Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika färger på levern!!??  (läst 2732 gånger)

Skylla

• Västergötland
Olika färger på levern!!??
« skrivet: 16 jul-11 kl 01:36 »
Jag har slaktat några tuppar som är födda samma dag,bott i samma bur så de har ätit samma mat och så men ändå så skiljer sig färgen på en del utav levrarna.
Är det nån som kan svara på vad det är för fel om det nu är nåt fel?
Tacksam för svar!

Skylla

• Västergötland
SV: Olika färger på levern!!??
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 01:39 »
På bilden är det levrar från flera individer!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 02:10 »
Nu kan jag inget om tuppar, men väl om levern hos människor: Den mörka verkar normalfärgad, den ljusa påminner om fettlever. Tuppar är individer de med och det kan mycket väl förekomma olika sätt att metabilisera maten trots samma diet, samma motion osv. Den ljuslevrade kan också ha haft någon kärlförträngning som minskat blodflödet till levern, men troligast är att större antal fettceller gett den ljusare färgen. Det är inte farligt att äta levern, den är "bara" fetare helt enkelt. Finns hönsfåglar som avlas just för att ge fetare leverpastej.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skylla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 02:17 »
Då behöver jag inte kassera de fåglarna som har en ljusare färg??? ???
levrarna är jag inte intresserad av att äta bara fåglarna:)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 02:26 »
Jag har mycket svårt att tänka mig att de lider av något smittsamt som skulle vara ett problem för den som äter utav det tillagade köttet (eller du kanske inte var intresserad av att äta nåt alls). Kanske någon annan som haft hönsfåglar själv, vet mera än vad jag gör?

Om du upplevde att de ljusare levrarna var väldigt mycket tyngre och större än de mörkare, skulle det kunna vara frågan om en genetisk avvikelse som ger annan fettmetabolism. Men är dom OK för övrigt så ... Som sagt, någon som är mera van vid att slakta sina tuppar kanske vet mer än jag.  8)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 10:21 »
Innan jag läst längre ner i tråden tänkte jag fettlever ;) Precis som christinag skrev beror det på att det bildas en ökad mängd fettceller i levern.  På gås anses det vara en delikatess och på vissa håll i världen tvångsmatar man gäss för att få fram sådan lever   :-\

Sjukliga förändringar som beror på virus, bakterier, parasiter eller svamp ger nästan alltid förändringar som är oregelbundna i färg och form.

Jag personligen skulle inte bekymra mig om jag hittade en lever som såg ut som din vaktels när jag slaktade men om jag hittade en som var oregelbunden i färg och form skulle jag känna mig  mer skeptisk.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 18:43 »
Ja precis, knottrig eller med svart sträv yta till exempel. De där var ju så släta och fina för övrigt.

Skylla

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 18:57 »
Tack för svaren,skönt att höra att det inte va nåt fel på dem och att man inte behöver kasta dem.
Har försökt googla fram svar men har bara fått fram riktigt sjuka levrar och dessa har inte liknat dem alls.och fåglarna har inte visat nåt som helst tecken på att vara sjuka.
Så nu blir det snart vaktelgrillfest  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser