Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill plantera björkar  (läst 13831 gånger)

Ting

• Gäst
Vill plantera björkar
« skrivet: 27 jul-11 kl 12:23 »

Vi har tagit ner flera risiga/halvdöda askar och vill ha nya träd. Har en massa björkar på gården som jag skulle vilja ta sticklingar ifrån men hur gör jag? jag satte ner några grenar i vattentunnan men de sloknar bara :P
Hoppas ngn kan ge tips :)

christelle

• Blekinge
SV: Vill plantera björkar
« Svar #1 skrivet: 27 jul-11 kl 13:06 »
Vi har tagit ner flera risiga/halvdöda askar och vill ha nya träd. Har en massa björkar på gården som jag skulle vilja ta sticklingar ifrån men hur gör jag? jag satte ner några grenar i vattentunnan men de sloknar bara :P
Hoppas ngn kan ge tips :)
Undras om det verkligen går att ta sticklingar av björk  ??? Det bästa är att gräva upp småbjörkar, se till att få med en jordklump och plantera i välvattnad planteringsgrop - helst när bladen fallit och trädet gått i vila.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #2 skrivet: 27 jul-11 kl 13:44 »
Nej utan förbjudna växthormoner lär det inte lyckas.

Ting

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-11 kl 14:36 »
Tack för era svar....oh Näää vad trist :-\ ska försöka ta upp en liten med jordklump i höst o försöka ist då. Finns det några träd man kan ta sticklingar på lättare?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-11 kl 15:45 »
de flesta salixarter funkar bra att sticklingsföröka.. typ alla utom sälg.. 
vill du ha björk eller rönnplantor så finns det gott om det i min trädgård om du har vägarna förbi härryda..även ek...tall o gran...
Fjäderfän och kaniner

Ting

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-11 kl 16:00 »
de flesta salixarter funkar bra att sticklingsföröka.. typ alla utom sälg.. 
vill du ha björk eller rönnplantor så finns det gott om det i min trädgård om du har vägarna förbi härryda..även ek...tall o gran...
'

Vad snäll du var :) jag har salixarter så jag kan försöka med dem. synd att det inte gick med sälg för de bli ju ganska stora träd.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 19:27 »
Tack för era svar....oh Näää vad trist :-\ ska försöka ta upp en liten med jordklump i höst o försöka ist då. Finns det några träd man kan ta sticklingar på lättare?
Vi har balsampoppel som slår rot i princip var, när och hur som helst. Vi använde poppelpinnar som markering i potatislandet en vår - och fick en smärre skog  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jul-11 kl 19:34 »
Jag tog också sticklingar av poppel i våras, osäker på vilken sort. Men av doften från knopparna att döma var det någon sorts balsampoppel, de luktade verkligen gott. Hur som helst så tog jag sticklingar med stora, fina knoppar. De visade sig dock vara blomknoppar, så alla sticklingarna började med att blomma. Efter detta verkade de en aning trötta, men har nu kommit sig allihop. Helt fantastiskt att krafterna räckte både till blomning, rötter och nya skott och löv. Så vill man ha något som är enkelt att sticklingsföröka och blir stort rekommenderar jag poppel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jul-11 kl 19:48 »
Ja, högsommaren är inte optimal för plantering. Åtminstone inte en normal högsommar när det är soligt och varmt, för då behöver träden eller vad man nu planterar extra mycket vatten. Eftersom rotsystemen ännu inte etablerat sig i marken har de svårt att suga i sig tillräckligt mycket.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 jul-11 kl 22:04 »
Ja, högsommaren är inte optimal för plantering. Åtminstone inte en normal högsommar när det är soligt och varmt, för då behöver träden eller vad man nu planterar extra mycket vatten. Eftersom rotsystemen ännu inte etablerat sig i marken har de svårt att suga i sig tillräckligt mycket.
Nej optimalt är det inte men det går om man är väldigt flitig med vattningen och gärna skugga ner växterna på soliga platser. Jag har precis flyttat fyra vinbärsbuskar, en krusbärsbuske och en vinplanta. De slokar och har fällt en del blad men ser ut att klara sig.

Ting

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 23:25 »

Jag vet att det inte är optimalt el helt enkelt dumt att ens försöka mitt i sommaren, men då jag har mkt skog och ängar = en massa olika fjolårsskott av en massa olika träd såg jag idag. jag frågade bara om det gick att att ta skott av björk för jag har en hel alle med dem och de är så fina. Iaf så har vi tagit ner ca 5-6 mångåriga askar och det blev hemskt naket runt hönshus o ladan, så jag fick lite panik :P
Nu har jag inventerat runt ena ängen och fann 7 små träd som jag drog upp så roten kom med så jag satte dem i varsitt spann med jord och ställde dem på norrsidan under en massa träd och tänker vattna,vattna,vattna och hoppas på att de tar sig, annars gör jag det senare.
Det var olika trädsorter av fjolårsskott så jag hoppas.
En gång tryckte jag ner en kapad gran på 1.5 m jämte dammen och den slog rot,kunde jag aldrig tro men där stod den med väta hela tiden (juni)

Ting

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 23:26 »
Men varför öht ta risken om det inte är så att man vill ha extra jobb och passning?

jag har all tid i världen och jobbar bara hemifrån så då e det väl ok ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 28 jul-11 kl 08:00 »
Nu har jag inventerat runt ena ängen och fann 7 små träd som jag drog upp så roten kom med så jag satte dem i varsitt spann med jord och ställde dem på norrsidan under en massa träd och tänker vattna,vattna,vattna och hoppas på att de tar sig, annars gör jag det senare.
Det var olika trädsorter av fjolårsskott så jag hoppas.
Kan du inte stoppa dem i jorden direkt om du ändå har möjlighet att sköta och vattna? Bäst är att gräva upp med jordklump som sitter kvar med gräs och allt och sedan sätta i välvattnad planteringsgrop.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 28 jul-11 kl 08:14 »
Men varför öht ta risken om det inte är så att man vill ha extra jobb och passning?
Har man tid så är det både en liten utmaning och kärt besvär - blir så glad och nöjd när växterna klarar sig.  :D

Ting

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jul-11 kl 08:58 »
Kan du inte stoppa dem i jorden direkt om du ändå har möjlighet att sköta och vattna? Bäst är att gräva upp med jordklump som sitter kvar med gräs och allt och sedan sätta i välvattnad planteringsgrop.

ja precis, jag funderade på att göra det igår men jag tyade inte att gräva så många hål då marken var hård som cement,maken la tak och hade inte tid med mig :P ;D nu kan jag bevaka,vattna ofta allihopa och plantera ut dem lite senare, men undrar när det är bäst att plantera ut dem så de hinner stadga sig innan vintern kommer ::)

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jul-11 kl 09:22 »
Askarna kanske skjuter rotskott som du kan spara.

fishyerik

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 jul-11 kl 11:47 »
Om du har björk i närheten är det väl bara att vända vända ner det som växer där nu så frösår sig björkarna av sig självt, men det är rätt tålamodsprövande jämfört med att gräva upp plantor som vuxit några år. Jo, jag vill också tjata om att gräva upp med hel jordklump, så stor och hel som du orkar, det förbättrar förutsättningarna enormt.

Salix som redan är nämnt hör väl till de minst tålamodsprövande i väntan på att det "ska bli något", en del varianter har jag hört att vissa har upplevt något besvärliga att kontollera/bli av med.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ting

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jul-11 kl 12:30 »
Askarna kanske skjuter rotskott som du kan spara.

Ja jag har flera rotskott redan men jag anar att alla askar på gården har askdöden? vilken sjukdom det nu är som spökar. Så jag har flera stora träd kvar runt gården som är helrisiga,typ spökträd. Det är därför inte så kul att låta rotskotten växa kanske ::)

Ting

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 jul-11 kl 12:35 »
Om du har björk i närheten är det väl bara att vända vända ner det som växer där nu så frösår sig björkarna av sig självt, men det är rätt tålamodsprövande jämfört med att gräva upp plantor som vuxit några år. Jo, jag vill också tjata om att gräva upp med hel jordklump, så stor och hel som du orkar, det förbättrar förutsättningarna enormt.

Salix som redan är nämnt hör väl till de minst tålamodsprövande i väntan på att det "ska bli något", en del varianter har jag hört att vissa har upplevt något besvärliga att kontollera/bli av med.

Jag ska absolut be gubben skynda med taket så vi kan, el HAN kan gräva ur stora rotklumpar, ;D han har inte lika bråttom som jag ;D jag körde en testing testing

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 jul-11 kl 18:43 »
Hästkastanj borde vara lätt att föröka med sticklingar. Jag sågade ner en i vintras, och jag har aldrig sett ett trädslag till att växa. Jag sparade en bit stock som slöjdmaterial, och det växte ju mängder med skott från den, tjocka som fingret. Även grenar var det mycket liv i, det tog lång tid innan de dog där jag dragit ihop dem i hög.

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser