
Är riktig pirrig, Smulan är jag ju van vid från det att hon var 8 veckor, men en ny nästan vuxen oj oj :-\ ;)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 11:32 »
Tack för alla råd ;D.
Har pratat med Smulans uppfödare, så nu kommer hennes kullsyster hit på prov på måndag.
Är riktig pirrig, Smulan är jag ju van vid från det att hon var 8 veckor, men en ny nästan vuxen oj oj :-\ ;)

Härligt! Grattis till er alla!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 3 användare
ärt, Be, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser