Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stulna lamm slaktades..  (läst 16314 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #60 skrivet: 28 jul-11 kl 15:37 »
Det råder uppenbarligen stor okunskap angående slakt på detta forum. Att det är blod på en slaktplats är helt normalt, om man nu inte har ett avlopp som tar hans om det. Så mycket som möjligt av blodet ska ut ur kroppen, det ökar hållbarheten. Därför sticks djuret i båda halspulsådrorna snarast efter bedövning.

Och djur rör sig mycket även med helt korrekt bedövning, blod sprutar vida ikring, särskilt om man slaktar fjäderfä, som hjälper till med blodstänkandet genom att flaxa... Men även får kan sprida blod rätt bra ikring sig. Jag har själv slaktat ganska många får med hemslakt, och de har alla varit korrekt skjutna i huvudet, men ändå ofta sparkat kraftigt. Det är kroppens reaktion på syreförlusten som blir när blodet tappas av och hjärtat så småningom slutar slå. Djuret är bedövat och att betrakta som hjärndött, men hjärtat fortsätter att slå i några minuter efter bedövningen. Det är det som gör att vi kan få gott och hållbart kött även med den lagliga och etiska bedövningen, eftersom man hinner sticka i halspulsådern några minuter innan hjärtat slutar slå.

Angående halalslakt och kocherslakt, så är det två helt olika saker. Halalslakt är tillåten i Sverige, det är inte kocherslakt.
Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html
Citera
Religiös slakt
Det är förbjudet att slakta djur utan bedövning

Djur ska skyddas från onödigt lidande. Därför ska djur alltid bedövas före slakt i Sverige. Djurskyddslagens bestämmelser om att husdjur ska vara bedövade när blodet tappas av och att andra åtgärder vid slakten inte får vidtas innan djuret är dött innebär en konflikt för vissa religiösa slaktmetoder såsom traditionell slakt av obedövade djur.

Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade

Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.

Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper.

Avblodningen påverkas inte av bedövningen

Forskning bekräftar att djuren inte blöder ur snabbare om de är vid medvetande när halssnittet läggs. Bedövningen kan tvärtom underlätta själva avblodningen i och med att medvetslösheten gör att djuret är avslappnat i muskler och blodkärl.

Om djuret är vid medvetande kan smärta och stress utlösa kramp. Det kan innebära att avblodningen försvåras och blod låses in i muskler och kärl. Det kan i sin tur påverka köttkvaliteten negativt. Forskning visar också att avblodningshastigheten inte påverkas av om hjärtat har slutat att slå.

Obedövad slakt är förenat med smärta för djuren. Det framgår av forskningen. Djuren är medvetna och känner smärtan längre innan de förlorar medvetandet än vad man tidigare trott.

Även övriga bestämmelser måste följas vid halalslakt

Övriga djurskyddsbestämmelser kring slakt om hur drivning, uppstallning, fixering och avblodning får gå till måste naturligtvis också följas vid halalslakt. Läs mer om dessa bestämmelser under slakt vid slakteri till vänster. Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur hittar du till höger.

Erfarenhet och kunskap är viktigt

Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler kring vem som får utföra slakten och för hur djuren ska vara vända vid slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv. Som vid all slakt är det dock viktigt att den person som sköter bedövning och slakt har tillräcklig erfarenhet och kunskap.

Koscherslakt är däremot inte tillåten

Inom koscherslakten accepteras inte bedövning före avblodning och därför sker ingen sådan slakt i Sverige idag.


Jag har inga problem med att folk ber böner över djuren, eller att de placeras med huvudet i riktning mot Mekka, så länge som de är lagenligt bedövade.

Gå en kurs i slaktning, eller be att få titta på när någon hemslaktar innan ni uttalar er om sådant som ni uppenbarligen inte har någon som helst koll på.

Däremot är det förfärligt att djuren blivit stulna, och givetvis är det ändå hemskare om de inte varit bedövade. Men det finns inget i den beskrivning som jag läst som tyder på att de inte skulle vara bedövade. Huvudet avlägsnas alltid med ett rakt och fint snitt, antingen mellan första och andra ryggkotan, eller, vilket jag brukar göra, mellan skallbenet och atlaskotan (första kotan).

Vill man hindra att djur stjäls får man kanske se till att hålla dem osynliga från större vägar, hålla dem nära ens egen eller grannars bostad där man har uppsikt, ha vaktdjur eller på annat sätt ordna så att man har koll på vad som händer med ens djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #61 skrivet: 28 jul-11 kl 15:49 »
Vill man hindra att djur stjäls får man kanske se till att hålla dem osynliga från större vägar, hålla dem nära ens egen eller grannars bostad där man har uppsikt, ha vaktdjur eller på annat sätt ordna så att man har koll på vad som händer med ens djur.
Med andra ord omöjligt att ha djur om man inte är hemma dygnet runt...Först vargen sen tjuvar, suck, vilken värld vi lever i ;)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #62 skrivet: 28 jul-11 kl 22:04 »
Med andra ord omöjligt att ha djur om man inte är hemma dygnet runt...Först vargen sen tjuvar, suck, vilken värld vi lever i ;)
Inget roligt med tvåbeningar som stjäl djuren,Hundens stamfader är bara en liten bris i jämförelse mot pilbågsförsedda marodörer.  8)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #63 skrivet: 28 jul-11 kl 22:12 »
Det råder uppenbarligen stor okunskap angående slakt på detta forum. Att det är blod på en slaktplats är helt normalt, om man nu inte har ett avlopp som tar hans om det. Så mycket som möjligt av blodet ska ut ur kroppen, det ökar hållbarheten. Därför sticks djuret i båda halspulsådrorna snarast efter bedövning.

Tack för klargörandet, det verkar behövas.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #64 skrivet: 29 jul-11 kl 09:22 »
Med andra ord omöjligt att ha djur om man inte är hemma dygnet runt...Först vargen sen tjuvar, suck, vilken värld vi lever i ;)

Instämmer betr klargörandet, mycket informativt och bra inlägg av ieenilorac. Sedan kanske man inte måste vara hemma och ha uppsikt hela tiden. Jag tror att man drar sig mer för att stjäla djur om hagen ligger i närheten av boningshus där man kan riskera upptäckt. Man är ju inte garderad, vissa är fräcka men chansen är större.
Har man inte den möjligheten så kan man bara hoppas, jag har mina hagar precis vid vägen och det skulle inte hjälpa om jag var hemma dygnet runt.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #65 skrivet: 29 jul-11 kl 12:08 »
Citera
Men det finns inget i den beskrivning som jag läst som tyder på att de inte skulle vara bedövade.
Eftersom huvudena fanns kvar kan man i vart fall se att bultpistol inte använts. Så sannolikheten för att de haft med elbedövning?

Vet inte om man kunnat klargöra väderstreck de slaktats på? Men oavsett om de bedövats eller inte, halal eller inte, så är handlingen i sig olaglig. Där har vi väl grundproblemet? Att folk ger sig in i ens hagar och stjäl djuren >:(

Angående kaniner, så har min systers barn (bor i Göteborg) blivit av med tre kaninen på ett par månader. Burarna stod öppna på morgonen. Nu låser de hela burarna med rejäla hänglås var kväll!


regnpipan

  • Gäst
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #66 skrivet: 29 jul-11 kl 12:22 »
Eftersom huvudena fanns kvar kan man i vart fall se att bultpistol inte använts. Så sannolikheten för att de haft med elbedövning?

hammare funkar också..... syns väl knappt om man inte flår av skallen och kollar.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #67 skrivet: 29 jul-11 kl 12:27 »
Människor, som stjäl lamm och slaktar direkt, har säkert inte så mycket känsla för djurens lidande att de bryr sig om att bedöva.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #68 skrivet: 29 jul-11 kl 23:23 »
Citera
Människor, som stjäl lamm och slaktar direkt, har säkert inte så mycket känsla för djurens lidande att de bryr sig om att bedöva.
Nä, det var just det jag åsyftade :(

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #69 skrivet: 30 jul-11 kl 12:57 »
Människor, som stjäl lamm och slaktar direkt, har säkert inte så mycket känsla för djurens lidande att de bryr sig om att bedöva.

Nä, och varför riskera att bli upptäckt med skotten från bultpistol?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #70 skrivet: 30 jul-11 kl 22:00 »
Precis Take ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #71 skrivet: 30 jul-11 kl 22:13 »
En bultpistol hörs ju minimalt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #72 skrivet: 30 jul-11 kl 23:57 »
Citera
En bultpistol hörs ju minimalt.
Men det syns på skallen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser