Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske en dum fråga?  (läst 12982 gånger)

pita

• -
Kanske en dum fråga?
« skrivet: 19 jul-11 kl 14:31 »
Hej!
Jag har för första gången satt potatis i mitt land. Jag hittade en påse övermogen köppotatis som jag satte och den skördade vi av två veckor efter midsommar. Blasten var typ 70 cm hög och hade blommat.

Nu till min fråga. Samtidigt köpte jag en påse potatis från lantmännen, ingen aning om sorten men det var en tidig iaf. Blasten på den är inte mer än 20-30 cm hög, och jag kan inte minnas att den har blommat. Nu börjar blasten se lite gul och hängig ut. När skördar man den potatisen ??? Det jag har lärt mig är ju att man ska skörda efter blommning.

Nu tänker ni nog, gräv upp en buske och kolla! Det har jag gjort, lite potatis är det men jag vill ju ha bästa tänkbara skörd :)

Tack på förhand. Mvh Pita
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: Kanske en dum fråga?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-11 kl 14:39 »
Det sitter inte i blasten om det blir potatis eller inte ;P
Nu är inte jag nån superskördare, har bara satt potatis själv i några år, innan har jag dock vart med pappa och fixat pärerna (som vi säger i jämtland).
Här uppe, sätter vi potatisen nån vecka/några veckor innan midsommar, och väntar tills hösten, i augusti nångång innan vi tar upp den.
Sen brukar vi nalla lite av skörden för att få lite färsk-go-potatis till maten under sommaren :)

kanske inte så mycket till hjälp men ändå :P
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

derryl098z

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-11 kl 14:44 »
Man brukar ju låta sommarpotaits låta gå i blom innan man skördar..
Höstpotatis brukar få stå tills blasten vissnar...
Men ta upp ett stånd och kolla !

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 jul-11 kl 14:52 »
Hej!
Jag har för första gången satt potatis i mitt land. Jag hittade en påse övermogen köppotatis som jag satte och den skördade vi av två veckor efter midsommar. Blasten var typ 70 cm hög och hade blommat.

Nu till min fråga. Samtidigt köpte jag en påse potatis från lantmännen, ingen aning om sorten men det var en tidig iaf. Blasten på den är inte mer än 20-30 cm hög, och jag kan inte minnas att den har blommat. Nu börjar blasten se lite gul och hängig ut. När skördar man den potatisen ??? Det jag har lärt mig är ju att man ska skörda efter blommning.

Nu tänker ni nog, gräv upp en buske och kolla! Det har jag gjort, lite potatis är det men jag vill ju ha bästa tänkbara skörd :)

Tack på förhand. Mvh Pita
Som ovan odlare satte vi potatis från affären och fick inte upp knappt något och enligt sakkunskapen så hade man använt antigromedel på köpepotatisen så därför grodde den knappt och det blev bara några ärtstora potatis under blasten.
Den utsädespotatis man köper som utsäde ska vara kontrollerad vad gäller diverse sjukdomar. Det du skriver vänder upp oh ner på hela mitt resonemang och erfarenheter av 30 års potatisodlande.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pita

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jul-11 kl 15:03 »
Som ovan odlare satte vi potatis från affären och fick inte upp knappt något och enligt sakkunskapen så hade man använt antigromedel på köpepotatisen så därför grodde den knappt och det blev bara några ärtstora potatis under blasten.
Den utsädespotatis man köper som utsäde ska vara kontrollerad vad gäller diverse sjukdomar. Det du skriver vänder upp oh ner på hela mitt resonemang och erfarenheter av 30 års potatisodlande.

Förlåt :-[ Det var inte meningen. Det var iaf 4-6 medelstora potatisar under varje buske. Jag vet flera som har satt köpepotatis och det har funkat :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #5 skrivet: 19 jul-11 kl 15:08 »
funkar jättebra att sätta vanlig potatis. Det låter mer som om blasten fått bladmögel, kapa blasten och låt potatisen ligga kvar så får den skal. Låter du blasten vara kvar går möglet ner i potatisarna. Ska du äta potatisarna nu och inte spara spelar det ju inte nån roll om de har tjockt skal, då kan du ju gräva upp efterhand som ni äter men blasten måste bort annars går det åt skogen med potatisarna. Lycka till!!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 15:12 »
Jag har använt ekologisk matpotatis som utsäde i två år nu, då jag inte fått tag i eko-utsäde, och jag har fått jättefina skördar. Fast det kanske bara är tur...
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 16:33 »
Jag har använt ekologisk matpotatis som utsäde i två år nu, då jag inte fått tag i eko-utsäde, och jag har fått jättefina skördar. Fast det kanske bara är tur...
Ja det gör jag med ibland och det funkar bra om den är eko, men om den inte är ekoodlad så är den kanske sprutad med allt möjligt för att förhindra mögel och grobarhet och då får man ingen vidare skörd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 19 jul-11 kl 16:46 »
Förgror man potatisen och inte sätter den för tidigt brukar det bli bäst.

Om man inte förgror så kan det gå lite hur som helst.

Om potatisen inte har blommat så försöker den göra det, genom att satsa på blasten. När den väl har blommat så börjar knöltillväxten på allvar. Ett par veckor kan räcka för att ge bra skörd på en tidig sort. Men sena sorter ger bättre skörd, för de får mer tid till knöltillväxten.

Skörda när du vill. Hellre för tidigt än för sent, om det är en tidig sort. Är det en tidig sort bör du skörda innan blasten börjat vissna ner. Sena sorter låter man stå kvar i jorden och "mogna" och tar eventuellt bort blasten när den börjar vissna.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 22 jul-11 kl 19:59 »
Det är inte alla sorter som blommar. Särskilt moderna, tidiga sorter kan vara sådana.

Jag tror jag ska prova att sätta potatis i augusti i år, bara för att vara motvalls. Tar någon KRAV-påse från ICA och pillar ner. Planen är färskpotatis till jul.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

pita

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jul-11 kl 09:58 »
Nu har jag grävt upp hälften, lite blandat med stora och små potatisar var det. Resten ska jag låta vara tills de vissnar ner helt så får vi se om det är nån skillnad :) Tack för all hjälp, alltid lär man sig något :)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 09 aug-11 kl 23:57 »
Jag tror jag ska prova att sätta potatis i augusti i år, bara för att vara motvalls. Tar någon KRAV-påse från ICA och pillar ner. Planen är färskpotatis till jul.
En del har det som tradition  :D
Tricket är massor med halm för att skydda.

Själv har jag ätit nyskördad potatis i februari.
Dock inte färskpotatis då, och med en del lukt (men inte smak) av gödselstacken som det växte intill.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser