Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka duvvor?  (läst 3485 gånger)

Kista

• Gäst
Sjuka duvvor?
« skrivet: 24 jul-11 kl 13:49 »
jag har köpt 4 skrattduvor. När jag kom hem och släppte ut dem i voljären märkte jag att 2 bara satt uppburrade på marken.de har gjort så sen jag köpte dem för 4 dagar sen. Bara sitter, jag lyfter upp dem på pinnen men de sitter uppburrade på golvet nästa gång jag kommer dit igen.

Dem äter och dricker. vad är felet?

kan de vara "ledsna" efter flytten?

AmazingNature

• Småland
SV: Sjuka duvvor?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 18:56 »
Det är svårt att svara på detta bara så. det kan finnas flera orsak till det. Är det vuxna honor? är det två par du har köpt? Bodde dem ihop redan innan? bodde de inne och är nu ute? Skrattduvor sitter uppburrade när de ska sova så det är inget kontigt med just detta beteende. Däremot är de så hela tiden är det inte normalt och visar att nåt inte är som det ska. Har du kollat avförringen? ser det normalt ut? Hur gamla är dem?

Kista

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 10:55 »
De är unga, inte vuxna. Så kön vet jag ej.
De bodde ihop innan ja
Inne eller ute vet jag inte..
De sitter jämnt så, igår fick jag rensa deras fötter eftersom de helatiden bara går runt på marken i bajset.

Avföringen är svårt å kolla, går fler duvor i buren sen tidigare.

lantis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 21:08 »
Har du vuxna duvor i buren också? Då är det säkert de som motar ner dem på golvet. Jag hade 2 par duvor i en utevoljär och ena paret fick 2 ungar och de fick inte komma upp på pinnarna när de blev lite större.
Nu har jag flyttat om så jag har mest ungfåglar och 2 andra par i buren och nu är det mer fart på mina två som alltid satt på backen.

Kista

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 12:55 »
Har du vuxna duvor i buren också? Då är det säkert de som motar ner dem på golvet. Jag hade 2 par duvor i en utevoljär och ena paret fick 2 ungar och de fick inte komma upp på pinnarna när de blev lite större.
Nu har jag flyttat om så jag har mest ungfåglar och 2 andra par i buren och nu är det mer fart på mina två som alltid satt på backen.

Jag har blandrasduvor brevduvaxpåfågelduva. Så de är en aning större än skrattisarna. Men varför blir de andra 2 inte nerknuffade??? Det är bara de två vita som sitter på marken...

ägaren sa att de inte kunde styra sina vingar ännu, kan det vara därför?

AmazingNature

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 15:49 »
Jag har blandrasduvor brevduvaxpåfågelduva. Så de är en aning större än skrattisarna. Men varför blir de andra 2 inte nerknuffade??? Det är bara de två vita som sitter på marken...

ägaren sa att de inte kunde styra sina vingar ännu, kan det vara därför?

Men hur pass unga är dem? för skrattduvor kan använda sina vingar mycket tidigt. Betedde de sig på detta sätt f.d. ägaren? Bodde de i en liten bur?
Förlåt för alla dessa frågor men det är svårt när man inte vet bakgrunden helt och när man inte ser fåglarnas beteende med egna ögon  :)

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 aug-11 kl 16:04 »
Vet ej, frågade aldrig säljaren det. Köpte de på blocket. Har inte kvar säljarens nummer :/

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-11 kl 09:33 »
Du kanske kan testa att flytta de två till en annan bur ett tag. Då kan du kolla avföringen, och se om de flyger/kommer upp på pinne när de är själva.

Duvor kan mobba hårt och trycka ner unga duvor. Det mesta sker när man inte tittar. Vissa individer kan också vara sena i sin utveckling, och om de samtidigt hamnat längst ner i hackordningen med nya kompisar kan det försena ytterligare.

Jag har ingen erfarenhet av skrattisar, men mycket av "stadsduvor". Personligen skulle jag börja med att utesluta att det är något fysiskt fel på dem. Det gör man bäst om de är i egen bur. Kolla avföring, känn på vingarna, titta på flädrar/pennor, studera allmänt beteende samt att de får i sig mat ordentligt. Känn på krävan och kolla mängden avföring.

Ser allt bra ut efter en tid i egen bur, kan du sätta tillbaka dem i gruppen igen och studera noga om någon duva börjar jaga dem, eller systematiskt föser undan dem. Vissa duvor jagar andra på ett dramatiskt sätt, och vissa är mer lugna och metodiska i sin mobbing så att det inte märks lika tydligt. Oavsett är det mycket stressande att hela tiden köras bort från pinnen, maten, vattnet och aldrig få vara ifred. Håll uppsikt på håll så de inte märker din närvaro, titta efter dun och fjädrar som ryckts av och håll noga uppsikt om de utsatta hamnar på botten igen.

Hoppas det löser sig! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 06 aug-11 kl 17:51 »
Jag har ungefär samma problem....

Jag köpte 3 inte könsbestämda skrattduvor, 2 vita och 1 viltfärgad.
En av de vita sitter ALLTID på golvet när man kommer ut, i går så spöregnade det och när jag kom ut så satt den i en vattenpöl, jätteblöt :(
Medans de andra 2 satt på pinnarna.

Tog in den i en egen bur och kollade avföring och att den åt och drack.
Bajset var normalt och h*n äter och dricker.

Den såg ut att ha kryat på sig under natten, den satt normalt på pinnen. (inte uppburrad eller så)
Så jag beslöt mig för att släppa ut den igen till sina 2 "vänner".
Någon timme senare sitter den på marken igen. Uppburrad...
Sätter upp den på en pinne och går in, nästa gång jag kommer ut har den en stor kal fläck på huvudet. Och de andra två skrattduvor sitter tillsammans på pinnarna.

Så jag börjar tro att de har bildat ett par och är elakt mot den 3dje? kan det stämma?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 06 aug-11 kl 18:23 »
Den kala fläcken på huvudet är ett bevis på att den blir mobbad. Kan du stå och smyga på dem utan att visa dig så du ser vad de gör?

Storleken på bur, sittpinnars placering, antal bra reden osv avgör hur stor risken är att fåglar ska mobbas ut. Kan tänka mig att tre kanske är ett udda antal när två börjar med parbildning/uppvaktning. Det måste finnas tillräckligt med höga pinnar med åtråvärd placering, dvs högt upp på tillräckligt avstånd från varandra osv. De är ju också olika individuellt, vissa hanar är riktigt "otäcka" med att ge sig på andra/eller en viss individ.

En fågel som mobbas ut måste få hjälp med att lösa problemet. Den är ju fången med sin plågoande. Man börja med att studera vad som sker, och sen testa olika lösningar. Hjälper det inte måste man sära på dem. En duva som inte får äta, inte får sitta på pinne utan i en vattenpöl och hackas kan mobbas/stressas/hackas ihjäl om det vill sig illa.

/Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 06 aug-11 kl 18:31 »
Den kala fläcken på huvudet är ett bevis på att den blir mobbad. Kan du stå och smyga på dem utan att visa dig så du ser vad de gör?

Storleken på bur, sittpinnars placering, antal bra reden osv avgör hur stor risken är att fåglar ska mobbas ut. Kan tänka mig att tre kanske är ett udda antal när två börjar med parbildning/uppvaktning. Det måste finnas tillräckligt med höga pinnar med åtråvärd placering, dvs högt upp på tillräckligt avstånd från varandra osv. De är ju också olika individuellt, vissa hanar är riktigt "otäcka" med att ge sig på andra/eller en viss individ.

En fågel som mobbas ut måste få hjälp med att lösa problemet. Den är ju fången med sin plågoande. Man börja med att studera vad som sker, och sen testa olika lösningar. Hjälper det inte måste man sära på dem. En duva som inte får äta, inte får sitta på pinne utan i en vattenpöl och hackas kan mobbas/stressas/hackas ihjäl om det vill sig illa.

/Alba
Svårt o smyga på de, då fasanerna i voljären brevid varnar såfort de hör mig smyga.

Voljären/buren är väl ca 3x2 meter och ca 1.90 i takhöjd.
Jag har ett träd inne i buren så det finns sittpinnar lite här och var, även hyllor..

Vad kan jag göra då? ta reda på könet på denna individ och köpa en av motsatt kön, så h*n också får en partner?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser