Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska vs krom/alungarvade skinn?  (läst 10588 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Ekologiska vs krom/alungarvade skinn?
« skrivet: 24 jul-11 kl 19:18 »
Är det någon större skillnad på känslan och kvalitén på dessa skinn eller handlar det enbart om hurvida de går att tvätta eller ej? Och hur ofta vill man egentligen tvätta ett fårskinn? Jag ska bereda 5-10 skinn i år och planerar att skicka dem och vet inte vad jag ska välja. Kostnaden är miundre viktig, jag vill ha användbara och fina skinn som gärna är ekologiska. Några tips?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Birgit

SV: Ekologiska vs krom/alungarvade skinn?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 18:01 »
Har själv ännu inte berett eko, då de flesta som har köpt mina skinn viljat ha tvättbara.
Däremot har jag en bekant som provat Tranås eko-skinn. Jag har själv hämtat åt henne, så jag har kollat dem noga. Måste säga att jag upplevde en helt annan känsla när jag tog i dem. Köttsidan är mer levande på något sätt. Väldigt mjuk och len, nästan lite "fet".
Så det ska jag absolut testa framöver.
Kromgarvat blir ju väldigt bra, men känns fel med kemikalier i skinnen. Alun är ju också en kemikalie och det vore trevligare om fler alternativ fanns. Vet att Flygsfors har naturgarvat också, bl.a mimosa.

Guran

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-11 kl 14:47 »
Skickade till Jakt och Trofé i Boliden. Fick ekogarvat men satte mig inte in i hur det gjordes. Drygt 600 kr per skinn. Fick tillbaka skinnen snabbt. Har skickat till Tranås denna gång; skickade i april och har inte hört ngt om det ännu.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 13:55 »
Tranås har ju lite större omsättning, så det tar kanske längre tid. fast 600:- tar de inte.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 16:15 »
Tranås Skinnberedning tar jättelång tid på sig, tycker jag!!

Donnia är bättre! Får de skinnen innan 15/10(tror jag att det är) så är de tillbaka till Lucia! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 17:41 »
Tycker jag också.Vi slaktade i slutet av oktober och har inte sett röken av våra skinn. >:(

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 aug-11 kl 16:32 »
Hej vi har nu varken bråttom eller bryr oss så mycket om vad det kostar utan vill framför allt höra vad ni som köpt ekogarvat tycker om kvaliteten och känslan. Hel enkelt hur och var får man det allra finaste utav sina skinn om man inte har så många och inte räknar med att det kommer att bli särskilt många fler i framtiden heller (funderar på att skaffa ko istället ;=)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 01 aug-11 kl 20:37 »
Citera
ycker jag också.Vi slaktade i slutet av oktober och har inte sett röken av våra skinn. >:(
Slaktade ni hemma eller på slakteri? Det senare kan vara en förklaring om det dröjer, de skickar inte så ofta.

Jag tycker det är fel att skicka skinnen utomlands, så jag använder inte Donnia, men gjorde för många år sedan. Var inte nöjd med dem. Fast Tranås finns väl i generna eftersom min morfar jobbade där som skinnberedare ;)

Har däremot sett fantastiskt fina skinn från Flygsfors.

Guran

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-11 kl 21:15 »
Jakt och trofé verkade gör fina skinn men vi bad om att de ej skulle klippa dem vilket jag ångrade senare. Det viktigaste då var att det skulle vara naturgarvat och så nära som möjligt att frakta dem.
Jag har inte så stor erfarenhet av skinn med vi har, och har haft, köpes och de känns nästan konstgjorda jämfört med de vi fick från Jakt och trofé.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 aug-11 kl 21:41 »

Donnia är bättre! Får de skinnen innan 15/10(tror jag att det är) så är de tillbaka till Lucia! ;D

Har bara skickat ( 2st) en gång, ovh de var framme ett par dagar innan lucia. Och sen kom lucia, och julen, och nyår, inga skinn... Mailade dem och var lite irriterad. Fick svar :Oj förlåt, men du ville ju ha ett pälsfärgat. Så då gällde det visst inte... De fick i alla fall bjuda på returfrakten! Men fina blev de i alla fall!!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guran

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 21 okt-11 kl 11:22 »
Fick skinnen från Tranås idag och de var värd all väntan; vilka vackra! Dyrt men det är ju egna lammskinn som vi slaktat/flått själva så det känns extra speciellt. :D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 21 okt-11 kl 17:17 »
Har däremot sett fantastiskt fina skinn från Flygsfors.
Vet du något om dem? Prisnivå etc? De har visst ingen hemsida eller mail, utan bara telefon.
Har två saltade skinn i stallet som jag hade tänkt skicka till Tranås, men det är alltid intressant att undersöka alternativen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 okt-11 kl 17:49 »
Det är alltid lite som julafton att få tillbaka skinnen! ;D ;D
 Man får dessutom kvitto på allt arbete man har lagt ner på djuren avelsmässigt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #13 skrivet: 21 okt-11 kl 21:09 »
I år har gjort eko-pläd hos Tranås av två av våra skinn resten traditionella mattskinn. De ekogarvade blir jättemjuka och fina. Fluffig pälssida (vi har Finull) och mjuk gräddgul baksida. De tvättbara får tyvärr en tråkig blåaktig ton (vita skinn), både i pälsen och baksidan, som inte känns naturlig men för den som vill kunna tvätta så spelar det kanske ingen roll. Årets skinn ska vi skicka till Donnia bara för att prova deras beredning. Mina två eko-garvade är redan bokade av kunder som vill ge sina barnbarn fina "naturliga" skinn. Småbarnsföräldrar är nog mer för tvättbara, numer ska ju allt köras i maskin så fort det får en liten fläck. Kanske de tycker att de får mer för pengarna med ett tvättbart.  ??? 

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-11 kl 23:53 »
I år har gjort eko-pläd hos Tranås av två av våra skinn resten traditionella mattskinn. De ekogarvade blir jättemjuka och fina. Fluffig pälssida (vi har Finull) och mjuk gräddgul baksida. De tvättbara får tyvärr en tråkig blåaktig ton (vita skinn), både i pälsen och baksidan, som inte känns naturlig men för den som vill kunna tvätta så spelar det kanske ingen roll. Årets skinn ska vi skicka till Donnia bara för att prova deras beredning. Mina två eko-garvade är redan bokade av kunder som vill ge sina barnbarn fina "naturliga" skinn. Småbarnsföräldrar är nog mer för tvättbara, numer ska ju allt köras i maskin så fort det får en liten fläck. Kanske de tycker att de får mer för pengarna med ett tvättbart.  ???
Jag har beställt några eko och några vanliga från Tranås, det som fick mig att beställa några av varje sort var att Tanås själva verkar tycka att ekoskinnen har sämre kvalitet och ingen här riktigt kunde svara på min fråga. Ska bli spännande att se resultaten!

Sara Albinson

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 28 okt-11 kl 08:50 »
Vi bereder våra skinn ekologiskt i Tranås och de blir jättefina! Även om det tar låååång tid...

Som skrevs tidigare så slipper man den grön/blå tonen i de vita skinnen. De kromgarvade skinnen måste dessutom blekas för att få bort den tonen.

Har också varit med om att nån av de anställda i Tranås inte rekommenderar en ekologisk garvning, men har också pratat med nån där som talade väldigt varmt om det och visade skillnaderna och fördelarna.

Även om 3värdigt krom, som används vid garvning, inte är så farligt så omvandlas det till 6värdigt krom, som är kraftigt cancerframkallande,  när ett skinn eldas upp.

hustran

« Svar #16 skrivet: 28 okt-11 kl 16:35 »
Det var precis det jag undrade över.Tycker att de tvättbara från Tranås får en svagt blåfärgad ton.Fick då svaret att det har med aveln att göra men jag undrar jag. Vi har Gutar och skinnen är vackra inte tu tal om annat men hur mycket är aveln?De är "vackert" blågrå och så kanske man är van att se alla päls och guteskinn.

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 28 okt-11 kl 17:20 »
Jag har naturgarvat skinn själv och tycker att de är lika mjuka och fina som de kromgarvade skinn jag hade sedan förut. På vintern/våren är det bara att lägga ut de naturgarvade skinnen med pälssidan neråt i snön så blir de rena och fräscha. Skinnet får inte bli blött såklart. Jag röstar för att ni ska naturgarva  :)
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 28 okt-11 kl 18:25 »
En fundering, det är ca 100kr/st dyrare att göra eko-skinn kan man få igen dom pengarna när man säljer?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 okt-11 kl 18:57 »
Har man bara ett eller två skinn så tycker jag att man lika gärna kan ta å fett- eller alungarva dem själv istället för att skicka dem.... Mer skinn än så tar lite för lång tid (åtminstone för oss) att ta hand om själva.

I Lotta Rahmes bok står allt, om än i rätt konstig ordning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser