Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs  (läst 9604 gånger)

kristoffersen

• Östergötland
Majs
« skrivet: 26 jul-11 kl 11:07 »
Hej

Odlar majs för första gången. Har två "halvpallskragar" som jag odlar dom i. Fyllde men ny bra jord och gödsel. Dom står relativt soligt har sol i stort sett hela dagen. Tror jag satte dom i maj månad om jag inte minns fel. Det är sockermajs (köpte frön på Netto av alla ställen). Nu har dom iaf växt upp. Jag har eftergödslat med gräsklipp. Riktigt gröna och fina ca 120- cm långa. Men jag har inte sett nångra frön eller fröstångar, ingen antydan till frukter heller. När kommer detta?

Nina K

• Skåne
SV: Majs
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 11:17 »
Du bör kunna se utväxten som är majs kolven. Växer ofta mitten och längre ner på stammen. Våra är planterade första maj och de har.

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 11:21 »
Hmm kanske kolla mer noga men jag har inget sett ännu... Hoppas att det blir nått jag har sett fram emot detta.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 11:49 »
Står det på fröpåsen hur många dagar det ska vara mellan sådd och skörd? Om det är en sort som är olämplig för sverige så kanske det står typ över 100 dagar.

Jag satte också frön i landet, i Västerviks kommun, i maj, och de har börjat blomma nu. De som jag förodlade någon månad innan har blommat sedan flera veckor.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 11:57 »
Funderar på om det fått dåligt med sol iaf. Första veckorna var jättedåliga. Det står iaf i direkt solljus till ca 1600 på dagen sedan blir det lite skuggigare. Kan man gödsla med något?

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 13:35 »
Kan man använda konstgödsel typ NPK eller vad det heter?

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-11 kl 19:36 »
Hemma nu och har granskat mina plantor men kan inte skönja någon antydan till blomma.  Vad kan det bero på plantan är ca 1 meter hög

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-11 kl 21:48 »
mina plantor var ca1,5meter höga innan kolvarna började synas..nu är de väl närmare 2meter höga.. mycket vatten och gödsel gillar de..  jag fick en påse blåkorn som jag hällde på och det funkade fint..
Fjäderfän och kaniner

Ting

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jul-11 kl 14:45 »
Jag odlar majs varje år ett tiotal både för att det är fint och gott. Mina är bara en meter nu för jag satte nog ut dem lite för sent men väder o vind bestämmer man inte över. men de kommer bli ca 2 m innan det blir majs och vissa år hinner de inte utvecklas så bra. så hav tröst och tålamod :)

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-11 kl 19:16 »

kurt

« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 19:24 »
Odlar man vindpollinerade växter i växthus, så får man själv hjälpa till med pollineringen

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 20:53 »
Tomater går bra att pollinera genom att duscha plantorna med vattenslangen - har provat i år och det funkar - fast blir bättre pollinerat om man penslar  :D

Fast tomater är ju självpollinerare, det är inte majs.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-11 kl 21:13 »
kontrollerade höjden på majsen..närmare 2,2meter höga. :D..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jul-11 kl 21:20 »
Jag kör förbi några majsfält på väg till jobbet varje dag, och jag tror inte deras majs är högre än en meter ännu. Det är egentligen på gränsen till för kallt för majs där jag bor, men det är alltid någon som vågar varje år

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #14 skrivet: 27 jul-11 kl 21:40 »
Majs har lång mognadsperid. Kolvarna utvecklas vid bladfästet. Du kommer att se dem tydligt långt innan det är dags att skörda. Fram på hösten plockar du av alla kolvarna, även de som inte har utvecklats. Dessa fryser du in som minimajs och slänger i wookgrytan till vintern.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Ting

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jul-11 kl 23:29 »
kontrollerade höjden på majsen..närmare 2,2meter höga. :D..

Lyllos, jag var för sen med att sätta dem detta året. hur stora är dina när du planterar ut dem?

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 27 jul-11 kl 23:43 »

Använd inte konstgödsel vad du än gör. Konstgödsel utarmar jorden och tillför bara död näring som försvagar den naturliga livscykeln för alla växter. Det inbjuder sålunda skadeinsekter som kommer för att förgöra dessa svaga plantor. Konstgödslade grödor må se stora och fina ut men det är en synd som bara leder till naturens fördärv. Det finns ingen anledning att fortsätta använda dessa medel och de borde avsakffas snarast av ALLA! -Min åsikt.

Använd gräsklipp eller annat organiskt material som du lägger runt plantorna finfördelat och ca 5cm tjockt, fyll på efterhand som det bryts ner. Man kan enkelt tillverka eget gödselvatten genom att blötlägga vallört eller nässlor i vatten ca en vecka. Späds en del gödselvatten på tio delar vatten.

Men om man gödslar för mycket brukar de flesta växter som jag känner till utveckla mycket grönmassa men mindre frukt. Kan det vara det som har hänt dig? Majs ska planteras i "block" snarare än i rader eftersom de behöver pollineras av varandra för att frukt ska bildas.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #17 skrivet: 28 jul-11 kl 09:20 »
Det kan man helt säkert. Växterna behöver näring för att utvecklas ordentligt. Alternativet är att skaffa en ko :), vilket ju är det bästa.
Att samla gräsklipp och använda gödselvatten går väl kanske om man inte har så stort grönsaksland. Att använda sin välbrunna kompost är ju självklart. Men det ena utesluter inte det andra.
Min bästa ägodel är min vedspis!

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 28 jul-11 kl 18:00 »
Jag har kombinerat lite gräsklipp, lite konstgödsel (förlåt mig mina synder :) ).

Jag tror att jag behöver ca 1-2 månader till innan det växt klart (kollade förpackningen) men jag hade gärna sett att det börjat blomma snart... Men tålamod är en dygd!

Dom är vackra att se på i alla fall.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 28 jul-11 kl 20:02 »
Lyllos, jag var för sen med att sätta dem detta året. hur stora är dina när du planterar ut dem?
först drog jag upp dem till 10cm inomhus..sen plantera jag om dem en och en och ställde ut dem i växthus.. sen satte jag ut dem när de var ca30-40cm höga ..  ca30cm mellan plantorna och jag har kupat upp jord mot stammarna på dem(de ville gärna välta i början)..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser