Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger alla hönor ägg?  (läst 36589 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Lägger alla hönor ägg?
« Svar #40 skrivet: 05 apr-04 kl 14:33 »
Jag skrev inte heller att grönsakerna lagrar B12.
B12 i  sådan mängd att vi kan ha nytta av det finns bara i kött och mjölkprodukter.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #41 skrivet: 05 apr-04 kl 15:34 »
Då misstolkade jag nog detta inlägg.
Vitsen är inte att äta skit/jord utan att jordarna bör vara så oförstörda, obesprutade och berikade att all näring finns upptagna i grönsakerna.

Eller du kanske menar att det är idéen, men att den inte fungerar... Det är inte helt lätt att kommunicera.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Susanne

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 05 apr-04 kl 17:15 »
Jag är kanske inte lika insatt som er andra i kosthållning men detta är iallafall vad jag läst i kemin:

Vitamin B12 produceras endast av mikroorganismer (till skillnad mot många andra vitaminer som syntetiseras i växter), och återfinns därför nästan uteslutande i livsmedel med animaliskt ursprung. Kostkälla för vitamin B12 är kött, fisk, ägg, och mjölkprodukter.

När det gäller att få i sig B12 är alltså berikade livsmedel och/eller kosttillskott ett måste. Olika B12-vitaminformer kan finnas i jästa sojaprodukter samt i vissa alger och sjögräs. Dessa har dock visat sig vara metabolsikt inaktiva för människan och kan till och med blockera upptaget av B12.

Den kemiska strukturen för vitaminet kan vi hoppa över, för det har den mest kompliserade strukturen av alla vitaminer... ;)

Sofia

« Svar #43 skrivet: 06 apr-04 kl 23:20 »
Kicki:

"Vist är det intressant att diskutera om man kan odla råg i norrland eller ej o.s.v. men det var inte det denna diskussion handlade om - det är bara att skriva in ett sådant inlägg under "odla" för dig som vill diskutera det men nu är vi ju på fjäderfäforumet och jag håller med Lottis - det är kul med diskussioner och att vi har olika åsikter."

Inte för att vara sån men det var ju faktiskt inte det här som denna tråden ursprungligen handlade om heller. Det var inte på något  sätt min mening att dra igång en jätte diskussion om veganism.

Det verkar som att du oroar dig mycket över att vi veganer inte får i oss allt vi behöver. Jag vill påpeka att det är inte så att alla veganer, inklusive mig själv, tror att människan är född till växtätare. För mig spelar det  dock ingen roll. Jag tycker att djurindustrin är så fruktansvärt dålig att jag inte vill stödja den i alla fall. Tycker att det är värt att äta en liten "vitamintablett" om dagen ;)
Det går ju inte ens att jämföra djurens lidande med mitt "extra arbete" att äta b12.

Sofia

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #44 skrivet: 07 apr-04 kl 07:26 »
Ditt medlidande med djuren inom "djurindustrin" delar jag helt och hållet! Däremot gäller detta lidande dock inte ALLA djur inom ALLA "industrier" - t.ex. kaninerna hos den kaninuppfödaren jag berättade om som har det bra - men tyvärr de flesta.

Detta är ju en annan problemställning och en helt annan fråga egentligen än frågan huruvida människan bör och är lämpad för att äta kött och djurens produkter eller ej. Den som förespråkar animaliekonsumtion försvarar därmed inte alls automatiskt den sk. djurindustrin!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Sofia

« Svar #45 skrivet: 07 apr-04 kl 09:03 »
De som köper animaliskt livsmedel från den stora industrin måste ju "försvara" den. Inte sagt att du gör det Kicki.

Vad gäller kött så tror jag inte att man kan döda på ett "bra" sätt oavsett om man har en liten uppfödning eller en stor industri och skulle ALDRIG någonsin äta kött. För mig är det lika ofattbart att man skulle vilja äta "djurkött" som att man skulle vilja äta människokött. För mig och för många andra är kött mord och inget annat. Det kan låta hårt eller inskränkt men det är faktiskt så det känns.
Om man har förståelse för att många människor känner så, så kanske man har lite förståelse för "militanta veganer" som fritar djur. Menar inte att man måste tycka att det är bra att frita, bara att man kanske ska ha lite förståelse. De flesta av oss tycker att judeutrotningen var fruktansvärd, lika frutanvärd som många veganer tycker att djurindustrin är idag.

Ägg, som det första inlägget handlade om, kan jag förstå att man tycker är ok att äta om man har egna höns så att man vet att de har det bra. Som sagt så tycker JAG att det är ok att äta ägg om man har egna höns men har svårt att tänka mig att JAG skulle vilja göra det ändå.

Sofia

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #46 skrivet: 07 apr-04 kl 10:23 »
Nej, jag hyser varken respekt eller förståelse för de militanta veganerna. De djuren som fritas utsätts för att MYCKET större lidande än de militanta "djurälskarna" någonsin kan föreställa sig! Det har jag ingen som helst förståelse för! Jag tror inte de har en susning om vilket elände de utsätter de arma djuren för. I mina ögon är det INTE att vara djurvän utan bara egoistiskt och fanatiskt.
Djuren plågas desutom inte ihjäl. En slakt utförs på tusendelen av en sekund så djuret själv hinner inte känna något. Är det tamt och tryggt är det dessutom inte rädd innan så att jämföra det med det obeskrivliga lidande, den skräck, den tortyr och de ytterst plågsamma massmord det judiska folket utsattes för går faktiskt inte.

Har kursverksamhet!

Sofia

« Svar #47 skrivet: 07 apr-04 kl 11:12 »
Kicki:

Min jämförelse med judeutrotningen var att likna den vid den stora djurindustrin, inte om man har några tamkaniner hemma.
Långa transporter, så långa och dåliga att många av djuren dör på vägen, och slakten i skakterier. Jag skulle inte vilja bli tranporterad i flera dagar utan mat och vatten, bli ihjältrampad, framföst med "elpistol" genom slakteriet, eller slaktad på löpande band.

Kan du inte förklara varför djuren som fritas utsätts för större lidande än de som dödas på "fabriken".
När jag pratar om fritagning involverar detta inte "Utsläppning av djur". Fritagning innebär att man tar ansvar för djuren och ser till att de får nya hem där de får leva resten av sina liv utan att bli utnyttjade. Jag har förstått att du bevittnat ett utsläpp av kaniner som slutade mycket illa. Jag och alla veganer jag känner, vilket är många, tycker inte att det är ett bra sätt att gå till väga om man jobbar för djurens rättigheter. Tyvärr är det allt för ofta som de "bråkiga" veganerna får all uppmärksamhet och vi andra måste ständigt försvara oss. Som jag, till exempel, när det enda jag här i mitt första inlägg var att jag var vegan och inte vill äta ägg. Detta har blivit en diskussion på 4 sidor!
Jag vill fråga igen, VARFÖR tycker du/ni att jag måste försvara att jag vill alla väl? Både människor och djur.

Som någon sa tidigare... Alla som äter kött mördar inte ministrar bara för att Anna Lindhs mördare är köttätare!

Med att ha förståelse för de som fritar djur innebär inte att man, som sagt, måste tycka att det är bra! Om du skulle se någon misshandla sin hund utanför ICA, skulle du bara gå förbi då? Skulle du bara blunda och tycka att ... ja, ja men min hund har det bra? Förmodligen inte... Jag skulle i alla fall inte bara gå förbi!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #48 skrivet: 07 apr-04 kl 12:02 »
OK, då förstår jag vad du menar och då är vi överens. Den sortens djurhållning som du beskriver är avskyvärd!!!

Det var inte den sortens som fritagning du beskriver där de/ni verkligen tar hand om djuren som jag bevittnade utan den typen av aktioner som det skrivits om i tidningarna t.ex. där hundratals minkar släpptes ut i det fria,  där ett hönseri brändes ner, där kaniner likt hos den uppfödare som jag bevistade bara säppts ut i det "fria" o.s.v.
Dessa aktioner är barbariska mot djuren och massor av oskyldiga djur får lida - t.ex. alla de ungar som dör efter att mamma har blivit "frisläppt" m.m. - för människors fanatiska hämnder på ett system som de ibland inte vet så mycket om hur det egentlgen fungerar och hur djuren egentligen har det där. Det har de ingen möjlighet att veta eftersom de inte släpps in på sådana ställen utan de dömer ohört och utan att varken själva ha sett eller hört något alls.

Vi köttätare måste i minst lika stor utsträckning som ni veganer försvara oss och vårt val av födosammansättning. Vi blir ganska grovt angripna, kallade för mördare o.s.v. och många av oss är minst lika mycket djurvänner som ni - på ett lite annat sätt, med en lite annan vinkling och en annan utgångspunkt. Vi blir inte precis visade någon respekt av veganerna. Jag tror inte heller, likt Ronny, det har hänt att några odlingar har saboterats och förstörts av allätare.
Egenmäktigt förfarande, sabotage och stöld är föbjudet och jag tycker jadet är fel.

Självklar skulle jag inte gå förbi om någon misshandlade sin hund, men det har inte med det här att göra. Alla djur inom industrin blir inte misshandlade och jag tvivlar på att de som genomför veganaktionerna har sett de djur som de stjäl misshandlas. De flesta större djurgårdar släpper inte in främlingar och det beror i allmänhet INTE på at djuren är misshandlade utan är rena smittskyddsåtgärder.

Jag försöker förklara för dig att allt inte är svart eller vitt: Det finns svart och dessa uppfödare, slakterier m.fl. hoppas jag kläms åt hårt och obevekligt!
Det finns även vitt: rena sörgårdsidyller där det inte finns det minsta att anmärka på ens om man skulle vilja.
Så finns det även det stora antalet gårdar/besättningar som befinner sig  i en jättestor gråzon: Det är inte perfekt men heller inte uselt, djuren har inte ett potimalt liv men har det skapligt bra, det är inte helt rent men acceptabelt os.v. Där återfinns de flesta hobbyodlarna och småbrukarna.
- Alla allätare/hobbyodlare är inte svarta bara för att någon är det
- och faktiskt inte heller alla industrier. Här gäller att inte heller ni drar alla över samma kam och tror er ha rätt att döma alla efter samma mall!

Har kursverksamhet!

bea

« Svar #49 skrivet: 07 apr-04 kl 12:14 »
jag tycker att alla ska göra det som känns bäst för dem äta eller inte äta kött ;)
jag äter gärna kött men skulle vilja att det var lite lättare att handla det från ställen där du ser själv att djuren är välskötta och har det bra

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #50 skrivet: 07 apr-04 kl 12:24 »
Ja, jag instämmer och jag önskar också att gråzonen minskade så åtminstone alla hobbybesättningar kunde placeras i de vita zonen där djuren har det optimalt bra, slipper smuts drag och fukt, är helt ohyrefria o.s.v.
På dessa områden har faktiskt en del av "industridjuren" det bättre. De har det dock sämre på en del andra områden istället.

Har kursverksamhet!

Sofia

« Svar #51 skrivet: 07 apr-04 kl 13:53 »
Det här med att likna fritagningar osv med att en köttätare skulle springa i mototslandet och dra upp morötter... Vad f-n! Vilken nivå är ni på egentligen? Vilket barnsligt "argument". För de som inte förstått detta än så handlar veganism på det stora hela om att stoppa förtrycket. Tror inte att morötterna känner sig förtryckta och mår dåligt av långa transporter. Inte heller av att bli behandlade som om de var produkter och inte levande väsen.

Tror inte att icke veganer måste i lika stor utsträckning försvara sin kost. Göran Person, kungen, "försvaret", "polisen" mf mf är köttätare. Landet drivs av köttätare.
  Går jag till affären, sjukhuset, skolan, jobbet, släktmiddagen, städ dagen, dagis mm måste jag förklara mig. Beställa specialmat och förklara mig. Bli ifråga satt. STÄNDIGT. Och jag har inte gjort något annat än att äta annorlunda. Jag har aldrig i mitt liv brutit mot lagen! Jag jobbar helt och hållet lagligt för djurens rättigheter!
Varför, jag frågar igen, blir människor provocerade av att jag inte vill äta kött,som för mig är andra individer?

Jag tycker att det är jobbigt att se andra äta kött eftersom jag känner som jag gör för djur men vad har köttätaren för argument för att bli upprörd på mig? Köttätaren äter ju samma saker som jag. Skillnaden är ju bara att de äter fler saker än jag.  Det är ju inte som att någon blir grillad med frågor om han/hon inte äter typ tomat.

Köttätare: Jag blir upprörd när jag ser, som jag känner, mördade djur på en tallrik. Vad är det som gör er upprörda om ni ser mig äta linser?

lottis

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 07 apr-04 kl 20:03 »
Jamen det ÄR annorlunda att vara vegan, det förstår du väl. Det ÄR konstigt att inte äta kött. För att människan är, och har alltid varit en köttätare.

Och sen är det en annan sak; detta med att vara annorlunda över huvud taget! Om man inte äter kaffebröd och äckligt feta gräddtårtor är man (jag) också konstig. För varje sak man gör, eller inte gör som alla andra så sticker det ut och man får förklara sig. Och det är väl bra? För då får du ju varje gång du måste förklara dig, en chans att omvända den personen som undrar över varför inte du gör som alla andra. Så fortsätt att snacka för din sak, det är bra.

Men du skall inte tycka att det är JOBBIGT att andra äter kött, för det är faktiskt upp till var och en. Respekt är världens frälsning...

Åsså lite heta diskussioner ibland, för hettan och känslan.

Man kan bara hoppas att folk inser att den värsta djurhållningen skall man förkasta. För djurets skull. Det finns god djurhållning för dom som vill sätta tänderna i en saftig biff........(hemska mej)

Lottis

Sofia

« Svar #53 skrivet: 07 apr-04 kl 20:57 »
Lottis: Du ska inte tala om för mig eller någon annan vad vi ska tycka. Vi bor i ett land som i alla fall utger sig för att ha yttrandefrihet så låt mig tycka att det är jobbigt att se andra äta kött om jag tycker det. Jag tycker att det är vidrigt! Får kvälvningar av bara lukten.
Ska man inte ha respekt för det då eller gäller bara respekten åt andra hållet. Vi veganer ska ständigt respektera köttisarna men när ska ni respektera oss?

Charlotte

• -
« Svar #54 skrivet: 07 apr-04 kl 22:21 »
  Låt alla äta vad dom vill!
Det skulle aldrig falla mig in att "hoppa på" en vegan bara för att Hon/Han har valt att äta vegankost.
 MEN, då förväntar jag mig även respekt från veganer att jag får äta vad jag vill.... Och tyvärr fattas den respekten litegrann ibland.
                   Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lottis

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 08 apr-04 kl 09:29 »
Instämmer.

lottis

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 08 apr-04 kl 09:30 »
Man SKALL inte vara så ARG.

Ronny

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 10 apr-04 kl 04:05 »
Hej Sofia!

Jag tror att jag kan svara på din ursprungliga fråga: Om du inte har tupp till dina hönor, så värper de ändå lika många ägg, men du riskerar inte att äta "foster".  Visst förlorar hönsflocken oerhört mycket på det i längden, men det är en annan femma. Apropå "sörjan" i äggen så blir det mycket bättre om du kokar eller steker dem, före inmundigandet. Sarkastiskt? Nej - jag menar allvar - det blir så - jag lovar! Till sist - ursäkta liknelsen med morotslandet och en eloge till "Kicki" som verkar att vara en sann djurvän!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sofia

« Svar #58 skrivet: 10 apr-04 kl 12:11 »
Hej Ronny!

Tack för svaret! Men varför skulle hönsflocken förlora på att inte ha en tupp? Menar du i längden som att de inte skulle bli fler eller något annat? Är tacksam för tips eftersom jag inte alls har någon erfarenhet av höns.
Hur är de med revir? Är det ett problem att sätta i hop vuxna höns? Om man har en flock och sedan får några till.

Eftersom du ger en eloge till kicki för att hon är "en sann djurvän" så antar jag att du anser att jag inte är en lika sann djurvän. Hur motiverar du det? Jag är seriöst intresserad. Jag får, som vegan, ofta stämpeln som legist. Till saken hör ju att jag är helt på lagens sida när jag jobbar för att djurs rättigheter.

Mvh Sofia

Charlotte

• -
« Svar #59 skrivet: 10 apr-04 kl 15:24 »
 Hej! Nu svarar jag fast jag inte är Ronny ;)
Tuppen i hönsflocken har så många andra uppgifter än att göra kycklingar....
Han "håller ordning" på sina damer om det blir bråk.
Han spanar efter faror och skyddar dom från "fiender".
Han jobbar med att leta upp den godaste maten och bjuder damerna på.
Säkert är det mer han gör också, men jag kommer inte på det just nu.
Jag tror faktiskt inte en hönsflock utan tupp är riktigt lycklig och trygg egentligen, men jag kanske har fel?!?
 Ett av kraven från många djurrättsaktivister mot hönserierna är ju att hönorna ska ha rätt till en tupp. Men dom klarar sig säkert utan tupp....
Det är inte alltid hönor är så snälla mot nykomlingar, tyvärr. Även där tycker jag tuppen har en stor uppgift, mina tuppar brukar faktiskt försvara nya hönor, han vill ju ha så många fruar som möjligt! Dock försvarar han INTE nya tuppar, tvärtom!
 Det går att sätta till nya flockmedlemmar, bäst är om man kan göra det på kvällen och kanske flytta om lite i hönshuset så att "gamlingarna" känner sig lite vilsna de också.
 Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

1082 gäster, 3 användare (1 dolda)
Erik Forsman, roddjer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser